العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 19-05-2010, 10:37 AM
فاطمة فاطمة غير متواجد حالياً

فاطمة will become famous soon enough
افتراضي يا جماعة انا زهقت من السيمبول

يا جماعة انا زهقت

بقالي اكتر من شهر حاجزه سيمبول اتوماتيك ولسه لغايه الان لم استلمها

ولما كلمتهم في رينو قالو لسه كمان 3 اسابيع لدرجه اني بفكر اغيرها باي نوع اخر

بليييييييييز لو حد عنده اقتراح لنوع اخر يقولي او يقول كلمتين يصبرني بيهم لان العربية فعلا عجباني
بس في ناس كتير بتقولي انها مش باين على شكلها انها بالمبلغ دا ودي حاجه مضيقاني

سؤال تاني هل اغير واجيب ياريس

وشكرا
قديم 19-05-2010, 10:46 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا جماعة انا زهقت من السيمبول

الياريس سياره لا غبار عليها خاصة لواحده بنت !

فاذا كانت بنفس السعر أو أكثر قليلا واستلام فورى !

اتوكلى على الله وهاتى الياريس !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 21-05-2010, 11:13 AM
anass.sh anass.sh غير متواجد حالياً

anass.sh will become famous soon enough

أختي الكريمة أنا أستلمت السيمبول من ستة أيام ولم أكن أجيد القيادة بس رح خبرك عن تجربتي بالسيارة
السيارة رائعة ومتينة جدا" محرك رااااااائع ثبات متانة صوت داخل السيارة مافي
والأهم أقتصادبة السيارة المذهلة عملت معي وعم ادرب عليها310كم ب 20ليتر وكل الشباب اللي جربوا سيارتي اندهشوا بالسيارة وعجبتون كتير وفي واحد منون حيبيع سيارتو الكيا على شان ياخد سيمبول
بس المشكلة في السيارة غلاء قطعها وسأوضح لكي بمثال حدث معي
ياسيدتي أنا حصل عندي التواء في الأمتاصور والكف وكسر في البلاستيك المبطن للرفراف أثر دوسة شديدة على مطب لأنو شوارع بلدتنا بهدلة زي مدير البلدة *******الأهم من ذلك أنا راجعت الوكلاء ومركز الصيانة وعرفت كتير أمور مهمة بخصوص السيارة وأسعار قطعها وسأعلمكي بها
أغلب قطع السيارة بتركب بدالها قطع كليو 2005 وهذا أمر جيد جدا"
أسعار القطع اللي مابتركب غير السمبول غالية جدا" ومن الخيال وبعضها غير متوفرة ولا يعرفون سعرها ويطلبونها من المصنع عند الطلب عليها
فمثلا" سعر قطعة البلاستيك تحت الرفراف 5600ليرة سورية أي مايعادل 120 دولار (كونها للسيمبول حصرا")
الأمتاصور 3400 ليرة سورية أي 73 دولار وهي قطعة كليو
هنا كانت دهشتي وصدمتي
قطعة بلاستيكية (يمكن صنعها بأي معمل بلاستيك بتوفر قالب لها وبسعر لايتجاوز 200ليرة سورية )أغلى من أمتاصور ميكانيكي لاحظوا ال00000
كف بسعر5500ليرة سورية أي 120دولارأمريكي
غطاء الجنط الواحد بسعر 1125 ليرة سورية أي 25 دولار علما أنه خارخ الوكالة الطقم كامل 4 قطع بسعر800ليرة سورية17.5 دولار
عموما" انصح من لديه سيمبول التجريب بقطع الكليو 2005 عن حدوث أي مشكلة أو حادث وتعطل أي قطعة معه قبل سؤال الوكيل عن قطع السيمبول وصدقوني 80% يقبل التركيب
إذا كانت السيارة مأمنة تأمين شامل فلا تفكري بغلاء القطع فهم يتحملون كل شئ
وتقبلي احترامي

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 22-05-2010 الساعة 02:44 PM
قديم 21-05-2010, 11:55 AM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

السلام عليكم
اليارس عربية محترمة جدا جدا يعبها انها صجها ضعيف والاكصدام الامامى بلكامل فبر وهوة وش العربيةكلها يعنى لو حد ريح على العربية بيدمر الوش كلو انما كى عربية صاروخ
ام السيمبول فهيا لسة جديدة مفيش حد مجربها كتير الرينو عربيتها حلوة بس قطع الغيار متوفرة فى مصر ورخيصة اسئلى فى الموضوع دة
وربنايكرمك
قديم 22-05-2010, 02:25 PM
mahmoud desouky mahmoud desouky غير متواجد حالياً

mahmoud desouky will become famous soon enoughmahmoud desouky will become famous soon enough

اصبرى وطالما اخترتى تجبيها من الوكيل ده شى متوكل ولها مميزاته انه هتاخديها ارخص كم الف وكمان بدون اى شك من عدم امانه المعارض بصى اصبرى ومتدخليش فى دوامه انك تغيرى ماركه عربيه وتقعدى تفكرى اجيب ايه تانى