العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 06-01-2015, 12:06 PM
الصورة الرمزية Oussama
Oussama Oussama غير متواجد حالياً

Oussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really nice
افتراضي رد: سرعة 2107

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kbarema مشاهدة المشاركة

اول مره اعرف المعلومات دى
ماشاء الله
العربيه عندى بتجيب 100 بالعافيه
وكمان بتلعب لعب التنين اخاف ازود عن كده
وبالمناسبه لسه عامل عمرة كامله وصارفه يمكن 3500 جم
حمدله على السلامة

العربية دى عاوز واحد بيفهم بس حيعمل بيها شقلبات
قديم 06-01-2015, 05:06 PM
abokoko abokoko غير متواجد حالياً

abokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Oussama مشاهدة المشاركة

انا كنت قارى فى موضوع ليك انك كنت مغير الموبينة اية السبب اللى خلاك تغيرها
فى يوم حر العربية وقفت
وبقماشة مبلوله مياه اشتغلت العربيه
غيرتها بزيت ولم تعمر الا اشهر قليله متوسط شهران تقريبا
غيرتها بالكترونى - والحمد لله الالكلترونى هى اللى راكبة حاليا

على فكرة الكربراتير من الداخل لم يتم اللعب به
من الخارج فى ميكانيكى رحت له مرة لف خيط قماش على بك الهواء
لكن الميكانيكى اللى بتعامل معاه ملوش فى حكاية الخيط
لكنه طلب انه يفك الكربراتير ونعمل له طقم نظافة لكنى رفضت

ربي لا تردني الي ارذل العمر- وردني اليك مردا جميلا . و توفني وانت راضي عني و عنا. برحمتك يا ارحم الراحمين
قديم 06-01-2015, 08:52 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

خلاصة الكربراتير
كل الميكانيكية بتلعب فى المسامير بمزاجها, و إحنا كمان ممكن نلعب زيهم, لعب بدون علم طبعاً
الضبط الصح لو الكربراتير أصلى ببكاته و حالته و بواباته و أكساته
مسمار الهوا يتربط عالآخر (من غير متحرق عليه) و ترجع تفكة لفتين كاملين للخارج
مسمار البنزين نفس الكلام بس تفكه لفه واحده فقط
و من مسمار الصد تزود الـ RPM زى ما أنت عاوز (الفابريكا بين 850-900 لفه/د) و المكنه واخده حرارتها (سخنه يعنى)
ده لو الكربراتير فابريكا, لو أتلعب فيه بأكس و باب و تغيير بكات و ..... يبقى أفضل واحد يطمنك عليه و يضبطهولك صح, البشمهندس معتز المصرى - دار السلام. عبقرى كربراتير بجد , إدى العيش لخبازه و سيبك من هرى الميكانيكية.

أنا حالياً بأضطر أعمل كده بعد ما دوخت و صرفت ثمن 2 كربراتير جديد علشان أضبطه, و مازال الكربراتير لغز محير

قديم 06-01-2015, 09:32 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

من الخارج فى ميكانيكى رحت له مرة لف خيط قماش على بك الهواء
عمل له تخشينه
المفروض مسمار الهوا عليه وردة كاوتش صغيرة ( علشان تمسك المسمار جوه مكانه و ميقعش و ميلفش بعد ضبطه), موجوده فى محلات قطع الغيار, و ممكن يلف فتله مكانها أو يزنق المسمار بعد الضبط بقطعة منديل أو فلتر سيجارة (أى حاجه تمنع المسمار من الحركة بعد ضبطه)

قديم 07-01-2015, 12:01 AM
الصورة الرمزية Oussama
Oussama Oussama غير متواجد حالياً

Oussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abokoko مشاهدة المشاركة

فى يوم حر العربية وقفت
وبقماشة مبلوله مياه اشتغلت العربيه
غيرتها بزيت ولم تعمر الا اشهر قليله متوسط شهران تقريبا
غيرتها بالكترونى - والحمد لله الالكلترونى هى اللى راكبة حاليا
يعنى فارقة من العادية و مظبطة الكهربا بفكر اجيب واحدة بدل العادية علشان الكهربابة تتظبط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

خلاصة الكربراتير
كل الميكانيكية بتلعب فى المسامير بمزاجها, و إحنا كمان ممكن نلعب زيهم, لعب بدون علم طبعاً
الضبط الصح لو الكربراتير أصلى ببكاته و حالته و بواباته و أكساته
مسمار الهوا يتربط عالآخر (من غير متحرق عليه) و ترجع تفكة لفتين كاملين للخارج
مسمار البنزين نفس الكلام بس تفكه لفه واحده فقط
و من مسمار الصد تزود الـ RPM زى ما أنت عاوز (الفابريكا بين 850-900 لفه/د) و المكنه واخده حرارتها (سخنه يعنى)
ده لو الكربراتير فابريكا, لو أتلعب فيه بأكس و باب و تغيير بكات و ..... يبقى أفضل واحد يطمنك عليه و يضبطهولك صح, البشمهندس معتز المصرى - دار السلام. عبقرى كربراتير بجد , إدى العيش لخبازه و سيبك من هرى الميكانيكية.

أنا حالياً بأضطر أعمل كده بعد ما دوخت و صرفت ثمن 2 كربراتير جديد علشان أضبطه, و مازال الكربراتير لغز محير

انا ممكن اريح نفسى اشترى كبراتير محدش لعب فية بدل عك الميكانيكية
يا سلام لو تجيب صور لمسامر الهواد و السلانسية و البنزين علشان انا معرفهمش من بعض اساسا