العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 13-02-2010, 08:37 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: اللانسر و حقيقتها

سوري يا جماعه انا عارف اني بجيب الموضوع من ورا اوي بس الحقيقه اديقت منه و حبيت ارد
انا من ملاكي لانسر بومه و هي 1300cc خليجي 2009

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

هذا الموضوع منقول و قد قرأته و اعجبت به حيث انه قريب من رأيي الشخصى و الموضوع كتبه شخص اسمه mandooo و هو كالتالى :

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

لنتكلم على السياره اللانسر التى سبب شبة حالة ادمان للشعب المصرى .......
اولا اللانسر سياره يابانى تابعة للشركة العملاقه ميتسوبيشى التى تصنع اشياء عديده اخرى عملاقه وعديدع بجانب قسم السيارات
شركة ميتسوبيشى فى الاونه الاخيره عانت من ضعف بالغ فى المبيعات العالميه وقد اغلقت بالفعل مصنع لها فى استراليا بعدما حقق خسائر فادحة وفى تراجع مستمر على مدار ال 10 سنوات الماضيه
وعندما نختص السياره اللانسر بالذكر ارجو ان يذكر لنا احدا .....اى دولة اخرى تجد فيها الكمية الغير عادلة وغير عادية من السياره لانسر
السؤال الان .......ما هو سر ادمان الشعب المصرى للسياره لانسر؟
الاجابة .....اسعارها معقوله بالنسبة لسياره تحمل اسم شركة يابانيه عريقه وتغطى فئات وشرائح مختلفه من الملاك
ولكن ماذا حدث؟؟؟ عندما كانت تتراوح اسعارها من 80 الف الى 104الف جنيه للنسخة السبورت فيرجن كانت معقوله الى حد ما ولكن ان يصل ثمنها الى 123الف جنيه اى يذيد ثمنها نحو 20 الف جنيه بعد الاقبال المنقطع النظير اليها فهذا شىء غير عادل تماما

ولله انا شايف ان سعرها معقول جدا جدا و 123 دي يدوب عليها و متنفعشي تبقا ب80 خالص لانك كدا بتسويها بالجين 2 و الاكسنت و دا مستحيل طبعا لانها سياره من فئه متوسطه الفخامه

عندما نقول اللانسر فيجب ان نشير الى انها ليست افضل سياره فى فئتها اطلاقا ونشير الى :-

1- صوت موتور عالى ومرهق للاعصاب ولا تتوقع حياه هادئه (QUIET LIFE) على حسب ما شارت به احد المواقع المشهوره عالميا بتقييم السيارات.......اضف الى ذلك انعدام وجود العوزال تقريبا سواء للمحرك او خارج السياره ........اضف الى ذلك رداءة نوعية الكاوتش المستخدمه بها التى تضيف الى ذلك ارتفاع الصوت الصادر منها .....(كملت) رغم ان الكورولا من 2001 الى 2007 كانت تستخدم نوع الكاوتش تويو الذى يصدر صوتا عاليا نوعا ما ولكن عند مقارنته بنوعالكاوتش المستخدم فى اللانسر فيعتبر هكذا الكاوتش المستخدم فى الكوكو ناعما.................لا يجب الاستهانة ابدا بهذا العيب ........فهذا العيب كانا كفيلا بان يجعلنى اكره السياره ولا تتوقع ان يتم مقارنتها بالكورولا فى العزل واذا نزلت من اللانسر وركبت الستروين C4 ستعرف مدى الفرق لو اعطيت درجة العزل فى الستروين c4 90% فيجب ان نعطى اللانسر 22%

صوت موتور عالي يا راجل يعني بزمتك لو راكن علي عربيه بومه اتحداك تعرف هي ديره ولا ا لا اذا قربت من الشبكه الاماميه هي دي مصدر الصوت الوحيد و اصلا صحابي يقعدو يقولو شيل الفلتر خلي للعربيه صوت اقول لا عجباني كدا

2-العفشة السبورت اللى كل الشعب المصرى بيتكلم عنها كانها عفشة فيرارى .....لو تعرفوا مدى نشوفية العفشة الذائد عن الحد الذى لا يرقى ابدا للشعور بادنى راحة عند التنقل فى اى مكان على مصر الحبيبه حتى على الطرق السريعه المستقيمة فالسياره ستراها تقفز على الطريق رايح جاى كاننا فى ملاهى ......قد يتحدث البعض على نعمة تلك العفشة فى الثبات ......اى ثبات ساشعر به وانا على سرعة 140 مثلا والسياره تقفز باستمرار على طول الطريق ........اضف الى ذلك الشعور فى ان السياره ستفلت منك عند اخذ المنحيات بثقه بالغة وبالفعل لى صديق لى كان يمشى على الطريق الدولى الساحلى ووجد فاجاه منحنى وهو على سرعة 130 كم السياره فلتت منه فعلا (لذا ولم يكن مجرد شعور اشعر به) والسياره فضلت تلتف حول نفسها الى ان ربنا سطر ودخل فى رمل على جانب الطريق وكانت الخسائر غير فادحة ولكن الله كان الساتر فى تلك المره....... وللعلم عفشة الستروين سبورت وانعم منها بكتيييييييير واللانترا برضه عفشتها سبورت وانعم منها والهوندا الذى يقول البعض ان عفشتها خشنه فهى انعم من اللانسر ايضا اضف الى ذلك الكراسى التى لا تريح الظهر ابدا اثناء السفر وتجعل احساس الشعور بالسفر لعدة اميال بسيطة كانها مسافات كبيره من كتر عدم الراحه نهائيا

عفشه لانسر السوبر رياضيه عفشه سيئه يعني مثلا انا عفشتي العاديه مش الرياضيه كمان العفشه لا ميه خالص ولا حجر هي متوسطه و دي مريحاني اوي اوي الحقيقه و بركب الالنترا الي عفشتها ميا خالص بتعب فيها بعد فتره و بكون عاوز ارجع لبتعتي و طبعا العفشه المتوسطه دي مش من فراغ لا لان كل ما العفشه تبقا نشفه كل ما الثبات بيعلي يبقا منين بتقول عفشه نشفه جدا و بتقول مفيش ثبات في نفس الوقت!!!!!!!!!!!
العربيه عفشتها ممتازه جدا و مخدمه معي جامد و معي اصحابي بومه من اكثر من 4 سنين و عمرها محكت منهم و بنركب بال5 في العربيه
يا راجل دا انا كنت المفروض بفكر اسقط مكنه ايفو امامي في عربيتي قلت لهم هجيب عفشه كني اصليه قالو لا حات نص كامل بالمكنه احسن يعني فضلو عفشه متسوبيشي علي الكوني

3- لنتحدث على الباور ......الباور غير جيد اطلاقا عند المقارنه باى سياره فى فئتها ويذيد من الارهاق فى السفر ايضا كما انه ضعيفا ايضا بالمقارنه بنفس السيارات فى فئتها

انا عاوز ارف ايه البور ده اصلا!!!!!!!!!
يعني مثلا هو فنوس بيعلق ولا عفشه بتزيق؟
علي حد نظري البور منه نوعين نوع سير و نوع كهرباء و البومه سير و البور فيها فله خالص مش عارف اقول ايه يعني مثلا البور بيقفل لوحده ولا بيعمل اصوات ولا ايه مش عارف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البور بتاع البومه ممتاز و يتم اغلاقه اوتوماتك بعد ال120 لسلامه الركاب مش زي الالنترا دركسيون ميه 24 ساعه

4- لنتحدث على التصميم الايروديناميكى >>>>>>طبعا بالاضافى الى العيوب المستفزه السابق ذكرها السياره ليست لها اى علاقه بالتصميم الايروديناميكى اى التصميم الانسيابى فى مقاومه الهواء وسيشعر المرء باى هواء قد يقابل السياره او حتى عند المرور بجانب اى سياره على سرعات عاليه.....ويا سلام لو عديت جنب عربيه نقل.......طبعا ده بالمقارنه بالتويوتا وايضا بالستروين اللى هما استاذه الايرودينامكس لو اعطيت الكورولا 70% والستروين c4 85% يمكننا ان نعطى اللانسر 50%

اه حضرتك بتتكلم عن لانسر اكثر السيارات قابله للتعديل في مصر علي حد نظري
يعني عاوز اعرف حضرتك بتتكلم عن الثبات ولا عن العزل مش وصله الفكره الحقيقه بس بالنسبه للثبات حضرتك وقعت في العربيه الغلط و بتقرنها بعربيات اقل منها بكتييييييييير في الثبات كورولا ايه الي بتتكلم عن ثبات عندها انا بسأل بس يعني عمر حد شكر في ثبات الكورولا الشكل القديم ادامك بكل امانه؟
انا مجربتش الc4 بس واضح انها سياره رائعه و دا نتيجه عدم اقتراب احد منها و دا طبعا محرك مش حاجه ولا عفشه ولا ثبات ولا وكيل ولا سعر اعاده البيع ادفع فيهم دم قلبي علي الفاضي يعني مثلا الي بيجيب اوتفيا a4 بيقول اهو اكون راكب اسكودا جوده تصنيع ثبات محرك محترم و ادفع شويه في طقع الغاير بس لما تبقا تحتاج قطع ولا حياه لمن تنادي
طبعا لانسر تتمتع بثبات و عزل رائع جدا و افضل من سيارات كثيره في نفس فئته

5-لنتحدث على استهلاك البنزين بشع بمعنى الكلمه اللانسر فى احسن حالتها يعنى على الطرق السريقه بتعمل 230كم فى الصفيحه والمتوسط 190كم واعلى شىء تم الوصول اليه فى استهلاك الوقود هو 160 كم فى الصفيحه

و كمان البنزين ياراجل دي متسوبيشي اليباني مش مرسيدس الكلام الي انت بتقوله ده علي حد نظري بتتكلم علي موتور2400 سي سي مش 1600 ولا 13000 دا انا اوتو و بحط 92 ب 20 جنيه يعني حوالي 10 لتر بيكفوني لف اكثر من 6 ساعات احسب منهم ساعتين شد و حرق يعني بكثر ال100 كيلو سعات بيهم و بفول ب70 جنيه بيكفيني اكثر من 450 كيلو
استهلاك لانسر للبنزين يكاد منعدم

6- الفتيس cvt نفمة مش ميزه يعنى لما تفضل شادد وتلاقى صوت الموتور يفضل عالى مش بيوطى معاك خالص والعربيه مش بتنقل خالص يعنى RBM هيفضل على 6 ودا ازعاج غير عادى

اه فعلا دا عيب بيداخت علي لانسر المصري الrbm مش بينزل من عند 6 و ده مش بيدي فرصه لراحه المحرك ولا سرعه تجميع عاليه عكس الخليجي ال1600 حتي بيطلع ل7.5 و بعدين ينزل ل4.5 و يطلع تاني بس عندي اعتراض صغير ازاعاج ايه دا واحد دايس كيك دون تسقيط نقله و القوه القصوي للمحرك بدور علي صوت هادي ازاي اقنعني مش عارف اجمعها يعني عاوزنا نطبطب علي المحرك و نقول له اهدا شويه ولا اجري من غير صوت ياراجل دا المرسيدس e2400 لما يدوس فيها اقل من نص الدواسه بتهز الارض و هي مشيه و بتسمع الي في اخر الشارع عارف ان فرق كبير في السي سي بس كدا علي كلامك ناخد ده عيب علي مرسيدس و نهاجمها مش نقول لها يا جبروتك

7- الموتور المفروض انه 122 حصان حسب الكتالوج مع االعلم انه نفس تسارع المازدا 3 (تقريبا) مع ان الماذدا 3 105 حصان بس مع العلم المازدا 3 اتقل منها

ولله مش حافظ المزدا كام بالضبط بس علي كدا الاوكتفيا a5 105 و بتنفخ الاثنين يبقا موتور الممزدا زباله هو و الكورولا و السفك و الc4 الي بتتكلم عنها
حضرتك في عالم السيارات الواسع يوجد شيء يطلقو عليه توزيع القوه و المزن و يوجد شئ اخر اسمه وزن السياره و حجمها علي حدن نظري دول ليهم عامل كبير علي كدا فولفو الوحش السويدي الي محركتها مبتقلش عن 150 حصان و تسارعها مش اد كدا نقول عليها عربيات زباله مش الاولي في الامانو تستخدم في صناعه سياراتها اقوي و افضل انواع الحديد في العالم

وللعلم ان اللانسر ex الجديده اصبحت اكثر تطورا من اللانسر البومه من ناحية كل شىء ولكن كرهى للانسر البومه جعلنى لا اثق بها تماما +سعر مبالغ فيه ولا تستاهل اكثر من 130 الف للنسخة السبورت ايديشن

لا ولله علي كدا مزدا 3 الشكل الجديد الي بيبدء من 150 دول مجنين ولله انا شايف ان ده اسمه شكل جديد و جامد جدا و من حق الشركه انها تدي ليه سعر عالي عشان مش اي حد يجيبه علطول و يبقا منتشر اكثر من القديم

