العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 28-03-2010, 03:36 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: توكيل كيا يمتنع عن صياتة الخليجي

لو علي الضمان يبقي من حقة فعلا
لكن الصيانة لا هو وكيل الماركة دي و ملزم يستقبل اي عربية من نفس الماركة و هو ده السبب في تدريب عمالة في الاساس
و لو علي قطع الغيار مهو كده كده بيكسب فيهم و هو اكبر مورد ليهم في البلد بحكم انه الوكيل يعني برضة مصلحة
و بعدين هو حر في فرض اي رسوم علي العربيات الغير مستوردة من قبله لكن يرفض استقبالهم تماما لا

و بعدين هو في ايده يمنع الحوار ده كله بانة يستغني عن القليل من هامش ربحة المبالغ فيه اصلا و انه يجيب العربيات بنفس كماليات الخليجي و بنفس اسعارهم او اعلي حاجة بسيطة و انه يوفر العربية بكميات كافيه و بسعر محدد و يبديش مصلحة الموزعين علي المستهلك

بكده محدش هيشتري الخليجي من اساسة و باب استيرادهم هيتقفل لوحده الا طبعا للناس العاملين بالخارج و اللي بينزلوا بعربياتهم و ده قصة تانية

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 28-03-2010, 03:58 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

لو علي الضمان يبقي من حقة فعلا
لكن الصيانة لا هو وكيل الماركة دي و ملزم يستقبل اي عربية من نفس الماركة و هو ده السبب في تدريب عمالة في الاساس
و لو علي قطع الغيار مهو كده كده بيكسب فيهم و هو اكبر مورد ليهم في البلد بحكم انه الوكيل يعني برضة مصلحة
و بعدين هو حر في فرض اي رسوم علي العربيات الغير مستوردة من قبله لكن يرفض استقبالهم تماما لا

و بعدين هو في ايده يمنع الحوار ده كله بانة يستغني عن القليل من هامش ربحة المبالغ فيه اصلا و انه يجيب العربيات بنفس كماليات الخليجي و بنفس اسعارهم او اعلي حاجة بسيطة و انه يوفر العربية بكميات كافيه و بسعر محدد و يبديش مصلحة الموزعين علي المستهلك

بكده محدش هيشتري الخليجي من اساسة و باب استيرادهم هيتقفل لوحده الا طبعا للناس العاملين بالخارج و اللي بينزلوا بعربياتهم و ده قصة تانية
حضرتك انا قلت انه حتى الأن كل العربيات الكيا حتى الخليجى بتعمل صيانتها فى التوكيل ولو اتمنعت مش حتتمنع من مراكز الخدمه المعتمده من الوكيل, و بعدين حضرتك قطع الغيار الى فى المخازن دى اثتثمارات بمءات الملايين مش موضوع سهل و على فكره العربيه الكيا من العربيات القليله جداً الى الوكيل منزلها تقريباً بنفس كماليات الخليجى, يعنى فروق بسيطه جداً و سعرها مش اغلى كتير من الخليجى!!
اما موضوع انه يوفر العربيه و يتحكم فى سعرها مع الموزعين بتوعو انا متفق معاك فيه 100%

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 30-03-2010, 03:26 AM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

ياباشا
الوكيل بيقول كده علشان ياكل عيش

لان الخليجى دلواقتى واكل السوق

وده طبعا ليه اسباب كتيره

بس هما بيعملو صيانه للخليجى عادى وبيخدو فلوس
قديم 30-03-2010, 05:20 AM
الصورة الرمزية king mimo20
king mimo20 king mimo20 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طلعت سليمان
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البحث والاطلاع ولعب كرة القدم

king mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond repute

اعتقد ان مش من حق التوكيل انو يمنتع عن الصيانة لانه ممثل للشركه الام فى مصر ومضطر انه يتعامل مع كل الانواع والموديلات الخاصة بالشركة الام

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من اهم مواضيعى

مصر بلد الوحوش
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...E1%E6%CD%E6%D4

حصرى لمصر موتورز تقرير عن هوندا بايلوت 2010

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17013

صور مضحكة من مصر !!!!!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24756

لا اله الا الله محمد رسول الله
قديم 30-03-2010, 10:31 AM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute

الحقيقة كنت قد قرأت عن هذا الموضوع من أيام في الصحف ولم يذكر الإعلان مطلقا إمتناع الوكيل عن الصيانه للماركه ولكن لما إتصلت علي سبيل التأكد لحجز الصيانه رفضوا عمل صيانة السيارة بدعوي أنها خليجي ... المهم طلبت من موظفة ( إستقبال مكالمات حجز الصيانه ) شخص مسئول أكلمه فأعطتني رقم م/ خالد فاروق مدير الصيانه ... طبعا إتصلت ولطعوني علي الويتنج نصف ساعة وأنا مصر علي مكالمة أي حد يقولي وبخاصة مدير الصيانه بنعملش صيانه للخليجي ..... المهم الموظفه م/ خالد مش علي مكتبه .. طيب حد من المهندسين ... ربع ساعه وردت علي أنا متأكد أنها موظفه عادية .... قالت دي تعليمات جاينا من الإدارة لو عايز تكلمهم إتفضل .... المهم خدت رقم تليفوني وقالت ها تخلي مدير الصيانه يكلمني ... أنا قولته المكالمه دي أنا بسجلها عشان ها بعتها شركة كيا بره ... قالت وحضرتك فاكر إن إحنا هانزل إعلان من غير ما تكون كيا عارفه قولتها الإعلان لم يذكر رفضكم عمل الصيانه ده تحذير إن الضمان لا يسري علي السيارات الخليجي وبعدين ده من حق أي وكيل ماركه إن الضمان يسري علي السيارات المباعه من طرفه فقط ... لكن بإعتباركم وكيل ماركه .. ليس من حقكم الإمتناع عن صيانه الماركه طالما أنا متحمل كل التكلفه ..... ده تلبيس علي الناس ... وأنا عن نفسي هارفع عليكم وعلي شركة كيا قضية بإمتناعكم عن السيارة ... يعني لو واحد نازل من أي دولة خليجية ومعاه سيارة كيا وحصل لها عطل وعايز يعملها صيانه في وكيل كيا المعتمد تقولوا له جرها للسعوديه إعملها صيانه هناك ......أولا أنا عارف إن دي مناورة من الوكيل ومش هايقدر يستمر في رفض الصيانه ... بس نوع من الضغط علي الناس عشان متشتريش الخليجي ....وأنا لو عايز أعملها صيانه في أماكن كتير للصيانه بس ... يفهم التجار الجشعين دول إن الناس فاهمه حقوقها ... وأنا بدعو جميع ملاك كيا الخليجي يخشوا علي الويب الخاص بالشركه ويبعت ليهم إميل بذلك ....وشكرا