العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 17-01-2011, 02:51 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

200 كم/س
تيوتا كرولا 1.8
طريق الشيخ راشد
يمكن مش عالي بس الفكرة هوا كان بأنهي عربية وكان فين ياعني العربية موديل قديم والشارع مرشق رادارات.
لا صعب تختبر الإتزان وإنتا ماشي في خطوت مستقيمة مش أي عربية جريت على سرعة عالية بقت متزنة.
وكنت خايف جدا لا أطلقت رادار أو الكاوتش يتشنبر لأنه حاله تعبان شوية, إنما الإثارة نفسها مش متوفرة لأني الطريق كان فاضي شوية.

قديم 17-01-2011, 04:24 AM
hatem_eg hatem_eg غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مشروعات

hatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

عاش الوحوش كل الشباب ما شاء الله جايبين ال 190
بس اللى انا مستغرب له بصراحة حكاية الثبات
(ما شاء الله ربنا يبارك لكل واحد فى عربيته يا رب )

انا فاكر انى سوقت الكورولا اكتر من مرة و اكتر من عربية مرة موديل 2002 و مرة موديل 2006 و حاولت اجيب بيها سرعات عالية الاتنين بيجوا عند 110 و احس ان العربية مش بتاعتى العربية بتاعت الهوا فعلا مفيش اى ثبات فا هل ده عيب فى الكورولا بقى ولا ايه؟؟؟؟
لو حد عنده فكرة يا ريت يفيدنا يا رجالة ........

و فين باقى الاعضاء ؟؟؟؟؟
ماتقولوش انكم يعنى ماتهورتوش قبل كدة ...
فى انتظار ردودكم يا حلوين
ما جربتش بنفسي الكرولا بصراحه لكن ركبت مع واحد كانت مو 2006 1600 سي سي كان ماشي بيها 160 -170 وكان بياخد غرز في المعقول يعني ، والعربيه ما شاء الله كانت كويسه مش بالطريقة اللي قلت عليها ، في المعقول يعني ، ماهياش الماني وفي نفس الوقت ولا هي بردو كوري.
قديم 17-01-2011, 09:29 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem_eg مشاهدة المشاركة

ما جربتش بنفسي الكرولا بصراحه لكن ركبت مع واحد كانت مو 2006 1600 سي سي كان ماشي بيها 160 -170 وكان بياخد غرز في المعقول يعني ، والعربيه ما شاء الله كانت كويسه مش بالطريقة اللي قلت عليها ، في المعقول يعني ، ماهياش الماني وفي نفس الوقت ولا هي بردو كوري.
بص يا باشا العربيتين اللى انا سقتهم كانوا 1300 و كان بينزل منها 1800 هنا فى الكويت و كانت مع واحد صاحبى ركبتها معاه كذا مرة بس للأسف ماسقتهاش بس انا حاسس انها كانت اثبت فعلا ...

و لعلمك يا باشا صاحب عربية من اللى انا سقتهم و اشتكيت منهم كان كتير بيمشى على 180 و غرز خفيفة برده و بعدين لما انا سقت العربية و اشتكيت له من الثبات قالى انه مابيحسش بالحكاية دى قوى لأنه اتعود على العربية خلاص ....

بص يا باشا هتبان قوى معاك لما تسوق المانى مثلا و بعدين تنزل منه تسوق الكرولا .. هتحس بالفرق فعلا.
و شكرا يا جميل لمداخلتك
.
.
.

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 17-01-2011, 09:55 AM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

213 كم/ساعة

شيفروليت لومينا 2007

3600 سي سي V6

الخط السريع بين جدة مكة وكنت مستعجل علشان عايز أصلي الجمعة في الحرم

السيارة مجابتش اخرها وشكلي هسخن واجيب اخرها

سرعة خطرة وملهاش داعي خصوصا بالسيارات الأمريكية

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش
قديم 02-03-2011, 02:27 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

1- كام اكثر سرعة مشيت عليها ؟
2- عملت الكارثة دى فين بالظبط و امتى ؟
3- كان ايه السبب فى التهور؟
4- نوع العربية و الموديل ؟
5- ايه اخبار ثبات العربية ؟ (stability ) ؟؟؟
6- كان احساسك ايه اثناء و بعد التجربة الحياتية المريرة دى ؟

1- 120كم/س
2- فى طريق صلاح سالم وانت راجع من السيدة عائشة الساعة 11 بالليل
3- حب للسرعة والطريق كان فاضى
4- فيات 128 موديل 89
5- كان جيد الى حد كبير خاصة ان العربية عمالة تطلع وتنزل
6- كنت بصراحة خايف شوية بس الحمد لله عدت على خير

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله