العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-10-2014, 02:13 AM
Mina Safwat Mina Safwat غير متواجد حالياً

Mina Safwat is on a distinguished road
استفسار غربله في الدريكسون أثناء السرعه العاليه بعد 120

عربيتي فيرنا 2014 أثناء القياده بسرعه عاليه من بعد الـ120كم تلاحظ لي وجود غربله في الدريكسون وإتجهت للتوكيل وتم عمل ترصيص وزوايا مرتين ولم تختفي الغربله وآخر حاجه قالولي في التوكيل إن العيب من جنوط العربيه وإنها مش حينفع تترصص تاني فحنغيرهم علي حساب الضمان عشان العيب فيهم سألتهم هل العيب في الطنابير قالولي لأ لو كان كده كنت حتحس بغربله أثناء دوسة الفرامل ودي الحمد لله مش موجوده
أنا بصراحه حاسس إن في حاجه مش طبيعيه والتوكيل بيحور
لو سمحتو لو في حد عنده أي خبره يقولي
شكرا
قديم 22-10-2014, 10:08 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غربله في الدريكسون أثناء السرعه العاليه بعد 120

لو مش هتدفع خليهم يغيرو الجنوط مع ان رائ ان عندك عجلة معوجة عجلة يعنى الكوتش معوج الى راكب على الجنط حاول تركب الاستبن فالجنب الى انت حاسس ان منو الغربلة ولو الغربلة ما راحتش انقل الاستبن فالجنب التانى وشوف

قديم 22-10-2014, 10:34 PM
meno elsaher meno elsaher غير متواجد حالياً

meno elsaher is a jewel in the roughmeno elsaher is a jewel in the roughmeno elsaher is a jewel in the rough

هو عيب الجنوط وهما عارفيين بس المشكلة انهم هايغيرو الجنوط دى بجنوط مصرى بنفس العيب
انا سالت على الجنط الكورى لقيتة ب 550 الواحد
بس مدام هايغيرووة ببلاش مافيش مشكلة وشوف اية اللى الاخبار
قديم 23-10-2014, 05:05 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

خد جنوطك القديمة ما تسبهاش

قديم 23-10-2014, 12:18 PM
meno elsaher meno elsaher غير متواجد حالياً

meno elsaher is a jewel in the roughmeno elsaher is a jewel in the roughmeno elsaher is a jewel in the rough

مدام هاتتغيير فى الضمان مش هاياخد حاجة وحتى لو هاياخدهم هايعمل اية بالجنوط البايظة دى مش هايجيبولو حاجة