العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-03-2010, 08:45 PM
الصورة الرمزية am79
am79 am79 غير متواجد حالياً
من انا؟: Yasser

am79 is on a distinguished road
افتراضي محتاج رأيكم يا خبراء السيارات

السلام عليكم
هذه اول مشاركه لي معكم وان شاء الله تكون بدايه الخير
انا محتاج رأيكم في اخياري الصعب

==رينو ميجان من موديلات 2005 : 2008

===سكودا اوكتافيا A4 من 2003 : 2007 مانيوال جميع الكماليات

لاني بصراحه عامل ميزانه لا تزيد عن 75 ألف لاني عندي(( 97 BMW 320i coupe)) ومحتاج سياره سيدان

>>>> ايه افضل فيهم من ناحيه <<<<
= اسعار قطع الغيار ((هل منتشره خارج التوكيل بمحلات اكسسوارات ومراكز خدمه ))
= قله الاعطال
= سعر اعاده البيع
موديل اي سنه فيهم كان خالي من العيوب المنتشره والشائعات

رغم اني سمعت ان فيه ناس كتير بتشكي من الميجان علاشان تكنولوجيا عاليه قوي ومشاكل كهرباء كتير وناس تانيه بتشكر فيها وبتقول تمام
وانا قبل كده برضه كان معي اوكتافيا A4 وكانت خنقاني وقرفاني في عيشتي غيرت فتيس (اتوماتيك ) بعد ما اتكسر من شرائها بأسبوع وكنت علي وشك اني اغير ماكينه
طبعا كنت شاريها مستعمله 2004 بس كانت مريضه وجعانه للاسف اتخميت فيها من السماسره الله ينتقم منهم وبعتها من اسبوعين ب 63 ألف بعد معانه دامت 3 شهور والحمد لله
وطبعا عمري ما انا جايبها تاني فتيس اتوماتيك لان اكتشفت ناس كتير بتشكي من اوكتافيا بصفه عامه من الاتوماتيك

وياريت لو امكن الموديل وسعره بسوق المستعمل
اكون عاجز عن الشكر ليكم لاني بصراحه محتار جدا
قديم 17-03-2010, 09:24 PM
الصورة الرمزية side view
side view side view غير متواجد حالياً
هواياتي: Internet surfing

side view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant future
افتراضي رد: محتاج رأيكم يا خبراء السيارات

سؤال صعب قوى

بالذات ان انت عندك تجربه مريره مع الاوكتافيا

بس بصراحه ناس كتييره قوى بتشتكى من الميجان
وقليل الى بيشكر فيها

على العكس من الاوكتافيا كتير بيشكروا فيها وقليل الى بيشتكوا منها

من ناحيه التقفيل

الاوكتافيا افخم واجمل واشيك من الميجان

الاوكتافيا تشيكى المانى
الميجان تركى فرنسى

انا من انصار الاوكتافيا
ممكن تدخل على قسم الاسكودا وتشوف مشاركات الاعضاء بخصوص الاوكتافيا

ربنا يوفقك

ربنا يوفقك
قديم 17-03-2010, 09:36 PM
الصورة الرمزية mido magdy
mido magdy mido magdy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مجدى
التخصص العملى: مهندس معمارى

mido magdy is just really nicemido magdy is just really nicemido magdy is just really nicemido magdy is just really nicemido magdy is just really nice

انا زأى انك تبعد عن العربيتين لان المواصفات اللى انت بتقولها انت بتوصف اليابانى واللى انتا بتقوله عن الاوكتافيا دى طبيعتها كدهولو مصمم على عربيه من الاتنين الميجان بعد2005 ولكن اى شغل فيها لازم يكون فى التوكيل
قديم 17-03-2010, 09:40 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

و انا كمان من انصار الاوكتافيا بصراحه
يمكن العربيه اللي كانت معاك مش مضبوطه
لان العربيه دي قليل الشكوي منها
و عربيه اعتماديه و قطع غيار متوفره و كتير بيفهموا فيها مش لازم توكيل
بعكس الميجان اطلاقا

حـازم خـضـر

قديم 17-03-2010, 09:44 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

الاوكتافيا سيارة جيدة تستفيد جيدا من ازدهار فولكس فاجن لذا فهى صفقة جيده للغاية وسوف تكافئك بالكثير من متانة بناء وجودة مواد وبساطة وكلاسيكية التصميم الذى لا يشيخ بسرعة كما ان هناك فسحة داخلية كافية بسبب مقصورتها البارعة التصميم والمنظمة بدون بهرجة اعتمدت فيى اسلوب VW حيث تم صنعها باستعمال قطع عالية الجودة ومشتركة ما بين فولكس فاجن والاودى والسيات والنتيجة النهائية افضل من مجموع الثلاث بسبب القيمة بمعنى ان كل عامل لو قارنتة بالجودة والسعر سوف تميل الامور لكفتها وبالرغم من انها لا تضاهى الجولف او التوليدو من حيث اعجاب السائق الا ان طريقة القيادة والمعالجة جيده وبصورة مناسبة وبالرغم من ان محركها يفتقر الى القوة فى السرعات الاعلى الا انه يحول السكودا اوكتافيا الى سيارة اقتصادية سهله القيادة الم تقتنع؟ حسنا الق نظرة على الاسعار والمواصفات حتى بين الجديد ثم سترى ما اعنية وان كانت تبدو كسيارة مضجرة مقارنة بشكل الجولف او السيات توليدو علما بانهم جميعا يستخدمون نفس قاعدة العجلات والميكانيكا سيدى هى سيارة ليست بالمثيرة كالبى ام دبليو لكنها تدعو للثقة ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمتم بود