العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 08-10-2010, 02:23 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تروح اى محافظة او مكا ن داخل مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

عاوز اروح بيت خالد خليفة من الزقازيق اركب ايه واروح ازاي
ههههههههههههههههههههههههه هه

لا بجد
عاوز اروح اسكندرية من الزقازيق مواصلات انا روحت قبل كده بالطريق التالية
1. بيجو الصبح بدري الفجر تحسبا لو هياخد وقت للتحميل وبياخد ساعتين او ساعتين ونص تقريبا
2. اتوبيس شرق الدلتا وده ليه ميعادين بس الصبح اعتقد 8 ونص و10 ونص
3. فيه قطار بيطلع من الزقازيق اعتقد بيكون جاي من بورسعيد او اسماعيلية وبيروح اسكندرية بس مش عارف مواعيده ايه لاني مركبتهوش قبل كده

بفكر انزل بنها واخد من بنها القطر اللي طالع من القاهرة اسكندرية لكن معرفش مواعيده ايه
الكلام ده الصبح بدري
وكذلك العودة بالليل اخر حاجة امتى علشان مرخمش على احمد بدر واروح ابيت عنده
ههههههههههههههه
اركب قطار 570 من الزقازيق ويقوم العاشرة صباحا الى الاسكندرية
او قطارات الزقازيق بنها وهى كل نص ساعة تقريبا او كل ساعة ثم حدد المعاد وانا اقول لك تركب ايه من بنها
لكن 570 فيه عربيات عادية وسريع وبيدخل من الزقازيق على ميت غمر على طنطا وتذكرته حوالى 8 ونص فى العادية وحوالى 20 فى المكيفة
قديم 08-10-2010, 02:27 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled khaled مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعة الخير انا مقيم بالسعوديه ومعي جهاز جي بي اس ا
جى بى اس ايه ياعمنا الكلام ده فى السعودية ماشى لكن الخرايط المصرية صعبة شوية ده اولا
ثم فكر المصريين نفسه ثانيا وقلة قليلة هما اللى ممكن يفكرو فى الجى بى اس وخصوصا انه بيشتغل على احداثيات
لكن هنا اللى بتقوله ده صعب
ثم واحد رايح مشوار هيشترى جهاز جى بى اس علشانه صعبة اوى الحكاية دى
وترجع لنا بالسلامة ان شاء الله
قديم 08-10-2010, 11:01 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled khaled مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعة الخير انا مقيم بالسعوديه ومعي جهاز جي بي اس البورده الماني وتجميع صيني لكن في غاية الروعه وبصراحه نزلت أجازه لمصر وما اخذوتش معايا يعني مجربتوش في مصر لكنه من أمكانياته انه بيعمل في مصر وهذا جهاز صراحه عاجبني لانه شاشه 6بوصه ناطق في الطريق حسب تحديد اللغه باللغه الي انتا عايزها عربي / انجليزي وهكذا بصوت رجل او صوت أمراة
طبعا الصوت بيكون ارشادات حسب الاتجهات وتجاوز السرعه يعني يقولك اسلك المسار الايمن بعد 30 متر وفعلا تلاقي طريق يمين وتدخل فيه وهكذا ولما توصل لمكانك الي انت حددته من الاول في بدايه تحركك وظبطك للجهاز يقلك انك وصلت ولو مشيت في طريق غلط يقولك بالصوت انك ما شي غلط أضافه الي السهم الي ع الشاشة والاهم انه مرتبط بالاقمار الصناعيه وكمان يبين الخدمات الي ع الطريق من محطات وقود ومستشفيات وصراف الي فنادق وخلافه وكمان من إمكانياته حفظ الرحله الي انتي مشيتها يعني ممكن تحفظ الرحله بالجهاز مثلا من بيتك في القاهرة الي المصيف بالاسكندريه وترسل السواق أو ابنك أو اخوك ويمشيه الجهاز زي ما انتي مشيت بالظبط لحد ما يوصل هيقلك اقف انت وصلت وده سعره هنا حوالي 900 ريال يعني حوالي 1300 جنيه والي عايز انا اعرف التوكيل بتاعه صاحبي ممكن ارسله له واكيد يا بخت من نفع واستنفع هههههههههههههه بس إزاي نتأكد انه بيشتغل 100% في مصر تحياتي لكم
اعتقد ما في احسن من كدا رفيق علي الطريق يعني عمرك ما تتوه او تتضيع أبد ااا

وشكرااااااا لكم

بصراحة كنت عارف انك مش في مصر علشان كده اتكلمت على الجي بي اس
عرفت منين بقى

اولا خدمات الجي بي اس في مصر محدودة وده علشان عليها حظر خوفا من انتشار عمليات التهريب اللي هيا اصلا من غير جي بي اس مش عارفين يسيطروا عليها

ثانيا كام واحد في مصر محتاج الجي بي اس اللي محتاجينها اليل رايحين في طرق صحراوية وطرقومسافات طويلة وده نادر زي الاستاذ اسد الله عاوز يروح اسوان بالعربية وده لظروف خاصة بيه لكن في المعتاد اللي مش عارف مكان بيتحرك بوسائل مواصلات او بيسأل ناس على الطرق دي
لكن في السعودية منك للصحراء كلمها وهيا تكلمك

ثالثا قبل ما اشتغل على جهاز جي بي اس مش المفروض اني اتعلم الاحداثيات بتاعتنا اذا كان الناس متعرفش اصلا ان مصر على خط عرض 30 على سبيل المصال عاوزهم يشتغلوا على احداثيات ازاي وقبل كده قراءة البوصلة وتحديد الاتجاهات والمنطقة
ومتقوليش الجهاز هيقولك تتحرك ازاي لان الجهاز مش متغذي بخرائط مصرية في الاغلب وكمان فيه خرائط مستحيل انك تحصل عليها لاسباب امنية فالجهاز في الحالة دي هيطلعلك نقاط واحداثيات وانت عليك تتصرف فيها في الوقت ده هتعمل اييييييييييييييييييه

لو تفتكر من كام سنة كان تليفون نوكيا 96 ممنوع في مصر وده لان كان فيه جي بي اس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

جى بى اس ايه ياعمنا الكلام ده فى السعودية ماشى لكن الخرايط المصرية صعبة شوية ده اولا
ثم فكر المصريين نفسه ثانيا وقلة قليلة هما اللى ممكن يفكرو فى الجى بى اس وخصوصا انه بيشتغل على احداثيات
لكن هنا اللى بتقوله ده صعب
ثم واحد رايح مشوار هيشترى جهاز جى بى اس علشانه صعبة اوى الحكاية دى
وترجع لنا بالسلامة ان شاء الله

ياعم خالد خرائط مصر اسهل من السعودية لكن هل الشعب المصري عنده ثقافة الاطلاع وهل الدولة بتسمح بالاطلاع ده انت مش فاكر صافي ومشوار طريق شركات البترول في الصحراء الغربية

وفعلا الناس مش هتعرف تتعامل بالاحداثيات لو اتزنقت

مجاوبتش على سؤال استاذ اسد الله الطريق من الغردقة لاسوان ازاي وايه الخدمات اللي عليه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 08-10-2010, 11:06 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

اركب قطار 570 من الزقازيق ويقوم العاشرة صباحا الى الاسكندرية
او قطارات الزقازيق بنها وهى كل نص ساعة تقريبا او كل ساعة ثم حدد المعاد وانا اقول لك تركب ايه من بنها
لكن 570 فيه عربيات عادية وسريع وبيدخل من الزقازيق على ميت غمر على طنطا وتذكرته حوالى 8 ونص فى العادية وحوالى 20 فى المكيفة

حبيبي يا ابو عمر
بس فيه مشكلة
انا عاوز اكون هناك الساعه 10 يعني اتحرك من هنا مش اكتر من 7 بالكتير او انزل بنها واخد من بنها اسكندرية
يا اما اتبع الاسلوب الرخم بتاعي اوتو ستوب وعملتها اكتر من مرة قبل كده حتى في طريق الزقازيق القاهرة

فلو مفيش مواعيد تناسب هطلع ميت غمر ومن ميت غمر طنطا ومن طنطا اسكندرية
او بنها ومن بنها اسكندرية او من بنها طنطا ومن طنطا اسكندرية واهو ممكن بدل ما اخدها قص انزل من طنطا المحلة ارخم على حازم خضر شوية اورجع اكمل اسكندرية

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 09-10-2010, 03:40 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

امرى لله ياتاعبنى
اركب 944 وهو قطار بدايته الزقازيق ويقوم منها الساعة 6:05 صباحا ويصل بنها الساعة 6:50 ثم اركب من بنها قطار رقم 7 القادم من القاهرة ويصل بنها 7:20 وهو مراكز ويقف جميع المحطات حتى اسكندرية ويصلها الساعة 10:05 صباحا ان شاء الله
ثم انا شفتك جاوبت سؤال اخونا اسد الله هقول ايه بعدها ؟؟؟؟؟
وخصوصا انى مدخلتش سينا ومعرفش طرقها وسككها وانا قلت الكلام ده قبل كده
واما من قنا لاسوان فانت ماشى وعلى شمالك السكة الحديد دائما ماعد المسافة من قنا وحتى الاقصر فالسكة الحديد على يمينك

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 09-10-2010 الساعة 03:48 AM