العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 29-08-2011, 03:04 AM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشترى نيسان صنى ولا لأ ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

بص مافيش عربية حلوة على الإطلاق وعربية تانية وحشة على الإطلاق الفكرة في إيه بقى؟
إنتا دلوقتي بتقارن بين ممزات العربية لتمنها في السوق مقارنتا بعربيات أخرى ياعني المنفعة الي هتعود عليك نتيجة إنفاقك مبلغ من المال.
دلوقتي هاتلي عربية تانية في السوق بـ 84 ألف وبنفس المواصفات وأنا أبيع عربيتي وأشتريها.
ودور بقى ياباشا لو لسة محتاج أي معلومات عن الصني أنا تحت أمرك.
89 الف يا دكتور
مفيش حاجة بتفضل على حالها في البلد دي

Dr.wael el7yran
قديم 29-08-2011, 03:21 AM

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute

فكر في السكالا لو موش ناوي على اعادة البيع
السكالا دي ضربة كبيرة من توكيل الرينو على قفا توكيل النيسان
السكالا هي هي النيسان صني الخليجي اللي بتتباع هناك
بس نزلوها هنا بعلامة رينو ( لان رينو و نيسان شركة واحدة لو انت تعرف)
و انا سامع ان التوكيلين في بينهم مشاكل بسببها
العربية من بره اشيك بكتيير
و مواصفات خليجي ( يعني ضمنت العفشة و التكييف)
و اوسع من جوه ...لو ركبت الصني هتلاقيها ضيقة من ورا...دي اوسع
بس التقفيل و ياللعجب النيسان المصري انضف بمراحل
توكيل رينو حرامي عن توكيل النيسان اه ... بس محترم مليون مرة عن توكيل النيسان...و عنده نية اكيدة انه ياكل السوق هنا ...موش زي الوكيل اللي بقاله 11 سنة بينزل العربية هنا و موش عايز حتى يغير شكلها
السكالا المانيوال 81 الف و الصني غلوها (كمان) و بقت 89 الف
و الاوتوماتيك 87 الف و الصني 94 الف
و الهاي لاين 95 الف و الصني 102.5 الف

اعادة البيع و الانتشار ..طبعا تبقى الصني
قطع الغيار..طبعا تبقى الصني
وان كنت فوجئت بان واحد معاه صني كان بيشتري عوامة التنك من محل رينو
روح شوفها و فكر و قولي رأيك
و مهم برده اني اقوللك اني لما سوقت الصني (اللي هي هي السكالا) مكنتش مستمتع
و اللانسر الشكل القديم او الالنترا الشكل القديم احسن منها في السواقة بمرااااااااااحل

و ربنا يوفقك

Dr.wael el7yran
قديم 29-08-2011, 09:10 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.wael7yran مشاهدة المشاركة

فكر في السكالا لو موش ناوي على اعادة البيع
السكالا دي ضربة كبيرة من توكيل الرينو على قفا توكيل النيسان
على فكرة نيسان تمتلك رينو
السكالا هي هي النيسان صني الخليجي اللي بتتباع هناك: بالنسبة للخليج يوجد الصني الياباني ويوكل الصني الي إنتا بتقول عليها خليجي ياعني الشكلين موجودين ومش عايز اقولك مين فيهم الي شغال والناس بتطلبه بالإسم علشان ماتقولشي عليا متحيز.
بس نزلوها هنا بعلامة رينو ( لان رينو و نيسان شركة واحدة لو انت تعرف) الله ينور عليك.
و انا سامع ان التوكيلين في بينهم مشاكل بسببها خلينا في الحقائق ومالناش دعوة بمين قال ومين سمع المهم النتائج.
العربية من بره اشيك بكتيير والله دي وجهات نظر وأنا شخصيا أتفق معاك إنها فعلا أحلى قليلا من الصني.
و مواصفات خليجي ( يعني ضمنت العفشة و التكييف) مين بقى قال إنها مواصفات خليجي مش معنى إني فيه زيها في الخليج هتبقى مواصفات خليجي.
و اوسع من جوه ...لو ركبت الصني هتلاقيها ضيقة من ورا...دي اوسع فعلا أوسع داخليا من الصني.
بس التقفيل و ياللعجب النيسان المصري انضف بمراحل وللعجب ليه عايز إيه من عربية بتتقفل في نفس المصنع من ساعة ما فتح في مصر ياعني العامل بليل وهوا نايم بيحلم إنه بيجمع نيسان صني.
توكيل رينو حرامي عن توكيل النيسان اه ... بس محترم مليون مرة عن توكيل النيسان..أنا ماجربتش توكيل الرينو علشان كدة أن مش هعلق بس هلى إنتا كان عندك عربييتين واحدة نيسان والتانية رينو علشان تحكم.و عنده نية اكيدة انه ياكل السوق هنا .. إنما الأعمال بالنيات آه بس بردو لا يعلم النوايا غير علام الغيوب.موش زي الوكيل اللي بقاله 11 سنة بينزل العربية هنا و موش عايز حتى يغير شكلها حاجة تحرق الدم والله العظيم فعلا منتهى التخلف لأنه كدة بيموت العربية (بس دا مش الوكيل دي نيساااان)
السكالا المانيوال 81 الف و الصني غلوها (كمان) و بقت 89 الف
و الاوتوماتيك 87 الف و الصني 94 الف
و الهاي لاين 95 الف و الصني 102.5 الف
موضوع الأسعار دا بيتغير من ساعة للتانية ومن يوم للتاني بس عموما بردو هنا الصني الياباني اغلى من الي إنتوا مسميينها الإسكالا
اعادة البيع و الانتشار ..طبعا تبقى الصني تمام
قطع الغيار..طبعا تبقى الصني تمام
وان كنت فوجئت بان واحد معاه صني كان بيشتري عوامة التنك من محل رينو هما أساسا عربية واحدة في معظم المكونات.
روح شوفها و فكر و قولي رأيك
و مهم برده اني اقوللك اني لما سوقت الصني (اللي هي هي السكالا) مكنتش مستمتع
و اللانسر الشكل القديم او الالنترا الشكل القديم احسن منها في السواقة بمرااااااااااحل
فعلا الصني مش احسن من الإلانترا أو اللانسر بس حاسب إحنى بنقارن سعرالعربية بالعربية.
ياعني لو أنا بشتري الإلانترا بنفس السعر أكيد هقولك عليها برقبة الصني.
و ربنا يوفقك
ربنا يوفقنا جميعا إنشاء الله إلى مافيه الخير.
تقبل تحياتي أخي الكريم.

التعديل الأخير تم بواسطة dr_eslam_66 ; 29-08-2011 الساعة 09:16 AM
قديم 29-08-2011, 10:56 AM

تحياتي الى الاخ العزيز د. اسلام
بس هي فعلا مواصفات خليجي...على كلامهم في التوكيل و الله اعلم
و انا فعلا عشت كذا تجربة مع وكيل رينو و وكيل نيسان ...و وكيل رينو يكسب في الدقة و المعاملة و العربية اللي تدخل فيها حاجة و تخرج مفيهاش الحاجة دي ...و انا بقول يكسب و موش بقول نيسان معندوش الحاجات دي
اما بالنسبة للاسعار فمع استعباط النيسان الجديد فهى وضعت نفسها فعلا مع اللانسر و الالنترا الشكل القديم و السيراتو المانيوال كمان ...
و تقبل فائق احترامي و تحياتي

Dr.wael el7yran
قديم 05-09-2011, 04:44 PM
echonight echonight غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب أطفال

echonight will become famous soon enoughechonight will become famous soon enough

انا بفكر بقالي فتره في النيسان و قريت كتير علي المميزات و العيوب والي شجعني ان واحد صحبي جاب 2011 سوبر صالون و بيشكر فيها بس بيشتكي من الأستهلاك الزائد للبنزين.قلتله ان دي مشكله في النيسان صني أتكلموا عليها كتير في المنتدي و ممكن يكون في مشكله في ضفيره الكهرباء.بعد لف كتير و سؤال ناس كتير و تجار توصلت للأتي
المميزات : ثبات ممتاز- أعتماديه عاليه-شكل جيد
العيوب : صعوبه البيع(التجار بيقلولي ملهاش سوق في البيع) و الكلام ده من كذا واحد-أستهلاك البنزين العالي و مشاكل التقفيل.
الخلاصه : لسه محتار أجبها ولا لأ