العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 20-04-2012, 08:47 PM
احمد عمار احمد عمار غير متواجد حالياً

احمد عمار is on a distinguished road
افتراضي سؤال لجميع الأعضاء

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السادة أعضاء المنتدى الكرام أشكركم على المجهود المتميز الذى تقومون به فى هذا المنتدى وهو أحد أهم أسرار تميز هذا المنتدى عن غيره من منتديات السيارات .
كنت أود من خلال هذا الموضوع أن أطرح على حضراتكم موضوع خاص بسيارتى .
انا أمتلك سيارة بيجو 504 كانت لوالدى رحمه الله , والدى اشترى السيارة من حوالى أربع سنين وكانت حالتها ممتازة جداً , وبعد وفاته لم أهتم بالسيارة كما أهتم بها والدى الى أن عملت لها عمرة موتور كاملة كلفتنى حوالى 5000 جنيه , ده يعتبر المبلغ الكبير الوحيد اللى صرفته على العربية , العربية حالياً حالتها فى الضياع بالنسبة للسمكرة نظراً لسكنى القريب من البحر وأاكيد اللى ساكن فى مدينة ساحلية زى أسكندرية عارف الكلام ده , أنا روحت بالعربية بلقاس وشوفت كذا سمكرى هناك ومن كلامهم أن العربية محتاجة حوالى 10000 جنيه عشان تتشد شدة تمام , وانا حالياً محتار وامامى ثلاث حلول أرجو ان تساعدونى فى الأختيار بينهم .
1- ابيع العربية واكمل واشترى حاجة أفضل .
2- اشد العربية شدة تمام ودى هتكلفنى حوالى 10 او 12 الف جنيه .
3- اشد العربية شدة بس مش تمام يعنى اعمل الحاجات اللى فيها ودى هتكلفنى حوالى 5 او 7 الف جنيه .
أنا اسف على الأطالة ولكن أرجو من الجميع التفاعل مع الموضوع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 20-04-2012, 10:37 PM
احمد عمار احمد عمار غير متواجد حالياً

احمد عمار is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال لجميع الأعضاء

بسم الله ما شاء الله
13 مشاهدة ومفيش ولا رد واحد
يا جماعة الموضوع مش محتاج خبير
انا محتاج رأى كل واحد فى المنتدى

قديم 20-04-2012, 10:58 PM
elessawi elessawi غير متواجد حالياً

elessawi will become famous soon enough

رأى ليك انك تبيعها وتحط على ثمنها ال10 الاف اللى كنت هتصرفهم عليها وتجيب حاجه تانيه او الاحسن تحطهم مقدم فى عربيه كويسه وتقسط الباقى براحتك على سنتين تلاته كده وارحم نفسك دى عربيه بتاكل بنزين كتيرررررررررر جدا وربنا يوفقك
قديم 20-04-2012, 10:59 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عمار مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السادة أعضاء المنتدى الكرام أشكركم على المجهود المتميز الذى تقومون به فى هذا المنتدى وهو أحد أهم أسرار تميز هذا المنتدى عن غيره من منتديات السيارات .
كنت أود من خلال هذا الموضوع أن أطرح على حضراتكم موضوع خاص بسيارتى .
انا أمتلك سيارة بيجو 504 كانت لوالدى رحمه الله , والدى اشترى السيارة من حوالى أربع سنين وكانت حالتها ممتازة جداً , وبعد وفاته لم أهتم بالسيارة كما أهتم بها والدى الى أن عملت لها عمرة موتور كاملة كلفتنى حوالى 5000 جنيه , ده يعتبر المبلغ الكبير الوحيد اللى صرفته على العربية , العربية حالياً حالتها فى الضياع بالنسبة للسمكرة نظراً لسكنى القريب من البحر وأاكيد اللى ساكن فى مدينة ساحلية زى أسكندرية عارف الكلام ده , أنا روحت بالعربية بلقاس وشوفت كذا سمكرى هناك ومن كلامهم أن العربية محتاجة حوالى 10000 جنيه عشان تتشد شدة تمام , وانا حالياً محتار وامامى ثلاث حلول أرجو ان تساعدونى فى الأختيار بينهم .
1- ابيع العربية واكمل واشترى حاجة أفضل .
2- اشد العربية شدة تمام ودى هتكلفنى حوالى 10 او 12 الف جنيه .
3- اشد العربية شدة بس مش تمام يعنى اعمل الحاجات اللى فيها ودى هتكلفنى حوالى 5 او 7 الف جنيه .
أنا اسف على الأطالة ولكن أرجو من الجميع التفاعل مع الموضوع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بخصوص شد العربية اوعى تشد العربية شد اى كلام ( الاختيار الثالث ) كدة بترمى فلوسك فى الارض
اما بخصوص شد العربية شد صح وتكاليف فى حدود من 10 الى 12 الف جنية ( مع الاخذ فى الاعتبار ان الموضوع هيعدى 15000 ) انا لو مكانك معملش كدة وكونك من سكان المدن الساحلية والجو مليان رطوبة واملاح وبالتالى البارومة جاية جاية
اعتقد الحل الامثل هو تمن العربية + 15000 واشترى اكسنت او لانوس 1 المهم تكون عربية بعد موديل 2000 ودواخل فابريكة ولسبب هام ان العربيات بعد 2000 بتكون معالجة ضد الصدا
وطبعا الضريبة السنوية للسيارة هتقل جدا
وتقبل مرورى
قديم 20-04-2012, 11:43 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

1- بيع العربية وكمل واشترى حاجة أفضل .

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/