العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 24-12-2009, 09:31 AM
الصورة الرمزية tommy
tommy tommy غير متواجد حالياً
من انا؟: crazy
التخصص العملى: محامي
هواياتي: الهلفطة و الجنان و العربيات

tommy will become famous soon enoughtommy will become famous soon enough
افتراضي رد: مقارنة بين تريوس II و تيجو

والتجربة خير برهان صح ولا انا غلطان ؟
و إسأل مجرب ولا تسأل طبيب انا بقالي 5 سنوات راكب تيروس و القديمة كمان 1.3
شافت الذل معايا مافيش حد مناعرفه مابيركبهاش بسافر بيها كتير جدا شبه يومي زيت و مية بس من يوم ما اشتريتها ومرة تيل امامي و مرة 4مساعدين و ماشية بكفاة غير عادية ولا متوقعة مني ولا من حد بحملها بعض الاحيان 500 كيلو ده غير وزني انا و بتمشي 145 كويس جدا
وتجربة الطرق الوعرة لك انت تتخيل سيدي الفاضل انها مشيت في رمل شاطيء النخيل بالإسكندرية و الحمد لله طلعت بسلام مع العلم انها أتوماتيك
ده غير اماكن تانية و الارصفة والمطبات الي باخدها لو عربية تانية كان زماني بايعها لبتاع الروبابكيا !
قطرت بيها أكسنت من الاسماعلية للقاهر و التيل الامامي بتاعه قافش
لم يسبق ان نزلت ادورها وقالت لا جابتني من الفيوم لحد القاهرة كل السيور مقطعة يعني لا دينمو ولا مروحة ريداتير!و الحمد لله رب العالمين و الي بيرضى بيعيش و حجات كتير قوي
و كل ده ب45 الف بس مش ده متوسط سعرها في السوق ؟ بالسعر ده تشتري ايه غيرها ويديك كل ده؟
قديم 24-12-2009, 11:31 AM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

لو اتكلمنا عن السوق المصرى هيبقى مفيش فى السوق غير العربيتين دول من نفس الفئه لان مانقدرش طبعا نضيف الفيتارا ليهم لفرق الامكانيات والسعر ومن خلال مقارنة العربيتين دول طبعا التريوس افضل ,,ده الواحد مش راضى يجيب موبيل صينى يبقى هيركب عربيه صينى والى عاوز يوفر الفرق يجيب تريوس مستعمله نضيفه وعلى قد لحافك مد رجليك ,,واحنا طبعا بنتكلم عن السوق المصرى واقرب سوق لينا هو الخليج وطبعا ماينفعش نقارن بيه فى ظل الظلم الجمركى والضريبى الى المصريين مطحونين فيه وفرق الدخل طبعا وده الى مخلى التريوس لاوجود يذكر لها فى الخليج والتيجو ممكن وانت ماشى فى الكويت تشوفها صدفه كده ومش هتشوفها تانى . زى ما حصل فى الشيرى فى الكويت واقسم بالله كنت راكب تاكسى شيرى والسواق كان هندى ومكنش مشغل التكيف وطبعا ده مينفعش فى الكويتptmnlo123per1106 فقولتله شغل المكيف رد وقالى ,,انا يشغل المكيف ماكينه مال سياره يوقف بابا ...,,, وبعد كده ماشوفتش اى عربيه ولا تاكسى حتى صينى فى الكويت معرفش لموهم ولا عملوا فيهم ايه؟

التعديل الأخير تم بواسطة moslem2 ; 24-12-2009 الساعة 11:41 AM
قديم 02-03-2010, 02:48 PM
الصورة الرمزية podymody2000
podymody2000 podymody2000 غير متواجد حالياً

podymody2000 is on a distinguished road

اصدقائى الاعزاء اهم شيئى فى الموضوع بعد السعر طبعا الخدمه وسعر قطع الغيار عشان انا معايا النترا 2005 ومن اسبوع اتخبط خبطه بسيطه فى الشنطه والفنوس الخلفى شمال والاقصدام الخلفى دفعت عند الوكيل 4330 جنيه مصنعيه وثمن الفنوسوالاقصدام والله خراب بيوت انا بدور على فيات ارده بتاعت زمان ولافيور هى مصر ليه مش بتعيد تصنعها والله تكتسح الصنى بس لوفيه شويه ضمير وناس بتحب مصر ولاايه
قديم 09-09-2010, 02:16 PM
محمد علي ابراهيم محمد علي ابراهيم غير متواجد حالياً

محمد علي ابراهيم is on a distinguished road

ياجماعة اللي بيحكم البيع الان هو السعر؟؟؟؟
ونادر جدااا لما تلاقي حد يدور على الماركة ويقول كلة ماشي
بس الياباني ياباني لا وجه للمقارنة
قديم 09-09-2010, 02:25 PM
محمد علي ابراهيم محمد علي ابراهيم غير متواجد حالياً

محمد علي ابراهيم is on a distinguished road

بجد موضوع جيد جداااا

الكلمات الدليلية
اسبرانزا تيجو, دايهاتسو, دايهاتسو تريوس