العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 05-09-2011, 08:04 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي انتبة انت مش زبون جاد فى الشراء

انتبة انت مش زبون جاد فى الشراء
يمكن ناس كثيرة تكون سمعت الجملة دة فى حجات كثيرة جدا واحد بيبيع عربيتة وكاتب
البيع السعر عند المعاينة للجاد فى الشراء
او الاتصال لجدية الشراء
حتى وانت بتبيع تقسيط تجد الشركة او المعرض اول متكلمة يقول حضرتك تشرفنا علشان يكون فى جدية
او انك تدفع عربيون علشان الجدية

حد سال نفسة هو جاد ولا لا فى الشراء ناس تقول طلام انا بسال يبقى انا جاد فى الشراء
اقولهم انا لا دة مش دليل
عايز تتاكد اقولك على شى بسيط اعمل اعلان لبيع عربتك وشوف كام واحد هيتطل 200 او يمكن 300 او اكثر شوف كام واحد منهم هيجى يتفرج حتى لو قلتلة ان العربية دة اقل من سعرها برضة مش هيجى يمكن يجى 1 او 2 دة لو جالك حد اصلا

وال اظرف شى تجد نفسك عامل اعلان على النيت وتجد واحد عايز يشترى يقولك انا موافق انى اشترى بس يقولك سعر اقل من ال انت كتبة الف جنية ويكتبلك جملة لو موافق كلمنى ال يجننك انة واحد عايز يشترى ويدفع 50 الف او اكثر ومش عايز يكلف نفسة مكالمة تليفون رغم انة لو كلم صاحب العربية واتفق معاة ورحلة يمكن صاحب العربية وهما بتكلموا ينزل اكثر من الف جنية
وبالفعل تجد صاحب العربية باع عربيتة بعد شهر بسعر اقل من ال كان قايل علية ب 3 الف جنية

طيب تعال نتكلم بالمنطق شوية ويمكن الناس ال بتمر بمرحلة بيع وشراء عربية بيعرفوا الظروف دة كويس جدا لانهم فى اقل من مدة بسيطة بيمر بالتجربتين مرة بيكون بايع ومرة بيكون مشترى صح

لو جاد فى شراء عربية وعايز تدفع كذا الف جنية
لية موفر ومش عايز تكلم المشترى
لية موفر ومش عايز تروح تشوف العربية
لية موفر ومش عايز تروح المعرض

هو دة عيب فينا يا مصرين اننا نوفر ونكون نصحين ولا احنا شعب بيحب انة يكون ناصح

ولا احلى شى تجد حد بيسال ولما تقولة العربية اتباعت يقولك بكام هو انت كنت شفت حلتها علشان تعرف هو لما بعها تستهل ولا لا

طبعا ما اكثر الموضيع دة من تجارب ومواقف لو جلسنا نذكرها هنعمل منتدى خاص للموضوع دة

فى نهاية الموضوع احب اخذ رايكم فى شى ناس كثيرة طلبت وبتطلب انى اكتب عن كل الامور وبتالى عن تجارب المشترين والناس ال عايزة تشترى وال عايزة تبيع وانا دائما ارفض واقول ان اى حد بيشتغل فى مهنة البيع والشراء للسيارات عامل زى الدكتور لانة بيعرف اسراء وحالات لناس كلهم بيكتبوش ظروفهم بوضوع فى استفساراتهم وبيقولوها لما يتكلموا معى
وبتالى ناس عيزة انى اكتب ولو حتى بصورة بسيطة
وناس تايدنى فى موقفى فى عدم الكتابة
وانا الان محتار ومحتاج رايكم
انتظر ردكم ورايكم فى هل كل انسان منا فى داخة شخص مش جاد فى الشراء
قديم 06-09-2011, 01:09 PM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انتبة انت مش زبون جاد فى الشراء

واضح انك شفت من النوعية دي كتيير
و واضح انه بدأ يجيلك صداع
و انك على اخرك و عايز تولع في البشرية ..
متقولش لانه مفيش فايدة..و كلامك موش هيغير حاجة
عارف الحيطة ..دماغ المصريين انشف منها مليون مرة
و موش هتتغير
و اسمع الكلام من بني ادم بيتعامل مع اكتر من 20 بني ادم بيتعرف عليهم يوميا
و بينصح لوجه الله ..و في الاخر اللي قدامك ميرتحش اللي لما تعمله اللى هو عايزه
حتى لو بتضحك عليه ...المهم الاداء
احنا كده
و ربنا يوفقك يا استاذ سيف

Dr.wael el7yran
قديم 06-09-2011, 05:29 PM
corsair
Guest

الله عليك يا استاذ سيف فعلا كلامك كله صح وانا عنيت من الموضوع ده ايام بيع عربيتي ال 128
قديم 07-09-2011, 09:39 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

منتظر رايكم اكتب مواقف فى البيع والشراء ولا لا اكتب
قديم 07-09-2011, 11:43 PM
corsair
Guest

يا عم سيف هيه ديه محتاجه أذن اكتب خلي الناس تعرف تاخد بالها من الجد واللي بيلعب