العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 04-09-2013, 08:20 PM
وليــد وليــد غير متواجد حالياً

وليــد is on a distinguished road
افتراضي إفادة بخصوص كيابرايد سيدان 2005

انا في حيرة يا اخوانا اشتريت برايد سيدان 2005 بـ 36000 فبريكة برة وجوة وتكييف عايز شحن ومكنة كويسة .. بعد كده جيت ماشي بالعربية وواقف بيها بسببب مظاهرة لقيتها بطلت مرتين على الحال دا روحت ما كانش قدامي ميكانيكي فخليت سمكري يبص عليها قالي الموتور خفيف وعايز طقم شنبر بـ 800 جنيه والتكييف أصلا ما فيهوش مراوح والعربية آخرها 33000 ومن ساعتها وانا مضايق مش عارف الميكانيكي اللي جابها معايا ضحك عليه ولا ايه انا جبتها من سوق مدينة نصر .. ايه رأيكم ؟
قديم 14-09-2013, 12:35 PM
muhamedaly muhamedaly غير متواجد حالياً

muhamedaly will become famous soon enough
افتراضي رد: إفادة بخصوص كيابرايد سيدان 2005

اخي الكريم لا داعي انك تتضايق.لان لو العربية فبريكة حقيقي يبقي كل حاجة بعد كدة سهلة.الميكانيكا والعفشة امور سهلة ممكن حلها .والسعر محمل شوية بس مبروك عليك .يعني كان احسن ان تكون العربية موتور كويس وتكييف شغال بس اساسيات وحشة ولا متركبلها ربع ولا نص؟اعتقد ان الميكانيكا حلها سهل وشكرا.
قديم 14-09-2013, 04:24 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

متضايقش نفسك قدر الله وماشاء فعل فيه ناس بتبقى لسه مشترية العربيه زيرو وتتخبط لاقدر الله
المهم تتعرف على ميكانيكى شاطر وحافظ العربيه وتتابع معاه وهى عربية لما تتظبط بتبقى موفرة جداً واعطالها قليلة وبسيطة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-09-2013, 10:51 PM
wael890610 wael890610 غير متواجد حالياً

wael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of light

والله يا باشا انا سمعت ابداعات من الميكانيكيه نفسهم اللى المفروض يفهموا شغلهم
وتصور بقه
وعلشان نفيدك كويس انت المفروض تدور على واحد معاه برايد سيدان وتساله عن ميكانيكى
لانه هايكون اتضرب فى اكتر من ميكانيكى لغايه ما يعرف من اللى فاهم
والمشكله ممكن ترجع لاسباب كتييييييييييييييييييييييي ييير قوى
مش لازم المكنه ابدا تكون محتاجه شغل اصلا
وعاده الميكانيكى الشاطر هايقولك هاتلى فلتر بنزين وسير كاتينه وسير دينامو وهايراجع على دوره البنزين وطلمبه البنزين
ولو شاطر قوى هايعرف يظبط التقسيمه اللى كتير ما بيعرفوش يظبطوها وكمان ممكن يفك الكرباتير وينفضه وممكن ترجع للمنتدى هنا هتلاقى طريقه لتنظيف الكرباتير بسهوله قوى ,ويفضل فى الاخر انك تتاكد من البنزين نفسه (فى بنزينه فى الاسماعيليه عندنا بتمون تراب وطينه والله مش بنزين)
طيب كده انت اطمنت على دوره البنزين والمفروض العربيه تفوق منك كتيير بس لسه فاضل خطوه مهمه انك تظبط كهرباء العربيه بانك تجيب طقم بوجيهات ان كى بى ونظبط كهرباء العربيه عند الميكانيكى (الاسبراتير) حاجه بتتلف كده بعد تركيب البوجيهات
كل اللى بنقوله ده عند ميكانيكى وبعدين متخصص كربراتير
لو فضلت المشكله يبقى احنا حجمناها فى احتمال الماكينه فقط لا غير
نشوف بقه دخانه العربيه اللى بتطلع لما تيجى تدور العربيه الصبح وعرفنا لو فى دخانه وقولنا لونه ايه
واحنا معاك خطوه خطوه
وعلى فكره اى حد بيشترى عربيه مستعمله لازم لازم لازم يلف شويه عبال ما يفهم للعربيه
معلش هى الف جنيه تكلفه لكن هاتتطمن على عربيتك تمام التمام وتسافر بيها لو تحب
ويا سيدى لو حد قالك ان عربيتك عايزه عمره انا اتقلى كده من ميكانيكى والله وطلع كلامه قله فهم
بالتوفق

سيارتى:كيا برايد هاتش باك 1300cc مانيوال1999 كاربراتير.
محل الاقامه : الاسماعيليه.
الهوايات : الصيد بالبنادق الهوائيه وصيد الاسماك .
الخبرات :
كل ما يتعلق بالحاسب الالى (ما عدا الشبكات)
تصميم واداره قواعد البيانات
التحليل المالى للشركات
حاليا : فهم كل ما يتعلق بعالم السيارات.