الخلاصه ان استعارض تلك النقاط الهدف منه هو النصيحة للقادمين على الشراء للسياره ان يقارونوا بينها وبين السيارات الاخرى عن قربوالقرار يرجع لهم اولا واخيرا وانصح بشراء السياره الهيونداى النترا لانها عند مقارنتها باللانسر تفوقت عليها .....ولم يعد هناك شىء اسمه كورى ويابانى...اللالنترا سياره محترمه جدا وانصح ايضا بالسوزكى sx4 والنيسان تيدا رغم ان شكلها قد لا يحبه البعض لكنها سياره عن جد جيده جدا وعن تجربة هناك ايضا السياره سوزكى سويفت واذا سنتحدث عن البدائل للانسر 1300 (مع العلم انها انعم من اللانسر السابق ذكرها لاننى كنت اتحدث عن اللانسر الرياضيه) هناك الياريس والجين 2 ...انصح بالياريس اذا كان الاستخدام لفتره طويله.......اما اذا كان لاستخدام 5 سنوات او اقل انصح بالجين 2 (مع العلم ان الجين 2 سعرها فى المستعمل غير جيد ولكنه مقبولا)
ارجو ان تستقبلوا منى كلامى بصدر رحب وعذرا لملاك اللانسر الحالييين باى حال من الاحوال لا اريد المجادلة باى شىء سبق ذكره لانى واثق من كل الكلام انه صحيح بالفعل لتجربة ليست بقليلة ابدا باللانسر

يا راجل جين 2 و يارس كمان لا عالي فكره انت كدا بتظلم العربيات دي اوي لا هي لنسر اخرها رينو لوجن و يبدء التحديربنا معاك يا ابني

و ازيد عليه قائلا انه يوجد جزء كبير من اللانسر مصنع بالصين اى نعم تحت اسم ميتسوبيشى اليابانيه و لكن بمقاومات و خامات اقل بكثير من المصنع باليابان .

مفيش حاجه اسمها مش عاوز جدال حضرتك لو مكنتش عوزها تتجادل اعمل موقع لوحدك و متسمحشي الرد فيه او خلي افكارك في دماغك اما هنا موقع عام و يسمح للجميع بمناقشته اي موضوع فيه
و ارجو الا اكون قد اطلت عليك او اكون قد هاجمت هذا الكلام المنقول بشده ولكن هذه سيارتي و يجب ان ادافع عنها
تقبل تحياتي
وشكرا

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 14-02-2010, 12:03 PM
homosh homosh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: إداري
هواياتي: الصيد

homosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura about

الموضوع هايل بس هيا وجهات نظر
يعني انا مثلا شايف ان الانسر ولا شكل ولا سحب ولا عفشه حتي الموديل الجديد اللي كان عاجبني طلعت العربيه ضيقه من جوا .بس عموما أكثر حاجه مضايقاني فيها السعر المبالغ فيه اللي لا يعطيك ابدا قيمه مساويه لما دفعته فيهاptmnlo123per144
قديم 14-02-2010, 01:01 PM
kasten kasten غير متواجد حالياً
من انا؟: Mamado ElGolfawy
التخصص العملى: Designer
هواياتي: Cars

kasten is a jewel in the roughkasten is a jewel in the roughkasten is a jewel in the rough

هى فعلا ازواق وانا بحب اللانسر جدا
قديم 14-02-2010, 01:32 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

لانسر من السيارات الجميله لكن الان السوق المصرى حقق مبيعات هائله فى

ميتسوبيشى لانسر
تويوتا كورولا
تويوتا افانزا
تويوتا ياريس
نيسان صنى
نيسان تيدا
هيونداى i10
هيونداى i30
هيونداى فيرنا
هيونداى فيفا
هيونداى نيو اكسنت
هيونداى ماتريكس
دايو نوبيرا
شيفروليه لانوس
شيفروليه افيو
شيفروليه اوببترا
شيفروليه سبارك
كيا بيكانتو
كيا ريو
كيا سيراتو
لادا2107
اسبيرانزا A113
اسبيرانزا A213
اسبيرانزا A516
اسبيرانزا A620
قديم 17-02-2010, 05:07 PM
الصورة الرمزية zoro3027
zoro3027 zoro3027 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق اليابانى
التخصص العملى: الطب
هواياتي: مفيش

zoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nicezoro3027 is just really nice

انا معايا لانسر 1600 مو 2007 السيلرة ذى الفل لاصوت ولا انحراف على طريق السفر وكنت راكبها على سرعة 170 كم طريق العين السخنة وكانت ثابتة فى الارض و فى الملفات بس خد بالك العربية فيها ABS والابشن دة مش موجود فى عربيات لانسر كتير اذا كنت بتتكلم عن لانسر 1300 فممكن يكون معاك حق بس بردو مش للدرجة دى