العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 16-09-2009, 03:53 PM
hashemmm hashemmm غير متواجد حالياً

hashemmm is on a distinguished road
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن الرينو

رينو رينبو 99 بتخسن جامد وطلع العيب كهرباء
والمبينة العمر الافتراضي انتهي بس مش لاقي حد فاهم اروح لمين وقطع الغيار مش موجودة وغالية
ارجو الافادة والرد علي
قديم 16-09-2009, 04:16 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hashemmm مشاهدة المشاركة

رينو رينبو 99 بتخسن جامد وطلع العيب كهرباء
والمبينة العمر الافتراضي انتهي بس مش لاقي حد فاهم اروح لمين وقطع الغيار مش موجودة وغالية
ارجو الافادة والرد علي
طيب موضوع السخونه ده وعرفناه
الموبينه وهسأل لحضرتك عليها جديده واستيراد وارد عليك انهارده او بكره بالكتير
موضوع حد فاهم انا عندى 2 ميكانيكيه كويسين جدا وبيشتغلوا فى عربيتى شخصيا ومجربهم فى كذا عربيه تانيه
موضوع قطع الغيار اى حاجه محتاجها قولى وبأذن الله نقدر نجيبها موضوع غاليه ده مش اى حاجه غاليه فيها
وياريت حضرتك بس تدينى مثال للحاجه الغاليه اللى مش موجوده دى هى ايه

وكل سنه وحضرتك طيب اخوك بوب الجامد

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 16-09-2009, 04:54 PM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute

يا بوب ياجامد أوى موضوع ممتاز
بس أنا فى حيرة من أمر الميجان
أنا معايا هيونداى إكسيل لغاية بس ما أطلع الرخصة كمان شهر ونص إن شاء الله
وكنت بفكر فى حتة ميجان 2007 مثلا بس بعد الكلام اللى كان بيتكتب أنا قلقت جدا
وبعدين دى هتبقى ليا انا لوحدى يعنى أهم حاجة عندى ثبات عالى وسرعة عالية مش مهم السحب أوى
مع العلم أنا والدى معاه أوبل فيكترا 2008 فهل الميجان ممكن تسد معاها ولا لآ
ومعلش أخر حاجة أسعار قطع الغيار غالية أوى ولا فى المعقول وممكن الميكانيكى يشتغل فيها ولا لازم مركز خدمة
وشكرا ليك جدا وأسف على الاطالة

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة
قديم 16-09-2009, 05:42 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_lol2007 مشاهدة المشاركة

يا بوب ياجامد أوى موضوع ممتاز
بس أنا فى حيرة من أمر الميجان
أنا معايا هيونداى إكسيل لغاية بس ما أطلع الرخصة كمان شهر ونص إن شاء الله
وكنت بفكر فى حتة ميجان 2007 مثلا بس بعد الكلام اللى كان بيتكتب أنا قلقت جدا
وبعدين دى هتبقى ليا انا لوحدى يعنى أهم حاجة عندى ثبات عالى وسرعة عالية مش مهم السحب أوى
مع العلم أنا والدى معاه أوبل فيكترا 2008 فهل الميجان ممكن تسد معاها ولا لآ
ومعلش أخر حاجة أسعار قطع الغيار غالية أوى ولا فى المعقول وممكن الميكانيكى يشتغل فيها ولا لازم مركز خدمة
وشكرا ليك جدا وأسف على الاطالة
باشا اهلا بيك ومنورنا فى قسم الرينو
اولا بالنسبه للقلق من الكلام ده متقلقش
لان اى حد بيتكلم وبيقول ان الميجان 2 فيها عيوب هو بيتكلم على موديل 2005 كل العيوب دى اتعدلت فى الموديلات اللى بعدها من 2006
لو بتتكلم فى 2007 او 2008 يبقى كده انت فى الامان من كميه العيوب الغريبه اللى ظهرت فى عربيه اخونا الكبير (بايو) لان عربيته كانت موديل 2005
بالنسبه للثبات تقدر تسأل اى حد على الميجان فى الثبات او الفرنساوى كله
وبالنسبه للسرعه العربيه تقيله وده بيديها ثبات اعلى لكن على حساب التجميع والعربيه دى عدادها 250 يعنى لما تبقى ماشى عادى ومن غير قرص هتوصل معاك 180 مستريح وممكن 200
ومعتقدش انه فيه طريق عندنا فى مصر حد يقدر يمشى فيه على 200 بسهوله
معلش بس يا ريت توضحلى يعنى ايه تسد مع فيكترا 2008 فى السحب يعنى ولا فى السرعه ولا فى الثبات على الطريق والقدره على المناوره؟؟؟؟؟
قطع الغيار مش غاليه اوى زى ما ناس كتير بتقول وفيه معانا الاستاذ ترونكى اقدر منى فى الاجابه على جزء اسعار قطع الغيار لانه من الملاك الحاليين للسياره
وبرضه يقدر يفيدك فى موضوع الميكانيكيه او التوكيل دى وان كنت شخصيا افضل ان اى عربيه فيها تكنولوجيا كده تكون صيانتها فى التوكيل او مركز خدمه افضل
وارجو انى اكون قدرت افيدك فى استفساراتك

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 16-09-2009, 08:08 PM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute

الف شكر يا بوب ياجامد أوى
بجد طمنتنى أوى أصل شكل العربية جامد أوى وعاجبنى
وبالنسبة لحكاية إنها تسد مع الفيكترا
مش مشكلة السحب أوى بس فى السرعة والثبات والراحة والمناورة طبعا

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة
موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
رينو, رينو 19, رينو ميجان, رينو لوجان, رينو سيمبول