العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 12-09-2009, 02:02 PM
الصورة الرمزية chato_eg
chato_eg chato_eg غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى محمد
التخصص العملى: مصمم أزياء

chato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هى حقيقه رينو ميجان ؟

سيارات رينو الحالية
سر حب مالكى الميجان II لسيارة
سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

لو فى حد عايز يتناقش بعقلانية بعد قراءة المواضيع الثلاثة السابقة بعناية...أهلا و سهلا به

بس لازم يكون فيه تقبل لاختلافات فى الرأى المبنية على أساس منطقى

أنا شايف إن الوحيد إللى مش معجب بالميحان بالرغم من امتلاكه لها هو هانى ( Payoo )...و الحمد لله إنه ارتاح و باعها بعد طول المدة إللى كان عارضها فيها.....

لكن قصاد العيوب ( سعر إعدة بيع منخفض - عدم انتشار ) هناك الكثير من المميزات و المزايا
و لو فى واحد هانى Payoo فيه 50 واحد مبسوطين بيها جدا

الحاجات إللى استكى منها هانى Payoo ...زى سحب ضعيف...سعر بيع منخفض.....التكييف فى أداءه و أداء العربية مع تشغيله....أسعار القطع...لو فى حاجة تانية ياريت حد يفكرنى

العربية...مش سيارة رياضية....لو عايز أداء رياضى...فى منها موتور 2000 سى سى و فيها منها بشاحن توربو....
دى عربية عائلية...معمولة لتوفير الراحة و العزل و السلاسة فى الاستعمال...و هى ناجحة فى كده تماما و لا يضاهيها أى سيارة أوروبية غير فرنسية أخرى... و لا ألمانى و لا غيره
و على فكرة.....هى مش توك توك فى بطئها زى ما انتم متصورين....دى عربية عايزة واحد مهتم باكتشافها....الفتيس بتاعها فى برامج تناسب أنماط القيادة المختلفة....لو إنت مش عارف تجيبها على ال Sport Mode ده مش ذنبها.....
و لو عايز عربية تركبها و تدوس و تمشى و بس....فاليابانى خير رفيق......بلاش أوروبى من أصله

سعر إعادة البيع المنخفض مش ذنب شركة رينو ..و هى لم تدعى إن سياراتها أحسن حاجة فى إعادة البيع و لا بيدوا ضمان على كده مع العربية....و الله بقى تمنها 160 ألف و اتباعت ب 60 ألف و لا حتى جابت 1/10 من ثمنها...فده مش عيب للعربية أو المصنع...دى ثقافة سوق مش هتقدر لا الميجان و لا اللوجان يغيروها..و كمان دى ظاهرة عالمية..مش فى مصر بس...و لو السبب إن العربيات الفرنساوى مش مكويسة فى المستعمل علشان هى وحشة..كانت فرنسا قفلت من زمان مصانع السيارات و قلبوها مصانع برفانات مثلا....و متطلبات زبون المستعل مختلفة عن الزيرو.....فده لازم ينعكس على سيارة تخاطب ذوق محدود من الأصل

أنا موافق على مسألة إن التكييف فوق درجة حرارة خارجية 40 مئوية بيكون ضعيف....و المكيفات اليابانى أفضل فى درجات الحرارة المرتفعة.....لكن كام يوم فى السنة بأكون الساعة 3 الظهر فى الشارع و درجة الحرارة فوق ال 40 علشان أقول دى عربية أى كلام و المروحة إللى فى بيتنا أحسن من تكييفها...!!!
و إللى مش عاجبه تكييفها...جربتم التكييف السخن ؟؟؟....ده لوحده يستحق موضوع منفصل عن روعة أداءه...لكى أعطى مجرد فكرة....أنا لابس بنصف كم....درجة الحرارة 10 ...التةقيت بعد منتصف الليل و المكان على الأوتوستراد فى صحراء حلوان...الشباكين الأماميين مفتوحين تماما و التكييف الساخن بأقلل من درجة سخونته إلى 25 فقط علشان اتحريت....

فعلا فى حالة تشغيل التكييف التسارع بيتأثر بشكل ملحوظ و خصوصا على السرعات المنخفضة و داخل المدينة...لكن الحال بيختلف كتر على الطرقات المفتوحة....التسارع على السرعات المنخفضة بيتأثر لكن الوصول لسرعة عالية شىء معتاد...يعنى تمشى على 140 و لا 180 حتى و التكييف شغال مافيش مشكلة خالص.....لكن تقضيها غرز و شد داخل المدينة على سرعات من 40 إلى 100 هتلاقى فى فرق عن لو من غير التكييف....لكن أرجع و أقول...لو هو ده المقياس الوحيد لنجاح العربية...يبقى هى فعلا فاشلة...لكن - مع خالص احرتامى - أنا مش هأتناقش مع حد مقياس نجاح عربية ما عنده هو التسارع على تلك السرعات و التكييف شغال......

أسعار قطع الغيار......زمان...كن التوكيل محتكر - عن غيرقصد للإضرار - القطع كلها....الدنيا اتغيرت دلوقتى كتيير و بقى لها فترة كمان
فى قطع غير أصلية أوروبية و آسيوية و صينية كمان.....ده بخلاف الاستيراد إللى فعلا بيكون هو الأمثل فى بعض الحالات زى الأجزاء الخارجية .....
مثال...تيل الفرامل ب 450 جنيه فى التوكيل.....خارج التوكيل موجود بنفس السعر لنفس التيل ....يعنى مافيش شبهة مغالاة فى السعر من جانب التوكيل.....و فى حاجات تانية ..أسبانى ب 250 و غيره...

الخلاصة.....السيارة أبعد ما تكون عن الفشل...العربية دى هتعلم فى ذاكرة صناعة السيارات بصفتها الأولى التى تقدم التقدم و التطور التكنولوجى الهائل الموجود فى السيارات الفارهة إلى السيارات المتوسطة و بكفاءة معقولة جدا...و تأتى لتغلف هذا داخل كبسولة أنيقة تهتم بأدق التفاصيل لكل المستخدمين و تحمل فكر و شخصية صانع عملاق يداعب خيال محبيه و معجبيه بكل ما هو جديد

Megane...Every Trip is a Journey

قديم 12-09-2009, 02:07 PM
الصورة الرمزية chato_eg
chato_eg chato_eg غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى محمد
التخصص العملى: مصمم أزياء

chato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond repute

بعد الكلام ده...و المواضيع اللى سبقته ....هل الميجان ظهرت على حقيقتها و لا لسه فى أشياء غائبة ؟؟؟...
قديم 13-09-2009, 11:11 AM
mohamed1979 mohamed1979 غير متواجد حالياً

mohamed1979 has a spectacular aura aboutmohamed1979 has a spectacular aura aboutmohamed1979 has a spectacular aura about

لا حول و لاقوه إلا بالله
قديم 13-09-2009, 11:46 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

ممكن أضيف حاجه للموضوع

زرت أمريكا هذه السنة مرتين وتنقلت في أمريكا بين ولايات عدة أهمها ولاية New York و ولاية Pennsylvania ومعشوقتي ولاية New Jersey
وداخل كل ولاية تنقلت كثيرا جدا شمالها و جنوبها وكان أولادي مستمتعين جدا بهذه التنقلات الكثيره جدا وهم من شجعني على ذلك أكثر
كونت صداقات وتعرفت على إناس مختلفه سواء في الأوتيلات التي كنت أتنقل بينها أو حتى أثناء جولاتنا وبالطبع كانت لدي أسئلة كثيره جدا جدا ومتنوعه حوال أشياء كثيره منها الأقتصاد والصحة والتعليم وغيره وغيره الكثير والكثير

و كونت صداقة برجل أسمه "Arty" يبلغ من العمر 65 عاماً وهذا الشخص من أكثر الناس محبة إلى قلبي الآن وفي مرة من المرات سألت صديقي "Arty" سؤال عن عدم مشاهدتي لاي سيارة قديمة حتى أو جديده من ماركة "رينو" ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! بالرغم من كل تنقلاتي في أمريكا ؟؟؟؟؟
وكانت لدي دهشة غريبه من عدم وجود أي سيارة "رينو" في الشارع أو حتى في أي معرض سيارات مررت عليه في أي ولاية من الولايات التي زرتها ؟؟؟

سألني الرجل إن كنت أقصد "رينو" الفرنسيه ؟
فأجبته بالتأكيد فهل يوجد "رينو" اخرى في العالم ؟
فضحك الرجل كثيرا وقال لي(على قدر ما أتذكر) : "أود أن أوضح لك طبيعة وطريقة تفكير الشعب الأمريكي ..... الشعب الأمريكي أغلبه من المهاجرين الناجحين الذين ياتون إلى هنا لكي يحققوا أحلامهم و أهدافهم أيا كانت سواء كانت اهداف مادية أو علميه أو سياسية ألخ ألخ ..... لذا فإن أغلب هذا الشعب يتميز بالذكاء والحكمه ولا يختار إلا ما يناسبه ولا ينخدع بحملات أعلاميه أو إبهار كاذب تحت أي مسمى حتى وإن كان هذا الخداع جاء من وكالة ناسا الفضائية .... لذلك لن تجد هنا مثل هذه الأنواع من السيارات التي لا تصلح للمواطن الأمريكي الذي يهوى التنقل بسيارة قوية ومتينه"

صراحة دار بيني وبينه نقاش طويل حول هذه النقطة ولكني لخصت لكم ما هو سر عزوف المواطن الأمريكي عن أستخدام السيارة الرينو نهائيا بالرغم من أقتنائهم للسيارات الكورية (رأيت هناك نسبة كبيره جدا من السيارات الكورية)

هذا هو كلام الرجل وهذا هو ما رأيته في أكبر واعظم إمبراطورية في العالم ...... لا يوجد في أمريكا توكيل لماركة "رينو" ولا يستخدمها أو يثق بها الشعب الأمريكي
قديم 14-09-2009, 01:44 AM
الصورة الرمزية Col.Eng.Khaled
Col.Eng.Khaled Col.Eng.Khaled غير متواجد حالياً
التخصص العملى: عميد مهندس

Col.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant futureCol.Eng.Khaled has a brilliant future

موقع وكيل رينو بالمملكة المتحدة المتوغلة في التاريخ (المملكة التي كانت لا تغيب عنها الشمس) و لغتها أصل اللغة

الأمريكية

renault.co.uk

الكلمات الدليلية
رينو ميجان