العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 17-03-2010, 11:28 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: كل المعلومات و الاسعار عن لانسر البومة الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا كنت متابع النقاش الى كان جارى بين الأخين ميدو و سعداوى و كنت كعجب بيه جدا , بسم الله ما شاء الله عليهم , ناس مجربة و عندهم خبرة و ناس فاهمة جدا
بس المشكلة ان كل واحد فيهم مقتنع برايه جدا و بيشرح وجهة نظره بموضوعية ptmnlo123per171 بس المشكلة ان شكلهم بداوا يتخانقوا و حيمسكوا فى بعض ptmnlo123per184 و بصراحة انا محبش المناقشة الجميلة دى تنتهى على خلاف او خناق
انا بحيى الاستاذين ميدو و سعداوى جدا على معلوماتهم القيمة جدا ptmnlo123per1141
على فكرة انا معايا لانسر 1300 مانيوال مو 2008 و انا بعترف ان فيها حاجات عاجبانى و حاجات تانية مش عجبانى , ربنا ميحوجناش للمواصلات تانى
هههههههههههههههه
الف شكر يا مان علي ردك الطيب و كلامك كله تمام و عشان كدا في اخر رد قفلت الحوار بتقبل تحياتي وشكرا
و انا بقيت بكلم الاخ سعداوي علي الميل دلوقتي و هنخلص الحوار ان شاء الله
بس مقلتش لنا ايه الحجات الي مشعجباك في عربيتك خصوصا انها منيول اصلا و السحب فيها ممتاز عن تجربه و كانت بردو 2008

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 17-03-2010, 12:43 PM
الصورة الرمزية sa3dawy
sa3dawy sa3dawy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical student
هواياتي: carsFREAK

sa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud of

انا كنت متابع النقاش الى كان جارى بين الأخين ميدو و سعداوى و كنت كعجب بيه جدا , بسم الله ما شاء الله عليهم , ناس مجربة و عندهم خبرة و ناس فاهمة جدا
بس المشكلة ان كل واحد فيهم مقتنع برايه جدا و بيشرح وجهة نظره بموضوعية ptmnlo123per171 بس المشكلة ان شكلهم بداوا يتخانقوا و حيمسكوا فى بعض ptmnlo123per184 و بصراحة انا محبش المناقشة الجميلة دى تنتهى على خلاف او خناق
انا بحيى الاستاذين ميدو و سعداوى جدا على معلوماتهم القيمة جدا ptmnlo123per1141
على فكرة انا معايا لانسر 1300 مانيوال مو 2008 و انا بعترف ان فيها حاجات عاجبانى و حاجات تانية مش عجبانى , ربنا ميحوجناش للمواصلات تانى
ربنا يخليك يا باشا على الكلام الجميل
وبعدين مفيش حناق ولا حاجة ربنا ما يجيب الكلام دا .. احنا بنتكلم عادى يعنى ..
وانا اسف يا استاذ ميدو اذا كنت زودتها حبتين وخرج من كلمتين مش خلوين
اتمنى اشوفك فاتح الميل قريب

قديم 17-03-2010, 01:27 PM
الصورة الرمزية medo akef

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

ربنا يخليك يا باشا على الكلام الجميل
وبعدين مفيش حناق ولا حاجة ربنا ما يجيب الكلام دا .. احنا بنتكلم عادى يعنى ..
وانا اسف يا استاذ ميدو اذا كنت زودتها حبتين وخرج من كلمتين مش خلوين
اتمنى اشوفك فاتح الميل قريب
لا يا مان ولا يهمك و انا بردو اسف لو كنت شديد شويه و طلع مني كلام مش كويس
و انا هفتح الميل دلوقتي اسلم عليك و بعدين اروح الجامعه

قديم 17-03-2010, 08:06 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

هو ده الكلام التمام و هى دى الناس المحترمة بجد ptmnlo123per171
يلا ...ميدو و سعداوى يبوسوا بعض بوسة جامدة

انا ححكيلكو على الى اعرفوا عن الانسر و عن الياريس

انا رحت اتفرجت على الياريس و عجبتنى جدا , عالية عن الارض و واسعة من جوة و قالولى ان فيها عفشة الكورولا و كمان نفس الموتور بتاعها ( 1300 ) و ده كان كفاية جدا عليا عشان اشتريها كان كل اعتراضى عليها .....

1- العدادات الى فى نص العربية ... كانت جيبالى تخلف عقلى ... قلت مش مشكلة , ابقى اعمل سور بينى و بين الى قاعد جنبى ... عشان انا مش بحب اى حد تانى يبص على العدادات و انا سايق ... عشان عيب كدة

2- اختى الصغيرة لما شافتها قالتلى هو مين الى داس على مناخير العربية دى ؟؟؟!!! قصدها ان بوز العربية ملموم حبتين ..

3- قابلت بالصدفة واحد كام معاه ياريس و قالى بعد لمل اشتراها بـ 3 اشهر , ظهر له عيب فى الكومبيوتر بتاع العربية و لمل راح التوكيل لقى فيه 5 عربيات تانية فيها نفس العيب , اصلاح العيب ده حيكلفه 8000 جنيه( العربية خليجى يعنى ملهاش ضمان ) !!!!
الراجل راح بايع العربية .... و من يوميها و لما بتمشى جنبه عربية ياريس بيقعد يعيط و يقول انا عاوز ماما

انا قلت مش مشكلة اكيد الراجل ده ملهوش فى الكومبيوتر او هو الى لعب فيه

4- السبب الرئيسى ... الياريس كانت اغلى من الانسر بـ 5000 جنيه

قلت مش مشكلة .. اتكل على الله و اجيب الانسر

انا مليش فى العربيات كتير زى الاستاذ سعداوى او الاستاذ ميدو بس انا سقت الياريس و الانسر و ممكن اقول لكم اهم الفروق الى انا شايفها :-

1- سحب الياريس يا عينى عليه .... سحبها كويس جدا ما شاء الله , سحب الانسر ( 1300 )كويس برضو و عاجبنى جدا .. بس الياريس احسن

2- المساحة الداخلية .. تقريبا الاتنين نفس الوسع من جوة . بس الياريس مفيهاش القنطرة الوسطى الى فى الكنبة الخلفية , و ده الى مخليها اسهل فى الحركة للجالسين على الكنبة الخلفية .....مساحة كنبة الانسر كويسة جدا

3- كراسى الانسر حجمها اكبر و مريحة اكتر شوية من الياريس

4- الياريس عليها شنطة ما تعدمهاش كبيرة على عكس ما تبدو من الخارج .... الانسر شنطتها عريضة و ممكن تقول نفس الحجم تقريبا

5- حوض الموتور كبير فى الانسر , الكبوت فى الياريس صغير بس لما تفتح الموتور تلاقى الحوض كبير

6- تكييف الياريس ( التويوتا ) احسن من تكييف الانسر ( الميتسوبيشى )

7- صوت موتور اللانسر اوطى من صوت موتور الياريس ( العزل فى الاتنين كويس جدا )

8- الياريس فيها ABS , الانسر مفيهاش ( 1300 ) بس فراملها كويسة جدا

9- سعر الانسر كان اقل عام 2008 , انا جبت عربيتى بـ 89 الف , الياريس كانت بـ 94 الف ( جميع الكماليات مانيوال )

الى مش عاجبنى فى الانسر ....
1- قطع الغيار سعرها غالى شوية ... انا بعمل الصيانة فى التوكيل ... اه التوكيل نفسو مش عاجبنى

2- صاجها خفيف خالص , انا عارف ان كل الجدييد كده , بس بردو مش عاجبنى ( الله يرحم ايام ال 132 ) يا سيـــــــــــــــــــــدى على الصاح و الحديد و الصلب الى كان فى البودى , بس كان بينقطع نفس اهلى و انا بزقها , يلا , اهو كنت بربى عضلات برضو

الى عاجبنى فيها :-

1- التسارع بتاعها كويس جدا , محدش يقولى الجولف احسن ولا الجيتا مش عارف ابصر ايه , انا مجربتش العربيات دى , انا كنت سايق ال 132 و بعديها الشاهين

2- عفشتها كويسة و ناعمة
3- استهلاك بنزينها اكتر من رائع
4- مفيهاش تكنولوجيا معقدة اوى و حساسات كتير و الا كان زمانها وقفت منى من بدرى

ربنا يخليهالى , انا مطلع عينيها , انا عامل بيها 82 الف كم و هى موديل 2008

انا طولت عليكو , بس بجد انا بحترم الياريس و الانسر جدا و بحترم حضراتكوا جدا جدا
قديم 18-03-2010, 07:05 PM
الصورة الرمزية medo akef

هو ده الكلام التمام و هى دى الناس المحترمة بجد ptmnlo123per171
يلا ...ميدو و سعداوى يبوسوا بعض بوسة جامدة

انا ححكيلكو على الى اعرفوا عن الانسر و عن الياريس

انا رحت اتفرجت على الياريس و عجبتنى جدا , عالية عن الارض و واسعة من جوة و قالولى ان فيها عفشة الكورولا و كمان نفس الموتور بتاعها ( 1300 ) و ده كان كفاية جدا عليا عشان اشتريها كان كل اعتراضى عليها .....

1- العدادات الى فى نص العربية ... كانت جيبالى تخلف عقلى ... قلت مش مشكلة , ابقى اعمل سور بينى و بين الى قاعد جنبى ... عشان انا مش بحب اى حد تانى يبص على العدادات و انا سايق ... عشان عيب كدة

2- اختى الصغيرة لما شافتها قالتلى هو مين الى داس على مناخير العربية دى ؟؟؟!!! قصدها ان بوز العربية ملموم حبتين ..

3- قابلت بالصدفة واحد كام معاه ياريس و قالى بعد لمل اشتراها بـ 3 اشهر , ظهر له عيب فى الكومبيوتر بتاع العربية و لمل راح التوكيل لقى فيه 5 عربيات تانية فيها نفس العيب , اصلاح العيب ده حيكلفه 8000 جنيه( العربية خليجى يعنى ملهاش ضمان ) !!!!
الراجل راح بايع العربية .... و من يوميها و لما بتمشى جنبه عربية ياريس بيقعد يعيط و يقول انا عاوز ماما

انا قلت مش مشكلة اكيد الراجل ده ملهوش فى الكومبيوتر او هو الى لعب فيه

4- السبب الرئيسى ... الياريس كانت اغلى من الانسر بـ 5000 جنيه

قلت مش مشكلة .. اتكل على الله و اجيب الانسر

انا مليش فى العربيات كتير زى الاستاذ سعداوى او الاستاذ ميدو بس انا سقت الياريس و الانسر و ممكن اقول لكم اهم الفروق الى انا شايفها :-

1- سحب الياريس يا عينى عليه .... سحبها كويس جدا ما شاء الله , سحب الانسر ( 1300 )كويس برضو و عاجبنى جدا .. بس الياريس احسن

2- المساحة الداخلية .. تقريبا الاتنين نفس الوسع من جوة . بس الياريس مفيهاش القنطرة الوسطى الى فى الكنبة الخلفية , و ده الى مخليها اسهل فى الحركة للجالسين على الكنبة الخلفية .....مساحة كنبة الانسر كويسة جدا

3- كراسى الانسر حجمها اكبر و مريحة اكتر شوية من الياريس

4- الياريس عليها شنطة ما تعدمهاش كبيرة على عكس ما تبدو من الخارج .... الانسر شنطتها عريضة و ممكن تقول نفس الحجم تقريبا

5- حوض الموتور كبير فى الانسر , الكبوت فى الياريس صغير بس لما تفتح الموتور تلاقى الحوض كبير

6- تكييف الياريس ( التويوتا ) احسن من تكييف الانسر ( الميتسوبيشى )

7- صوت موتور اللانسر اوطى من صوت موتور الياريس ( العزل فى الاتنين كويس جدا )

8- الياريس فيها ABS , الانسر مفيهاش ( 1300 ) بس فراملها كويسة جدا

9- سعر الانسر كان اقل عام 2008 , انا جبت عربيتى بـ 89 الف , الياريس كانت بـ 94 الف ( جميع الكماليات مانيوال )

الى مش عاجبنى فى الانسر ....
1- قطع الغيار سعرها غالى شوية ... انا بعمل الصيانة فى التوكيل ... اه التوكيل نفسو مش عاجبنى

2- صاجها خفيف خالص , انا عارف ان كل الجدييد كده , بس بردو مش عاجبنى ( الله يرحم ايام ال 132 ) يا سيـــــــــــــــــــــدى على الصاح و الحديد و الصلب الى كان فى البودى , بس كان بينقطع نفس اهلى و انا بزقها , يلا , اهو كنت بربى عضلات برضو

الى عاجبنى فيها :-

1- التسارع بتاعها كويس جدا , محدش يقولى الجولف احسن ولا الجيتا مش عارف ابصر ايه , انا مجربتش العربيات دى , انا كنت سايق ال 132 و بعديها الشاهين

2- عفشتها كويسة و ناعمة
3- استهلاك بنزينها اكتر من رائع
4- مفيهاش تكنولوجيا معقدة اوى و حساسات كتير و الا كان زمانها وقفت منى من بدرى

ربنا يخليهالى , انا مطلع عينيها , انا عامل بيها 82 الف كم و هى موديل 2008

انا طولت عليكو , بس بجد انا بحترم الياريس و الانسر جدا و بحترم حضراتكوا جدا جدا
كلام تمام يا مان و انا متفق معاك في كل الي انت قلته و ربنا يبارك لنا كلنا في عربيتنا