العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 01-12-2010, 12:13 PM
tamer0000 tamer0000 غير متواجد حالياً

tamer0000 is on a distinguished road
افتراضي رد: عايز تسأل عن التعديل.؟؟في حاجة محيراك في التعديل.؟؟ حط سؤالك هنا وهتوصلك الاجابة.

Injection باشا أستأذنك لو تفيدنى فى تركيب عداد ديجيتال للسرعة وليس لل RPM .. ممكن يركب فى القائم ؟ وايه أحسن أنواع تركب من غير مشاكل و قطع فى أسلاك (بالنسبة لعربية اوبترا) ؟ وومكن بيتباعوا فين فى شارع دمشق ؟ ورينج الأسعار كمان لو أمكن ... مع جزيل الشكر ..
قديم 01-12-2010, 12:22 PM
الصورة الرمزية boushy-romyo
boushy-romyo boushy-romyo غير متواجد حالياً
من انا؟: Ramy Shahin
التخصص العملى: Police Officer

boushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to behold
افتراضي رد: عايز تسأل عن التعديل.؟؟في حاجة محيراك في التعديل.؟؟ حط سؤالك هنا وهتوصلك الاجابة.

أ/ دمياطي
معايا عربية اسبيرانزا 516 وعرفت أن موتور التيجو ال2000 سي سي يركب على ال 516 السؤال هو :- هل ممكن أركب موتور التيجو ال2000 سي سي لل 516 بالفتيس الأوتوماتيك لموتور التيجو؟ أرجوا الإجابة سريعا بعد إذنك ولك جزيل الشكر.
قديم 01-12-2010, 05:32 PM

boushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to beholdboushy-romyo is a splendid one to behold

معايا عربية اسبيرانزا 516 وعرفت أن موتور التيجو ال2000 سي سي يركب على ال 516 السؤال هو :- هل ممكن أركب موتور التيجو ال2000 سي سي لل 516 بالفتيس الأوتوماتيك لموتور التيجو؟ أرجوا الإجابة سريعا بعد إذنك ولك جزيل الشكر.
قديم 03-12-2010, 08:57 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

معلش يارجالة أعذرونى على التأخير, ظروف والله.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer0000 مشاهدة المشاركة

Injection باشا أستأذنك لو تفيدنى فى تركيب عداد ديجيتال للسرعة وليس لل RPM .. ممكن يركب فى القائم ؟ وايه أحسن أنواع تركب من غير مشاكل و قطع فى أسلاك (بالنسبة لعربية اوبترا) ؟ وومكن بيتباعوا فين فى شارع دمشق ؟ ورينج الأسعار كمان لو أمكن ... مع جزيل الشكر ..
بص ياباشا, عداد السرعة اللى منتشر منه قوى اللى بيركب على التابلوه من فوق, حجمه كبير وشكله حلو, وبيبدأ من 120 جنيه لحد 230 كده للأنواع الكويسة, وده اللى هتلاقيه فى أغلب المحلات, وده الأنالوج كمان, الديجيتال نادر وماشفتهوش خالص قبل كده عند حد.

أما للقايم, وده هيكون أنالوج برضه, بيبقى 3 عدادات فى بعض, غالبا بيبقى واحد لل RPM وواحد لضغط الزيت وواحد لحرارة المياه, بس ماشفتش منه واحد فيه عداد سرعة, وده فى حدود 300 الى 350 جنيه.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boushy-romyo مشاهدة المشاركة

أ/ دمياطي
مافيش حاجة مستحيلة, لو الأثنين دفع أمامى وماتورهم بالعرض, كده مبدأيا ينفع, والموتور هيتسقط بفتيسه من غير مشاكل, بس هيبقى فى تعديلات على القواعد غالبا سواء للموتور أو الفتيس.

حضرتك روح لميكانيكى أسبيرانزا مخضرم وأسأله, لو التسقيط ممكن, تابع معاه وخليه هو اللى يسقط الموتور الجديد, ولازم يكون متخصص أسبيرانزا مش ميكانيكى عادى.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 03-12-2010, 11:54 AM

أشكرك جدا يا injection و على فكرة الموتور دة هو نفس حجم الموتور دة ومكان تثبيت القواعد واحدة بس هو شكل القاعدة الكاوتش هو اللي مختلف بس عادي ممكن أجيب القواعد الجديدة أما من ناحية الميكانيكي فلا قلق أنا عندي ماشاء الله أستاذ بصراحة حتى قاللي نجيب الكنترول بتاع التيجو ويركب بدل كنترول ال516 عشان يقرأ الفتيس الأوتوماتيك وتبقى تمام من كله ، ايه رأيك كدة ؟

الكلمات الدليلية
تعديل سيارات