العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 11-03-2010, 03:53 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: لو نويت تنزل سوق السيارات لازم تدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MANDO09 مشاهدة المشاركة

كل مواضيعك و ردودك محترمة يا كروزير

ربنا يخليك يا مندو وديه شهادة اعتز بيها من انسان محترم زيك
قديم 11-03-2010, 04:09 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bendary مشاهدة المشاركة

استاذ يا تهامى باشا
قصدى يا قرصان باشا

ربنا يخليك يابو مروان ونورت الموضوع
قديم 11-03-2010, 04:23 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

مظبوط كلامكم كله ،،، السوق نصب كثير و بهدله اكثر و معظمه تجار × تجار و الزبائن الحقيقيين لا تتعدي نسبتهم 5% من المتواجدين

و المشكلة الحقيقية إن التجار جشعين جدا جدا جدا فعندما تشتري يمنحوك احساس انك هتشتري قطعة الماظ و الجميع يتهافتون عليها وان ما فيش اختها ثاني و في الغالب بتكون مشغولة و زي ازفت بس البودي بيلمع و نظيفة من جوه و يقعد يحلف لك أن كان هوه طالب 50000 ج مثلا ان جاله 49000 ج و رفض (ده علشان يربط دماغك و يفهمك انه ما فيش فصال) و لما تييجي تبيع و انت عارف ان عربيتك زي الفل و فبريكة و بحالة ممتازة و كمان انت علي درايه بسعرها في السوق (الوسيط و الاعلانات المنافسة ) يقولو لك ان السوق مريح و لسه شاري واحدة من يومين بنصف الثمن و حالتها احسن من عربيتك و ماحدث بيشتري بالاسعار دي و ان قدامه واحدة 100% بتاعت مستشار و ارخص من عربيتك و يبعت لك واحد و اثنين و ثلاثة من صبيانه يسمعوك أسعر تخليك تتجنن و بعدين لما تزهق فعلا و تحس انها مش هتجيب اكثر من كده ييجي هوه بعرضه اللي لازم يكون أقل من سعرها بخمسة الاف جنيه علي الاقل (لسيارة قيمتها من 40 الي 50 الف) و ساعتها ممكن البائع يضعف وده حصل معايا شخصيا بعت سيارة بـ 31 الف و في الاسبوع التالي مباشرة كان بيبيعها و مش عاوز ينزل عن 38 الف جنيه واحد

و فيه وسيلة نصب ثانية ،،، يتعامل معاك علي انه زبون و مش فاهم في العربيات خالص و لو انك مثلا كنت طالب 30 الف في عربيتك يعرض عليك 27 الف و يتحايل عليك علشان دي كل امكانياته وه شاريها من وشك و انت و تحت ذلك الالحاح وافقت و قولت في بالك (مش مشكلة و ربنا يعوض عليه في الفرق) يطلب منك الخروج معه بالسيارة من السوق للذهاب للكشف علي السيارة في بنزينة قريبة ،،، و بعد ما تخرج من السوق و يضمن ذلك يبدأ في شغل التلكيك ( ده فيه خبطة في العفشة ، ده الموتور تعبان ، العربية بتطقطق ،،، ) و يقعد يغني عليك و يكون مربط مع واد صايعي في البنزينة يشرك العربية خاصة الموتور و العفشة
و في النهاية ترسي علي 22 - 23 ألف و ساعتها بتكون علي اخرك و كرهت العربية و كل الناس عيبولك فيها حتي البنزينة

و عن تجربة من وجهه نظري إن احسن طريقة للبيع و الشراء عن طريق الانترنت احسن و ارقي و كمان بتضمن علي الاقل حد أدني من الجودة و لا تدل نفسط و لا ترح سوق من الصبح لاخر النهار و لا الحوجة لكلمة بايخة و عمولات و فروق اسعار و خلافه

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون

التعديل الأخير تم بواسطة hossamhussein0 ; 11-03-2010 الساعة 04:31 PM
قديم 11-03-2010, 04:48 PM
corsair
Guest

والله كلامك صح يا حسام فعلا النصب دلوقتي بقا حرفه والناس بتتباهي بيها ويقولك شوفت انا ضحكت علي فلان وخدت منه العربية بقد ايه وبعتها انا بقد ايه بقيت فهلاوه
قديم 11-03-2010, 05:09 PM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

والله يا جماعة موضوع جميل جدا والسوق ده عامة للمعاه عربية وعاوز يخلص منها ويلبسها لحد والغلبان فيها اللي تلاقي عربية زي الفل
والله كان معايا تريوس 2000 اتوماتيك بتاعة واحد صاحبي والعربية زي الفل فبريكة بره وجوه فيها كام خربوش ومرضتش اخليه يعملهم بحاجه عشان اللي يشتري يبقي شايف فيها ايه بس العتب البلاستك اللي علي الببان والاكسضام هو اللي مرشوش
وكانت الفتيس بتاعة فيه عضه غيره بواحد تاني ونزلت بيها انا وهو من سنة ونصف وكانت تعمل 48 وده اللي كان طالبه فيها انزل اللي يقلي 41 لا وديه رشه البلستيكات ديه زهقت مرضتش اخليه يبيعها وقعدت معاه كام شهر لحد ما اتباعت ب49 وربنا كرمه وجاب نيسان فالسوق ده للحرمية وبس لكن اللي تلاقيه جايب عربية عشان يبيعها بما يرضي الله بيزهقوه عشان يمش او يخدوها بتراب الفلوس
وفي ناس بتبقي برده مش عارفه قيمة العربية اللي معاه
والله انا عاوز اجيب عربية لما ارجع مصر بس هاجيب 128 تاني وتوبه اني اروح السوق

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر