العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 11-02-2014, 09:16 AM
eggroup eggroup غير متواجد حالياً

eggroup has a spectacular aura abouteggroup has a spectacular aura about
افتراضي أعلن ندمى الشديد على شراء المسماه 301

المقاله دى علشان أحذر أى واحد حينضحك عليه زى ما أنضحك عليا .. إن سعر العربيه رخيص و العربيه فرنساوى تقفيل أسبانى زز يعنى أوروبى بالكامل و أحسن من الكيا الكورى!!

أنا أشتريت السيارة لزوجتى بناءا على ما سبق و خد عندك يا سيدى :

1. و انا خارج بيها من معرض صلاح سالم رايح أرخص فى مساكن الشيراتون .. و كنا فى الصيف و صلاح سالم زحمه .. حاولت أشغل التكييف .. إشتغل كأنه مروحه .. و فين وفين لما السكه مشيت شويه إبتديت أحس بيه. قولت العربيه جديده و يمكن لسه ما لينتش .. عديها.

2. فيما بعد لو أنت على 6 أكتوبر الساعة 2 الظهر و درجة الحراره 38 و مشغل التكييف .. آجى أدوس بنزين .. العربيه ما بتسحبش خالص و لا كأنك راكب بسكليته .. و لما أدوس بنزين جامد تروح ناطه مره واحده تخليك تلبس فى اللى قدامك.

3. إستهلاك البنزين داخل المدينة 110 كيلو للصفيحه!!! و لا كأنى راكب شيروكى .. العداد بتاعها على الطوالى مدينى 14 لتر لكل 100 كيلو !!! .. رحت التوكيل فى صيانة ال 10000 .. عرفوا المشكله عالطول و كأنها مشكله عامه و قالول لى حانصلخها .. و لكنها زى ما هيا حتى الآن.

4. أول ما اشتريت السيارة و طلعت بيها على الصحراوى .. لقيت شبكة الإكصدام الأمامى السفليه اللى فيها الفوج لايت إنفصلت و وقعت جوه الإكصدام .. الشبكة على كلبسات ضعيفه جدا .. و بقيت لما أرجع أقعد أركبها مطرحها و فى الآخر من زهقى لزقتها بأوهو!!

5. بعد شويه إنفصلت الشبكة الكبيره اللى وراها الرادياتير و هى على نفس الكلبسات الرديئة و لكن وجود الردياتير و المكان المحكوم ما خلوهاش تقع.

أنا دلوقتى عامل 14000 كم .. تيل الفرامل إتكل على الله و بوظ الطنابير!!!!

نزلت علشان أشتريهم من شارع دمشق .. ما حدش عنده خالص و وقفت أتكلم مع تاجر بيجو .. سمعنى مآسى من الناس اللى بتعدى عليه و تشتكى من العربيه و سؤها.

الحقيقة هى غلطة عمرى إنى ركبت البيجو و مش حتتكرر تانى و تو ما يخلص قسطها بعد سنه ونص حابيعها لأول مشترى.
قديم 11-02-2014, 09:40 AM
eggroup eggroup غير متواجد حالياً

eggroup has a spectacular aura abouteggroup has a spectacular aura about
افتراضي رد: أعلن ندمى الشديد على شراء المسماه 301

نصيحتى للجميع ..

إياك تشترى عربيه جديده أول ما تنزل و تخللى نفسك حقل تجارب للجميع و تخسر فلوسك.

أنا إستفدت من التجربه دى لنفسى و كنت حاعمل نفس الغلطه و أنا باشترى عربيتى و أشترى الأوبل إنسجنيا .. لكن الحمد لله ربنا أنقذنى و جبت كيا سبورتاج .. عربيه متجربه و موجوده و أثبتت نفسها .. و معايا بقالها شهرين .. طبعا مش حاقدر أقارن ما بينها و بين ال 301 لأن فرق السعر حوالى 90000 جنيه و لكنى و أنا بأشتريها ندمت على تصديقى لمقولة الأوروبى أفضل من الكورى.

على فكره .. حتى الآن لم أرى عربية واحدة إنسنجنيا فى الشارع!!!!
قديم 11-02-2014, 05:12 PM
cars admire
Guest

حتى الآن لم أرى عربية واحدة إنسنجنيا فى الشارع
قديم 11-02-2014, 05:17 PM
cars admire
Guest

تقييم سيارة بيجو301 تقفيل صينى 100% وشركة بيجو نفسها مش مخبية ده !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eggroup مشاهدة المشاركة

المقاله دى علشان أحذر أى واحد حينضحك عليه زى ما أنضحك عليا .. إن سعر العربيه رخيص و العربيه فرنساوى تقفيل أسبانى زز يعنى أوروبى بالكامل و أحسن من الكيا الكورى!!

أنا أشتريت السيارة لزوجتى بناءا على ما سبق و خد عندك يا سيدى :

1. و انا خارج بيها من معرض صلاح سالم رايح أرخص فى مساكن الشيراتون .. و كنا فى الصيف و صلاح سالم زحمه .. حاولت أشغل التكييف .. إشتغل كأنه مروحه .. و فين وفين لما السكه مشيت شويه إبتديت أحس بيه. قولت العربيه جديده و يمكن لسه ما لينتش .. عديها.

2. فيما بعد لو أنت على 6 أكتوبر الساعة 2 الظهر و درجة الحراره 38 و مشغل التكييف .. آجى أدوس بنزين .. العربيه ما بتسحبش خالص و لا كأنك راكب بسكليته .. و لما أدوس بنزين جامد تروح ناطه مره واحده تخليك تلبس فى اللى قدامك.

3. إستهلاك البنزين داخل المدينة 110 كيلو للصفيحه!!! و لا كأنى راكب شيروكى .. العداد بتاعها على الطوالى مدينى 14 لتر لكل 100 كيلو !!! .. رحت التوكيل فى صيانة ال 10000 .. عرفوا المشكله عالطول و كأنها مشكله عامه و قالول لى حانصلخها .. و لكنها زى ما هيا حتى الآن.

4. أول ما اشتريت السيارة و طلعت بيها على الصحراوى .. لقيت شبكة الإكصدام الأمامى السفليه اللى فيها الفوج لايت إنفصلت و وقعت جوه الإكصدام .. الشبكة على كلبسات ضعيفه جدا .. و بقيت لما أرجع أقعد أركبها مطرحها و فى الآخر من زهقى لزقتها بأوهو!!

5. بعد شويه إنفصلت الشبكة الكبيره اللى وراها الرادياتير و هى على نفس الكلبسات الرديئة و لكن وجود الردياتير و المكان المحكوم ما خلوهاش تقع.

أنا دلوقتى عامل 14000 كم .. تيل الفرامل إتكل على الله و بوظ الطنابير!!!!

نزلت علشان أشتريهم من شارع دمشق .. ما حدش عنده خالص و وقفت أتكلم مع تاجر بيجو .. سمعنى مآسى من الناس اللى بتعدى عليه و تشتكى من العربيه و سؤها.

الحقيقة هى غلطة عمرى إنى ركبت البيجو و مش حتتكرر تانى و تو ما يخلص قسطها بعد سنه ونص حابيعها لأول مشترى.
بيجو301 تقفيل صينى 100% وشركة بيجو نفسها مش مخبية ده !
:fun_ 36_1_39[1]:
قديم 03-03-2014, 03:10 AM
cars admire
Guest

احمد على 1999, nktis
:fun_ 36_1_39[1]: