العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 16-10-2012, 12:30 AM
aboomar22 aboomar22 غير متواجد حالياً

aboomar22 will become famous soon enough
افتراضي رد: رابطه مالكي بيجو 305

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleeddotnet مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
عندي سؤال
هو العربيه دي بتاخد زيت اد ايه بالظبط, لاني بحطلها زيت 4 لتر وبعدين بحس انها محتاجه زيت تاني لان اللمبه بترعش اول ما اتحرك من السكون وبتزيد الرعشه مع الوقت وكمان لما بغير الزيت بلاقيه ناقص
والمؤشر بتاع قياس الزيت طويل جدا وبيجيب بيانات خطأ يعني بيكون غرقان زيت لحد نصه بزياده اوي فمبفهمش منه حاجه..
فالمفروض دلوقتي احطلها كام لتر زيت, وهل ازود الزيت كل شويه بانتظام لحد ما اغيره.

شكرا
سبب رعشة لمبة الزيت قد يكون الفلتر مسدود ومحتاج يتغير او طلمبة الزيت ضعيفة ومحتاجة تتغير او ساعة الزيت اللى فى الموتور ابدا بالاسهل غير الفلتر لو استمر غير الساعة لانها مش غالية ولو استمر يبقى الطلمبة انما هى بتاخد 3.5 لتر ولو معندكش تسريب المفروض ان الزيت ميقلش وخلى بالك الزيت الزيادة بيجى على البوجيهات يخليها تقطع
قديم 16-10-2012, 01:11 PM
waleeddotnet waleeddotnet غير متواجد حالياً

waleeddotnet is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ادهم المصرى39 مشاهدة المشاركة

تاخد 3.5 كيلو زيت والفتيس مع الماتور ...وبفضل زيت 1000 كيلو وتاكد ان ازيت ما بتسربش او بيرشح لسلامة ا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboomar22 مشاهدة المشاركة

سبب رعشة لمبة الزيت قد يكون الفلتر مسدود ومحتاج يتغير او طلمبة الزيت ضعيفة ومحتاجة تتغير او ساعة الزيت اللى فى الموتور ابدا بالاسهل غير الفلتر لو استمر غير الساعة لانها مش غالية ولو استمر يبقى الطلمبة انما هى بتاخد 3.5 لتر ولو معندكش تسريب المفروض ان الزيت ميقلش وخلى بالك الزيت الزيادة بيجى على البوجيهات يخليها تقطع
شكرا للرد والاهتمام, الله يبارك فيكم

هغير الفلتر واحط زيت اقل المره الجايه 3.5 لتر فقط واغير البوجيهات واشوف اللي هيحصل
قديم 16-10-2012, 10:24 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleeddotnet مشاهدة المشاركة

شكرا للرد والاهتمام, الله يبارك فيكم

هغير الفلتر واحط زيت اقل المره الجايه 3.5 لتر فقط واغير البوجيهات واشوف اللي هيحصل
لو هتغير الفلتر يبقى هنحط 4 لتر مش 3.5 لان الفلتر بياخد تقريبا النصف كيلو الباقى
قديم 22-10-2012, 01:36 AM
abdelrhman khalifa abdelrhman khalifa غير متواجد حالياً

abdelrhman khalifa is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم.انا مبسوط جدا بالمنتدى دى وانا معايا عربية 305 مو 79 بصراحة اللى عاجبنى فيها ان العربية سليمة جدا من جوا فبريكة. وهى فعلا قطع غيارها غالية بس عمرها طويل وبرضو عربية ناعمة وقوية وتستحمل فى نفس الوقت وكويسة فالبنزين بس عايز اعرف تنك البنزين كام؟فى اخر فترة الموتور تعب منى وبتاكل زيت كتير فقررت اعملها شنبر وكنت عايز اعرف هو ممكن يتكلف كام وهل هيرجع الموتور زى الاول ولا لازم عمرة؟؟؟؟؟ وشكرا جزيلا
قديم 25-10-2012, 05:42 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhman khalifa مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم.انا مبسوط جدا بالمنتدى دى وانا معايا عربية 305 مو 79 بصراحة اللى عاجبنى فيها ان العربية سليمة جدا من جوا فبريكة. وهى فعلا قطع غيارها غالية بس عمرها طويل وبرضو عربية ناعمة وقوية وتستحمل فى نفس الوقت وكويسة فالبنزين بس عايز اعرف تنك البنزين كام؟فى اخر فترة الموتور تعب منى وبتاكل زيت كتير فقررت اعملها شنبر وكنت عايز اعرف هو ممكن يتكلف كام وهل هيرجع الموتور زى الاول ولا لازم عمرة؟؟؟؟؟ وشكرا جزيلا
مش فاهم يعنى ايه تنك البنزين كام لو تقصد كام لتر بيبقى 40 لتر لو تقصد ثمنة كام مش متاكد بس كان احد الزملاء بيقول من 350 الى 400 جنيه اما بقى موضوع عمرة او سنبر حضرتك بتفتح الموتور وبتشوف هى محتاجة ايه عن نفسى انا عملت طقم شنبر بس لكن بالمرة غيرت الصبابات وضيطت وش السلندر عن الخراط وغيرت كل الجوانات وغيرت جنزير الكاتينة واسطوانة الدبرياج اتكلف حوالى 1300 جنية منهم مصنعية الميكانيكى 500 جنيه

الكلمات الدليلية
حل مشاكل 305