العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 10-02-2010, 12:15 AM
الصورة الرمزية dreamer lover
dreamer lover dreamer lover غير متواجد حالياً

dreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to behold
افتراضي رد: أوبشنز غير موجوده فى التيدا

اولا بحيي اي انسان بيفكر في التيدا
ثانيا يافيروز بالنسبة لموضوع الاوبشن الزيادة
دة اسالي نفسك هتعملي اية بمقاعد خلفية قابلة للطي
والجنوط سبور بالتاكيد لو فية امكانية تشتريهم يبقة
كويس بس عمري مهغير رايي في عربية علشان اوبشن
معلش في الكلمة زيادة وهايف شوية
وبعديب الحاجات دي ممكن تغيريهم في المستقبل لو كان فية امكانية
لكدة
لو بتقولي مش معقولة ان في عربية بالتمن دة ومفهاش الكماليات
الي اتفضلتي وذكرتيهه
فبقلك دة طبيعي لان كل حاجة وليهه تمن يعني مثلا مبلغ117الف
مثلا يدوب يجيب ربع عربية بي ام دبليو يعني شوية مسامير من غير
اي حاجة تانية الي اقصدو يافيروز ان الكماليات في العربيات المحترمة
زي الياباني مثلا ليهه تمن لان العربية اصلا تمنهه فوق لانكم بتشتري
عربية اعتماديتها عالية جدا وموتور يعيش ويعيش ويعيش....وكل حاجة
غير عربيات زي الصيني
انا عندي التيدا جبتها في رمضان الي فات ولعلمك جبتهه اقل حاجة في الكماليات
يعني اي بي اس واير باج موجودين لان نيسان بصفة عامة اهم شئ عندها الامان
بس بقيت الحاجات الي بتتكلمي عنهه مش موجودة وكان ادامي اجيب اوبترا فول اوبشن
مثلا مع كامل احترامي ليهه بس لا مقارنة بالكوري والياباني
والله بركب احيانا مع سواقين تاكسي اسبرانزا لاني بتخنق من السواقة في الزحخمة
بستغرب علي شكل التابلوة الفخم والكماليات تحسي ولا مرسيدس بس دي اسبرانزا
وبعدين زي مقلت لحضرتك فتحت سقف والحاجات دي كلهه سهل انهه تتركب في
التوكيل بعد كدة يوم ماتتوفر الفلوس الاهم انك تشتري العربية والي تثقي فيهه

بالنسبة للخ الفاضل الي قال انة جرب العربية وعفشتها زي الزفت ازي زي الزفت من تجربة العربية
العفشة كلمتك والتلك اخص علية انا وحشة ولا اية مثلا
لو عفشت التيدا وحشة يبقة الله يعوض علي اغلب الشعب في بقيت عفشات العربيات الموديلات التانية

انامعاك انهه وحشة مقارنة بحاجة واحدة بس انك لو قارنتهه بعفشة جرار مثلا ايوة انا معاك
الجرار خض بية في الظلت بس هية لاة ياعيني مش هتستحمل دة
فيروز انا معاية التيدا من رمضان زي ماقلتلك وانا بلدي بعيد حوالي800كيلو عن القاهرة من الوداي
الجديد وموجود هنا دراسة سافرت بيهه لغاية دلوقتي حوالي اكتر من9مرات رايح جي وكل مابروح
للتوكيل لصيانة كل5000كيلو بيبقو مستغربين العربية ماشاء الله مفيش فية مفك ولا اي حاجة اضربت
علشان تقفل اي حاجة في العفشة والمهندسين بيبقو مستغربين وفي نفس الوقت معجحبين بان العربية
والحمد للة ويارب احفظها من عيني الاول من ادائها

النقطة التانية الي اتكلم فيهه ان ثباتها وحش جدا بقلو الاول انتة بتعرف تسوق انتة بتعرف يعني
اية ياسيدي الفاضل ثبات للعربية ممكن انتة الي الدنيا بايظة معاك انا والدي لو العربية زادت عن60
بيقلي العربية بتعوم وزي الزفت بس دة والدي ومبيعرفش يسوق ينفع بعد كدة يجي يقول ان ثبات العربية اي
كان نوعهه الي كان ساقهه وحش ياااااراجل حرام عليك اسال اي حد علي طريق السويس للرحاب
هيقولولك ان الطريق بيقف علي رجل يوم مالتيدا بتاعتي بتعدي ناس بمرسيدس وبي ام بيخاف يمشو علي
الطريق علشان معقدهمش..
علي العموم خلينا من الهظار ثبا العربية رائع جدا وعن تجربة محترفين وبكرر محترفين

موضوع ان الباور خفيف جدا اقلة يا استاذ انا حاسس انك فعلا كنت بتسوق جرار قبل كدة علشان
كدة شايف ان الباور بتاعهه خفيف شئ مضحك
كلمة قلهالي مهندس في الصيانة ان باور التيدا احسن باور لانة مختلف عن اي باور لاي عربية
شرحلي شوية حاجات اقول الي سمعته ان الباور مرتبط وبياخد من المتور ومش عارف اية والخ الخ الخ
يعني واخد حلاوة الكهربا وامان الزيت وعلي فكرة مركز الصيانة دة لعربيات كتير من مركات مختلفة

في النهاية الي في دماغة عربية يشتريهه وربنا يباركلو فيهه حتي لو كانت اية امين يارب
قديم 11-02-2010, 02:51 PM
senior_marvex senior_marvex غير متواجد حالياً

senior_marvex is on a distinguished road

انا معايا نيسان تيدا من سنتين و اقول لكي التالي

انا شاريها ب 124 بعد الخصم النههاردة جايبالي 85 بالعافية يعني سعر ا عادة البيع زفت
العربية جمياة جدا من ناحية الثبات و العفشة و صوت الماتور و كل حاجة فيها تمام لكن الواحد عمرة ماهيفضل بيها طول العمر و يوم ماتنزل عربية عينة هتطلع عليها هينسي كل الكلام الحلو في التيدا لما يلاقي نفسة بيدلل عليها علشان يبعها
قديم 11-02-2010, 03:42 PM
Egy_fan Egy_fan غير متواجد حالياً

Egy_fan is on a distinguished road

بصراحه انا بفكر فيها و بحترم اليابانى حتى لو كان الاوبشنز الموجوده اقل مع عربيات فى نفس الفئه السعريه بس فى اليابانى انا بشترى عربيت العمر مش بشترى اوبشنز. ايضا كل واحد حر فى رأيه الخاص و ممكن تكون سياره الاخ فيها مشكله. تجربتى الشخصيه مع التيدا انى سوقت الهاتش باك اكتر من مره و كانت متعه فى السواقه و الاتزان
قديم 11-02-2010, 06:01 PM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

التيدا ممتاااااااااااااااااااااا اااازه
مع اخويا تيدا اتوماتيك 2008 والعربيه ماشيه 95000 كيلو لانه مندوب والعربيه ماشاء الله روعه فى كل حاجه بمعنى كل حاجه سحب وثبات وتكييف تلاجه وعفشه محترمه غير اوبشينز الامان الى مش موجوده فى فئتها زى لانسر مثلا ولما ركبتها كرهت عربيتى البومه والاخ الى بيقول ان سعر اعادة البيع زفت يعنى انت شارى عربيه ب 124 الف من سنتين وجايبالك دلوقتى 85 الف وبتقول سعر اعادة البيع زفت؟؟عاوز تبيعها بكام ونزل بعدها موديلين غير استخدامك؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب لو شارى لانسر ولا ولا اى هيونداى زيرو وجيت تبيعها بعد سنتين هتبيعها بكام؟؟؟

مغترب مصراوى لبلده هاوى
قديم 21-02-2010, 01:09 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

ptmnlo123per144 أنا فعلا مش عايز اكون متحامل ياجماعة على العربية بس خلونا نتكلم باعقل ونحلل بامنطق:
أولا التيدا هنا في الخليج مش هيا العربية الياباني ياعني ثانيا معلش أنا ايه الي يخليني اروح أشتري تيدا وأنا بتمنها ممكن اركب كرولا 2009 (حاليا نازل عليها عرض 120,000) هتقولولي الفتيس ماشي همشيها شوية الفتيس.
معلش طولوا بالكوا عليا شوية إيه الي يخلي العربية قمة في الإتزان والأداء ياعني , الماتور جميل جدا شديد مافيش كلام 1600 على عربية خفيفة يخليها تجريي زي الرهوان تسارع آخر حلاوة بس العربية خفيييييفة ياجماعة إتزان إيه الي بتتكلموا عليه, على فكرة بقى أنا بتكلم عن تجربة انا فضلت راكب التيدا حوالي 4 شهور.ptmnlo123per1106
العربية حلوة بس سعرها دا في مصر يجيب حاجات أحلى منها أو توفر منه شوية وتجيب عربية زييها.(من الآخر)
طيب انا مش هقارن التيدا بكرولا مثلا هتقولولي اعلى منها طيب ماتيجوا تقارنوها بالسوبر صالون. (ماتور - كماليات - عفشة وكمان وزنها وماتنساش الإتزان بقى - سمعة طيبة - إعتمادية - وأخيرا سعر)
إعمل المقارنة في دماغك كدة وماتنساش السعر على فكرة.
معلش ياجماعة وأعتذر لكل ملاك التيدا ومنهم أخويا وإسمحولي أختلف معاكوا السعر ده مايليقش على العربية دي الي بتتباع في مصر العربية كويسة بس سياسة الوكيل التسعيرية فاشلة.

ومش عايزين بقى ردود متهورة كدة الله ينور عليكوا الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية.