العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 29-03-2013, 04:38 PM
yasser .mk yasser .mk غير متواجد حالياً

yasser .mk has a spectacular aura aboutyasser .mk has a spectacular aura about
افتراضي رد: مشكلتى وانا بسوق وتقريبا ملهاش حل :(

وعليكم السلام
بصى يا ستى أولاً أنا مش عارف إزاى طولك 171 والعربية بلعاكى مع إنك مش قصيرة ما شاء الله
حركى الكرسى لقدام وإرفعى المسند شوية ومش لازم تشوفى الكبوت يعنى خلى تركيزك فى الطريق مش فى العربية يعنى إعتبرى نفسك ماشية على رجليكى وخلى عندك ثقة فى نفسك هتلاقى نفسك بريمو وبتدخلى شوارع ضيقة جداً وفيها عربيات على الصفين بكل سهولة وأهم حاجة فى الشوارع الضيقة هى السرعة البطيئة .. ربنا يحميكى من شر الطريق ويحمى العربية من العين .
قديم 29-03-2013, 04:48 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
كل العربيات الجديده (تقريبا) ما حدش بيشوف الكبوت وهو سايق وفي بعض العربيات ما بتشوفش نهاية الرفارف الخلفيه كمان ومع التعود الواحد بيسوق وهو مغمض عينه كمان
ان شاء الله تتعودي على ابعاد العربيه ولا تحتاجي ان تري الكبوت
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 29-03-2013, 07:37 PM
الصورة الرمزية m_elmasoudy
m_elmasoudy m_elmasoudy غير متواجد حالياً
هواياتي: القرااااءة، المعرفة

m_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to behold

معظم صانعي ومصممي السيارات من بعد سنة 2000 وهما إتجهوا لعدم رؤية كبوت السيارة من الداخل وده تجنباً لحدوث إرتباك لقائد السيارة .. مع الوقت هتتعود على أبعاد العربية .. حاول تقيس وتقدر بنظرك طول الكبوت وبعده عن آخر نقطة ممكن تشوفها ( وهى الزجاج الأمامي) ودايما قيس المسافة وقدرها حسب مسافة طول كبوت عربيتك ... والممارسة فعلا زى ما معظم السادة الأعضاء ما قالوا... وبالتوفيق ..

مــحـمــــد الـــمــسـعـــودى
Microsoft Certified Professional
MCP ID#6357858
Certified Since 2008
قديم 29-03-2013, 09:03 PM
الصورة الرمزية TheEmmH
TheEmmH TheEmmH غير متواجد حالياً
من انا؟: انا من امضيت سنيناً .. اكسر قلبك بشرورى .. كم كان ماضيا مشيناً .. كان بالعصيان سرورى
التخصص العملى: Designer & Photography
هواياتي: الغناء , الرسم , التصوير , كتابة الشعر , التمثيل , التصميم

TheEmmH has a spectacular aura aboutTheEmmH has a spectacular aura about

شكرا يا جماعة
على النصايح
وبالنسبة لصور العربية فى اه ناس كتير واخداها !! وانا معرفش كده الحل يكون ايه بس اهو بلغت الموقع اياه ده وهما فعلاً طلعوا كويسين ومسحوا الموضوع وخلاص .. لسه بقى مش عارفة العمل يكون ايه كويس انى مسحت النمر بقى على كده
وشكرا

قديم 31-03-2013, 11:50 PM
الصورة الرمزية aldesha989
aldesha989 aldesha989 غير متواجد حالياً

aldesha989 will become famous soon enoughaldesha989 will become famous soon enough

امال لو بتسوقى عربيه اعلى من كده هتعملى ايه :D

العربيات العاليه ممكن ما تشوفيش اى حاجه حتى لو الكبوت طويل

انا سوقت الكيا السبورتاج وصدقينى لما كنت قاعد كنت صاحب العربيه كنت حاسس انها كبيره اوى ولما سوقتها حسيت انها صغيره اوى

كله بالتعود والممارسه وانك ما تشغليش دماغك بحاجه زى دى وفى نفس الوقت ما تجازفيش لو قلقانه يعنى مثلآ تقولى اطلع من عربيه واقفه قدامى وانتى مش واخده بالك فى مساحه كافيه ولا لا بلاش مجازفه فى الوقت ده لحد ما تحفظى الابعاد وممكن تشبى شويه لما تكون حاجه ضرورى ركانه بين عربيتين مثلآ وعايزه تطلعى ممكن تشبى لفوق لحد ما تشوفى الكبوت اخره فين وتبتدى تروحى عليه وتجيبى ورا وقدام بأامان

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