العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 30-03-2011, 12:39 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

يعنى الواحد يخش ينام يلاقى التعليقات و التريقه على البنات كده ..
انا عارفه ان جزء من كلامكم صح و ده الى بيحصل مع ناس كتير بس اى حاجه فى الدنيا بتتعلمها بالممارسه الكتير و كل ما تتعلم بدرى بيكون احسن
و ده اللى بيحصل مع الولاد و مش مع البنات ..
بس ابقوا افتكروا ان تقريبا كل البنات اللى بتسوق بتبقى عوزه تروح الجامعه او تروح شغلها و بتجيب عيالها من المدرسه و بالمره تشترى شويه طلبات للبيت من غير بهدله المواصلات و بتبقى العربيه هى طوق النجاه من البهدله ..
و هى لا اخدت مفتاح العربيه من باباها بعد زن طويل ( مش حقول من وراه) علشان تاخد بيها لفه و لا جربت تسوق عربيات اصحابها و عربيات القرايب كلهم و غالبا باباها و اخوها هم اللى مستوليين على العربيه معظم الوقت و لما تقول لحد علمنى يقول لها العربيه مش ناقصه او مش فاضيين..
و لا واخداها تعمل بيها غرز او امريكانى ..
مااااااااااااااااشى

طبعا الكلام ده مش صحيح بنسبه 100 % في بنات بتسوق احسن من اجدع راجل انا كنت مع واحد صاحبي مره فالقاهره وكانت معانا عربيته وكان اول واحد يستلم نيو سيراتو فالجمهوريه كلها وكان في بنوته راكبه بيجو 406 نمرها 8 محافظه المنيا لونها كحلي الكلام ده من 3 سنين او سنتين ونص والله البنوته مسحت بكرامه السيراتو الارض بس لو كنت انا سايق كنت واريتها بس ايه معلمه غرز ايه وشد ايه تقولش شوماخريه صغيره .
قديم 30-03-2011, 12:50 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

و نررررجع لمرجوعنا
ممكن حد يكلمنا عن الاشارات الضوئيه اللى معظمنا ما بيستخدمهاش و اللى ما اخدتهاش فى درس السواقه!!!!!!!!! ( اكيد لانهم مقتعين ان مالهاش لازمه! )..بس علشان نبقى ناس محترمين و احنا بنسوق
الاشارات دي روح العربيه ايديها اللي بتشاور بيها لغه حوراها مع العربيات الاخري ماتقدريش تحرميها منها يعني عمرك ما تقدري تمشي وتغرزي بالعربيه دون استخدام الاشارات يمين شمال والاحصلت كارثه لاقدر الله فلازم في حاله نقلتك من حاره لحاره علي الطريق فلابد من استخدام الاشارات وكذالك عند الانعطافات ودي طبعا مش كل الاشارات في اشارات المحترفين وحقولك بعض منها :
1- لو ماشي علي طريق رايح جاي وعربيه جايه في وشك بترعشلك نور جامد يبقي معناها وسع من الطريق لن اتنحي عن موقفي لو حتي حلبس فيك .
2- لو ماشي عالسريع وليقت مره واحده كل العربيات بترعش نور عالي تعرف ان في لجنه عالطريق
3- لو ماشي علي الطريق السريع ولا قيت حد شغل الانتظار يبقي في مشكله علي الطريق وهدي السرعه حالا
4- لو واحد ماشي علي السريع وبعدين شغل اشاره يمين واشاره شمال وواحده انتظار علي التوالي يبقي بيحييك او عايز يشد قصادك
5-لابد من متابعه انوار الفرامل في العربيات اللي ماشيه امامك خصوصا ليلا .

دي شويه معلومات علي ما قوسم ويارب اكون افادتكم
قديم 30-03-2011, 12:57 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

و نررررجع لمرجوعنا
ممكن حد يكلمنا عن الاشارات الضوئيه اللى معظمنا ما بيستخدمهاش و اللى ما اخدتهاش فى درس السواقه!!!!!!!!! ( اكيد لانهم مقتعين ان مالهاش لازمه! )..بس علشان نبقى ناس محترمين و احنا بنسوق

بتهزريييييييييييييييييييي ي
درس سواقة ايه اللي مش اخدتي فيه اشارات ضوئية
ده احنا بنتعلمها في ابتدائي

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 30-03-2011, 01:01 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

يعنى الواحد يخش ينام يلاقى التعليقات و التريقه على البنات كده ..
انا عارفه ان جزء من كلامكم صح و ده الى بيحصل مع ناس كتير بس اى حاجه فى الدنيا بتتعلمها بالممارسه الكتير و كل ما تتعلم بدرى بيكون احسن
و ده اللى بيحصل مع الولاد و مش مع البنات ..
بس ابقوا افتكروا ان تقريبا كل البنات اللى بتسوق بتبقى عوزه تروح الجامعه او تروح شغلها و بتجيب عيالها من المدرسه و بالمره تشترى شويه طلبات للبيت من غير بهدله المواصلات و بتبقى العربيه هى طوق النجاه من البهدله ..
و هى لا اخدت مفتاح العربيه من باباها بعد زن طويل ( مش حقول من وراه) علشان تاخد بيها لفه و لا جربت تسوق عربيات اصحابها و عربيات القرايب كلهم و غالبا باباها و اخوها هم اللى مستوليين على العربيه معظم الوقت و لما تقول لحد علمنى يقول لها العربيه مش ناقصه او مش فاضيين..
و لا واخداها تعمل بيها غرز او امريكانى ..
مااااااااااااااااشى

لاااااااااااااااااااااااا ااااا

معلش
ماشي انتي بقى
علشان انا شوفت كتير بنات واخدين الموضوع اكتر من الولاد
وصباح الزنننننننننننننننن علشان يجيبولها عربية او تاخد العربية
وبرضة بيعملوا نفس سلوك الولاد
كاسيت عالي
ونازلة تتفسح بالعربية
مش كلهم نازلين يجيبوا مشاوير ضرورية ولا رايحين يجيبوا العيال من المدرسة ولا رايحين يجيبوا حاجة البيت

لكل قاعدة شواذ مش كل الرجالة وحشين ومش كل البنات بلسم

قديم 30-03-2011, 01:09 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_elhdeny مشاهدة المشاركة

لو انتة سايق باليل على طريق سريع وحسيت انك عايز تنام افتح الشباك اللى جنبك عشان الهوا يلطش فى وشك ويفوقك

بس عايز اسال سؤال انا بسوق من تلات سنين كدة
ومعايا رخصة بس معييش عربية(هانت كلها شهر)
ممارستى للسواقة قليلة بس لما بسوق بسوق عادى خالص مش بتبطل منى بمشى عادى جدا فى وسط الزحمة بس لما بركب عربية لاول مرة بحس ان رجلى على الدبرياج بترتعش وبعدها بعشر دقايق برجع طبيعى تفتكرو دا من اية

اللى انا ملاحظة من سوااقة الانسات والسيدات انهم لو لاقوا نفسهم قدام عربية فى شارع ضيق او وسط زحمة بيتعصبوا على دواسة البنزين وتحس ان العربية اللى هى سياقها حتطلع امريكانى فى وش عربيتك

احسن حل علشان تفوق
توقف العربية
تنزل 5 دقايق
معاه مياه تشرب
ويا سلااااااااااااااااااااام لو ساقعة تكبها كلها على دماغك
ولو معاك بقى قهوة او اي منبهات يبقى عجب
اما بقى اكتر حاجة تفوق وتوتر وتنرفز

انك يكون معاك واحدة في العربية مراتك اختك بنتك
هتلاقيها شغاله رغي رغي رغي رغي
لمااااااااا حاجة من الاثنين
يا اما تخلي العربية صاروخ علشان تلحق توصل قبل مرارتك ما تتفقع
يا اما تقولها اتفضلي انتي يلا سوقي شوية واهو تتعلميلك حبه على الطريق
وتناملك خمس دقايق
قبل ما تلاقي نفسك صاحي مفزوع على كلاكسات واحد الهانم زنقت عليه او كانت هتلبس في السور وسواق نقل ادالها سرينه يفوقها
طبعا انت هتقوم فايق وتلعن اليوم اللي جبت فيه عربية وهتقولها انزلي انا هكمل
وهتفضل فاااااااااااااااااايق طول الطريق بعد كده