العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 14-03-2012, 06:40 AM
offenbach offenbach غير متواجد حالياً

offenbach is infamous around these parts
افتراضي أستفسار بخصوص فتيس غرز الجيمنى!!

كان لى استفسار بخصوص فتيس العرز فى الجيمنى!! لانى ملاحظ ان فى موديلات 2008 والجديدة مفيهاش فتيس غرز .
سمعت ان فية زرار فى التبلوة بيستخدم كبديل لفتيس الغرز,ياترى الكلام دة صحيح؟؟؟
واية الفرق فى الاداء ما بين فتيس الغرز والزرار اللى فى التبلوة؟؟ هل فية فرق خصوص فى ال offrode
وشاكر ليكو مقدما
قديم 14-03-2012, 11:34 PM

افتراضي رد: أستفسار بخصوص فتيس غرز الجيمنى!!

فين الردود يا شباب
قديم 29-04-2012, 10:05 PM
ashraflotfy1 ashraflotfy1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: القراءة. الشطرنج, السيارات, الكومبيوتر

ashraflotfy1 has a spectacular aura aboutashraflotfy1 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة offenbach مشاهدة المشاركة

فين الردود يا شباب
السلام عليكم يا باشا.
بالنسبة للجيمنى لا أعرف بالضبط لكن أنا عندى تيريوس 2002 أوتو و نفس النظام بمعنى انها جر رباعى طول الوقت و يوجد زرار فى التابلوه للغرز لما تدوس عليه يغير نسب السحب الى عزم أكبر للمحور الخلفى للعجل لدفع السيارة و خروجها من الغرز. النظام القديم بتاع فتيس العرز المقصود بيه ان السيارة أصلا دفع ثنائى و لما تشغل الفتيس بتاع الغرز تتحول الى دفع رباعى و لا يوجد زرار لتغيير النسب بين المحورين و بكدة تبقى سيارتك الجيمنى غالبا دفع رباعى طول الوقت.
بالمناسبة أنا عاجببانى قوى الجيمنى ايه أخبارها و قطع غيارها و أسعاره و توافرها و التكييف و الثبات و أى معلومات عنها أنا كنت بدور عليها و لم أعثر على أي واحدة للبيع
شكرا و أرجو أن أكون أفدتك
قديم 29-04-2012, 10:13 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraflotfy1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا باشا.
بالنسبة للجيمنى لا أعرف بالضبط لكن أنا عندى تيريوس 2002 أوتو و نفس النظام بمعنى انها جر رباعى طول الوقت و يوجد زرار فى التابلوه للغرز لما تدوس عليه يغير نسب السحب الى عزم أكبر للمحور الخلفى للعجل لدفع السيارة و خروجها من الغرز. النظام القديم بتاع فتيس العرز المقصود بيه ان السيارة أصلا دفع ثنائى و لما تشغل الفتيس بتاع الغرز تتحول الى دفع رباعى و لا يوجد زرار لتغيير النسب بين المحورين و بكدة تبقى سيارتك الجيمنى غالبا دفع رباعى طول الوقت.
بالمناسبة أنا عاجببانى قوى الجيمنى ايه أخبارها و قطع غيارها و أسعاره و توافرها و التكييف و الثبات و أى معلومات عنها أنا كنت بدور عليها و لم أعثر على أي واحدة للبيع
شكرا و أرجو أن أكون أفدتك
اشكرك على المعلومة
ثانيا الجيمنى عربية اكثر من ممتاذة وخصوصا فى الاوف رود..بس انا جربت المانيول اللى فيها فتيس الغرز تنافس اللاند كروزر على الرملة وخصوصا فى الغروود الصعبة بدون ادنى مبالغة
وانا حاليا بدور على واحدة حديثة من موديل 2008 وانت طالع واكتشفت ان كلهم من غير فتيس غرز عبارة عن 3 زراير فى التبلوة جر ثنائى و غرز خفيف وغرز ثقيل
وبلنسبة لقطع الغيار هية متوفرة بس مش رخيصة وبرضو مش غالية
فية واحدة معروضة حاليا فى كونتاكت موديل 2008 بس عدادها عالى جدا 120 الف وصرفت نظر عنها
قديم 15-05-2012, 03:24 PM
ashraflotfy1 ashraflotfy1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: القراءة. الشطرنج, السيارات, الكومبيوتر

ashraflotfy1 has a spectacular aura aboutashraflotfy1 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة offenbach مشاهدة المشاركة

اشكرك على المعلومة
ثانيا الجيمنى عربية اكثر من ممتاذة وخصوصا فى الاوف رود..بس انا جربت المانيول اللى فيها فتيس الغرز تنافس اللاند كروزر على الرملة وخصوصا فى الغروود الصعبة بدون ادنى مبالغة
وانا حاليا بدور على واحدة حديثة من موديل 2008 وانت طالع واكتشفت ان كلهم من غير فتيس غرز عبارة عن 3 زراير فى التبلوة جر ثنائى و غرز خفيف وغرز ثقيل
وبلنسبة لقطع الغيار هية متوفرة بس مش رخيصة وبرضو مش غالية
فية واحدة معروضة حاليا فى كونتاكت موديل 2008 بس عدادها عالى جدا 120 الف وصرفت نظر عنها
ربنا يوفقك فى واحدة كويسة أنا كنت فى سوق العاشر الجمعة اللى فاتت و لقيت واحدة 2008 جيمنى عاملة 40000 كم على 70000 جنيه و فابريكة بالكامل لونها زيتى و هذا للعلم وشكرا