العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 05-01-2013, 03:27 PM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice
عاجل يايات اتكسرت العمل ايه؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركات
اعضاء المنتدى الكرام ...

حصل معايا امبارح وانا ماشي على الدائري بسرعه 70 كم ان احد اليايات الخلفيه اتكسر( دون اي انظار ومن غير مطابات مفاجئه ولا تحميل زائد ) مما سبب في هبوط السيارة من الخلف دون خلل في التوازن والحمد لله وكملت بيها مشوراري حواي 30-40 كم
كنت عاوز اعرف
- تمن اليايت وهل في منها جديد ولا استراد بس وايهما افضل ؟
- هل لو مشيت عليها شويه (كام يوم) او اتاخرت في تركبهم شويه في خطر على السيارة ؟

انا ضورت كتير وملقتش المشكله دي مذكورة على النت فياريت حد ينصحني , وانا ان شاء الله هابلغكم بالمستجدات
قديم 06-01-2013, 12:19 PM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice
افتراضي رد: يايات اتكسرت العمل ايه؟

السلام عليكم ورحمه الله
انا سعيد ان قي 64 مشاهدة دون رد (ممكن يكون المشكله مش متكررة فنفيد الناس)

المهم انا رحت للعفشجي امبارح وشرحتله المشكله قالي القصه دي مش عندة دي عند الحداد وبتاع اليايات
رحت لواحد جمبه متخصص في ( ورق اليايات ) وقالي في وحدة مكسورة وبيفصل هو وحدة تانيه حديد وبتركب مكانها انا استغربت
حديد ايه المفروض يبقى معدن خفيف وفي مرونه شويه لان ورق اليايات تحل محل السست في العربيات الاخرى ودي بتبقى من معدن لين يتحمل الانضخاط المتكرر , لكن الحديد هيبقى ناشف على العربيه جدا ومع الوقت من كتر الانضغاط هايتكسر
قالي مافيش جديد يابيه وماتتفزلكش وخلينا نشوف شغلنا .
ماشي ياعم بكام بقى الليله دي قلى الورقتين بـ 140 جـ ومصنعيه تركيب 30 جـ (اجمالي 180جـ قبل الفصال)
سبته ومشيت على اني اروحله لمى يبقى معايا فلوس واسال عن الاستراد عشان كدة الاستراد افضل بكتير من الحديد لقيت الورقتين الاستراد بـ( 120 جـ قبل الفصال ) وفعلن الورقه اخف وارفع من الحديد ودي ميزة على فكرة مش عيب

انا هاجيب باذن الله 2 ورق يايات استراد واركبهم مع الي موجودة يعني هاركب وحدة زياد لانه نصحني بكدة , وسوف نوافيكم تباعا .
قديم 06-01-2013, 02:53 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

بعتزر عن عدم الرد لان فعلا ما شوفتش الموضوع
فعلا الاستيراد افضل مية مرة من اللى هايركبهم
بس نصيحة خليك فى الفبريكة
يعنى الفبريكة ورقتين ورقة اوم وورقة زيادة يبقى نعمل زى الفبريكة بالظبط لان الورقة التالتة هاتنشف العربية اوى
بس قبل التركيب خلى الحداد يقنطر السوست عشان ارتفاع العربية
ويحط بنهم شحم مطاطى
والقفيز يلفة بشنبر قديم

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 06-01-2013, 03:59 PM
memononos memononos غير متواجد حالياً

memononos will become famous soon enoughmemononos will become famous soon enough

الموضوع ده حصل معايا قبل كده ودخلت فى قصه طويله عريضه كده ....المهم من الاخر سيبك من الاستيراد لانى جربتهم قبل كده اشتريتهم من عزبه شلبى ب90 جنيه وهما عباره عن ورقتين كده رفيعين من الاطراف وفى بينهم زى فبر ابيض كده بتاع الفبريكه وبعد ما ركبتهم عينك ما تشوف الا النور طلعو طراى جدا والعربيه بقت على الارض منغير ما حد يركب فيها وفك وتركيب بقى يا معلم وانت وحظك لان معظم السوست الاستراد زباله بيكون الحديد بتاعهم مجهد وطرى ..نصيحه من الاخر روح شركه اسمها ابو الوفاء فى فى المؤسسه وانت ماشى على الدائرى هتلاقى مصنع بتاع سوست هناك اشترى السوسته كامله بس خليها 3 ورقات خليه يقنطرهملك قوى علشان تهبط العربيه العربيه هتبقى ناشفه شويه بس من الاخر لو ركبت معاك 3 ورا العربيه مش هتنخ وهتنبسط
قديم 06-01-2013, 04:03 PM
memononos memononos غير متواجد حالياً

memononos will become famous soon enoughmemononos will become famous soon enough

وبالمناسبه السوسته انا ركبتها لمده سنتين ونسيتهم خالص لحد ما حبيت اوطى العربيه شويه من حوالى 3 شهور وبالمناسبه كمان لما السوسته تكون ناشفه شويه اهون مليون مره ما تتقطم منك وانت ماشى لانها لما اتقطمت منى كسرتلى القنطره ده غير انها بتكون خطر جدا
دى عصاره خبرتى فى موضوع السوسته دى لانها طلعت عينى بجد وكنت هبيع العربيه بسببها