العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 12-02-2017, 02:26 PM
hamadali hamadali غير متواجد حالياً

hamadali is on a distinguished road
افتراضي رسالة لكل فني وخبير

السلام عليكم.عندي مشكلة بسيارتي .السسارة FIAT DOBLO 2005
بنزين.فجأة الصبح بطلت تشتغل ولو اشتغلت تتفتف لدرجة انه الشكمان انفجر من الخلف.المهم رحت عالورشة وشافها المكنيكي وفحصها وقال دي فيها جوانة كولاز.المهم ضلت عنده يومين وغير جوانة للكولاز..وقال لازم تنام العربية عندي .والصبح اجيت لعنده وحاول يشغلها نفس الكلام تدور بالغصب العربية.هنا انا زهقت ...وكلفتني تقريبا 200دولار.المهم قالي انوديها كهربائي وفعلا رحنا لورشة كهربة كبيرة .وتركتها كمان يومين علا اساس يتصلو فيني .فللأسف مااتصلو .المهم انا رحت الورشة وقالولي العطل بالكربرتير .المهم نضفو الكربرتير وغير حساس الشكمان وركب بوبينة وتاكد من البوجيهات والاسلاك .وحاول يدور السيارة وللاسف بتور وتطفى ومتاكلش بنزين .رجعت تاني يوم على نفس المشكلة قال عملية الاحتراق مش مضبوطة .في قطعة لازقة بالكربرتير قال بدها تغيير .ووصى على القطعة وتاني يوم نفس المشكلة .وانا زهقت وكرهت العربية ...بالأخير قلي بدنا نجيب نفس القطعة دي اللي هي لازقة بالكربرتير وموصول فيها فيشين كهربا .والموعد انها تدور بكرة ....يعني القطعة دي كمبيوتر صغير والا ايه .فيدووووني جزاكم الله خير ....زهقتمي العربية قال هيي المسؤلة عن الهوا والبنزين والاحتراق ومش عارف ايه .الرجاء الرد اخوكم بتركيا والكارثة مبفهمش عليهم زيادة وجزاكم الله خير
قديم 12-02-2017, 09:19 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رسالة لكل فني وخبير

ربنا يصلح حالك يارب وتلاقى حل فى اقرب وقت بس الواضح ان محدش فاهم فى العربية كفايه وكل واحد بيجرب باسلوب المحاولة والخطاء والنتيجة هتصرف فى حاجات ممكن تكون سليمة العربيات ديه لازم يتكشف عليها على الكمبيوتر الاول لتحديد العطل قدر الامكان هل الورشة ديه فيها جهاز كشف اعطال كمبيوتر ؟؟
فى كل الاحوال محتاجة منك صبر واتفاق مع الورشة انك لازم تستلم العربية شغالة ومظبوطة والا مش هتدفع فلوس

وياريت تفتكر قبل العيب ده حصل ايه فى العربية غسلت الموتور مثلا ولا عملت ايه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش