العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 04-09-2014, 12:49 PM
الصورة الرمزية M0hamed Hasan
M0hamed Hasan M0hamed Hasan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: بكارليوس تجارة
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

M0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the rough
نقاش رد: تقرير صيانه عربيتى رينو كليو 2004 عند الاستاذ حمدى (مخترع مانويل بدون دبرياج)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

صلوا علي النبي - عليه الصلاة والسلام عليه افضل الصلاه و السلام
تحياتي للجميع - ونعوز جميعا بالله من الشيطان الرجيم
تحياتي لـ (cars admire) وكذلك للأستاذ محمد حسن - الاختلاف امر وارد وسعة الصدر من دينا الحنيف
كلنا تلاميذك يا استاذ ادمير وكمان اخواتك الصغيرين 100%
انا شايف ان الموضوع كان من الاول هزار من صاحب الموضوع وكمان كان هزار من عم حمدي اصبت كبد الحقيقه
انا لما دخلت الموقع ومكنتش اعرف حد خالص ولما اتعرفت علي عم حمدي عن قرب هو والاستاذ هشام الجزار والاستاذ احمد علي انا شايف ان عم حمدي كريم جدا واللي في جيبة مش بتاعه وممكن تروح تصلح العربية وتاخد منه فلوس وانت ماشي كمان ويبقي سعيد وفرحان وبيعمل المستحيل عشان يصلح العربية - يا استاذ ادمير كلنا اخواتك الصغيرين ولو حد فينا غلط انت تامرنا واحنا لازم نسمع كلام حضرتك بدون نقاش.
معنديش اى كلام تانى يتقال بعد كلامك الرائع
قديم 04-09-2014, 04:49 PM
cars admire
Guest

انذار لا يؤمر عليك ظالم !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

صلوا علي النبي - عليه الصلاة والسلام
تحياتي للجميع - ونعوز جميعا بالله من الشيطان الرجيم
تحياتي لـ (cars admire) وكذلك للأستاذ محمد حسن - الاختلاف امر وارد وسعة الصدر من دينا الحنيف
كلنا تلاميذك يا استاذ ادمير وكمان اخواتك الصغيرين
انا شايف ان الموضوع كان من الاول هزار من صاحب الموضوع وكمان كان هزار من عم حمدي
انا لما دخلت الموقع ومكنتش اعرف حد خالص ولما اتعرفت علي عم حمدي عن قرب هو والاستاذ هشام الجزار والاستاذ احمد علي انا شايف ان عم حمدي كريم جدا واللي في جيبة مش بتاعه وممكن تروح تصلح العربية وتاخد منه فلوس وانت ماشي كمان ويبقي سعيد وفرحان وبيعمل المستحيل عشان يصلح العربية - يا استاذ ادمير كلنا اخواتك الصغيرين ولو حد فينا غلط انت تامرنا واحنا لازم نسمع كلام حضرتك بدون نقاش.
ربنا يكرمك وشكرا جزيلا لزوقك وادبك

انا مش باءمر اى حد لكن انا قولت ما اراه من وجهة نظرى الشخصية !ولا يؤمر عليك ظالم!
قديم 04-09-2014, 04:52 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: تقرير صيانه عربيتى رينو كليو 2004 عند الاستاذ حمدى (مخترع مانويل بدون دبرياج)

M0hamed Hasan

شكرا جزيلا لك

قديم 06-09-2014, 07:09 PM
الصورة الرمزية M0hamed Hasan
M0hamed Hasan M0hamed Hasan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: بكارليوس تجارة
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

M0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the rough
افتراضي رد: تقرير صيانه عربيتى رينو كليو 2004 عند الاستاذ حمدى (مخترع مانويل بدون دبرياج)

السلام عليكم
زى ما قلت هيكون فيه جزء تانى من صيانه العربيه عند الاستاذ حمدي و دا
أولا: يتكون من فك وش السلندر و صنفرته و تغيير الجوان بعد التاكد من سلامه الوش و ايضا تظبيط التاكيهات و تنظيف الشاميز و باقى البلوك طبعا دا كل الى اعرفه الفنيات حسبها للاستاذ حمدى هو اقدر و افضل منى فى هذا المجال
ثانيا: وجدنا ان الجوان فعلا ضارب و الميه دخلت على الشاميز و عملت صدأ بسيط
الوش بتاع السلندر على ما اعتقد سليم وجارى الصنفره و التنظيف و التظبيط و ان شاء. الله هيكون فى باقى للموضوع او جزء ثالث بعد التجربة و الحكم على أداء السيارة و لو انى مش محتاج لإنهاء خارجة من عند الأستاذ حمدي
ثالثا: بالنسبة لي سعر المصنعيه و كده انا مش بحب اقولها خالص فى اى حال من الأحوال فى اى حاجه مش هنا بس او فى الموقف دا لان فى ناس بعتت على الخاص تسألني و طبعا فى النهاية دا قرار الاستاذ حمدى سواء عايز يقول او لا
اسبكم مع صور الحاجه

قديم 06-09-2014, 08:12 PM
cars admire
Guest

coolant bleed nipple renault clio 1.2

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 06-09-2014 الساعة 08:35 PM

الكلمات الدليلية
رينو, كليو