العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 14-06-2012, 02:23 PM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light
افتراضي كيا شوماااااااااااااااااااا

انا بقيت محتار مش عارف ليه موضوع شراء اول عربية دا صعب جداااااا وبيحكمك في باقي العربيات الي هتركبها بعد كدا ...
دلوقتي المقارنة بين الكريستالة والشومة بالنسبالي من ناحية الاوبشن والثبات والسحب والشكل
مع الاعتبار ان الشومة اخرها 2005 والكريستالة اخرها 2000 دا لو لقيتها ...
بس الشومة كوري والكريتالة يباني ...
انا احترت ويا ريت تفيدوني بجد انهو تستحمل الشقي والمرمطة والحرق والكلام دا كلو

قديم 14-06-2012, 07:16 PM
m.noga m.noga غير متواجد حالياً

m.noga will become famous soon enough
افتراضي رد: كيا شوماااااااااااااااااااا

انا معايا كيا شوما بس انصحك كريستالة افضل بس عيبها انها واطية زيادة عن اللزم بس كامقارنة الكريستالة افضل بس رفاهية كيا شوما لو ركبت اعلي فئة فيها بجد مش هتحس انك راكب كوري اداء وثبات ووسع رهيب وقطع غيار مرمية علي فكرة واسعار مش غالية
قديم 14-06-2012, 07:32 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الشوما سياره جميله جدا وثابته جدا ولاينقصها شيئ بس وأحسن من الكرستال ومحركها افوي من الكرستاله بس عيبها انك عند بيعها مش هتلاقي الى يشتريها منك بسهوله زي سهولة بيع الكرستاله:w6w200504112236 376d
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 15-06-2012, 01:59 PM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light

بس الي انا اعرفو ان الكيا شوما بتتخطف خطف وفي ناس بتدور عليها كتير
بس انا عاوز بجد مقارنة موضوعية بينها وبين الكريستالة ولا اجيب اوبل كورسا احسن موديل 2005

قديم 15-06-2012, 05:39 PM
m.noga m.noga غير متواجد حالياً

m.noga will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SELVESTER مشاهدة المشاركة

بس الي انا اعرفو ان الكيا شوما بتتخطف خطف وفي ناس بتدور عليها كتير
بس انا عاوز بجد مقارنة موضوعية بينها وبين الكريستالة ولا اجيب اوبل كورسا احسن موديل 2005
يا باشا الكيا الشوما لو حالة حلوة بتتخطف فعلا وبتتباع بسرعة كانت زما نتقيلة في البيع يمكن دلوقتي الناس عرفت انها سعرها رخيص مقارنة باي كوري وكمان قطع غيار ببلاش توكل علي الله كيا شوما والله مش هتزعل ركوبة بجد يمكن الاوبل قطع غيار نار والموديل دة قطع غيارة رخمة