العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 12-09-2012, 04:28 AM
elza3em elza3em غير متواجد حالياً

elza3em is on a distinguished road
افتراضي عايز اعرف تفاصيل استيراد سيارة معاقين من الخارج

انا عندى استفسارات معلش استحملونى
انا عندى سيارة معاقين بس خلصت الخمس سنين الاسبوع ده انا عايز اعرف الاول لما الاعمل الاجراءات يكون عدى على السيارة 5 سنوات من تاريخ الشراء ولا الترخيص علشان انا رخصتها بعديها بفترة شوية فا ياريت الى يعرف يقولى.
وعايز اعرف ايه اجراءات استيراد سيارة من امريكا سعر الشحن تقريبا وهتكلف لما تيجى مصر ؟
وايه الى انا مفروض اعمله علشان متبيتش كتير وادفع ارضية كتير ؟
وبالمرة ياريت عايز اعرف الاسعار حاليا فى بورسعيد العربيات بحدود 30-35 الف ومدلها كام
وشكرا
قديم 12-09-2012, 04:50 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اعرف تفاصيل استيراد سيارة معاقين من الخارج

اهلاً بيك يا زعيم فى مصر موتورز
انصحك بمراجعة موضوعات المنتدى واستخدام البحث لمراجعة الموضوعات الخاصة بسيارات المعاقين واستيراد السيارات من الخارج وهتلاقى فيها تفاصيل كتير واجابات لكتي رمن اسئلتك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-05-2013, 12:42 AM
وليد حامد وليد حامد غير متواجد حالياً

وليد حامد is on a distinguished road

كيفية استيراد سيارة معاقين من السعودية و الاجراءت التبعة فى مصر و فى السعودية
قديم 12-05-2013, 02:03 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

تحسب الخمس سنوات من تاريخ الافراج الجمركى عن السيارة من الجمرك ( تاريخ الشراء). راجع صورة الافراج الجمركى معاك هتجد التاريخ

2- إستيراد سيارة من امريكا يلزمها ان يكون لكن احد هناك فى امريكا يعاين ويدفع لك ويشحن لك على الرغم من ان فى معارض كثيرة تبيع السيارات المستعملة فى امريكا ممكن تقوم بعملية تخليص الورق ليك والشحن ولكن هتأخد مبلغ منك.

3- الشحن من امريكا هيكلف شويتين لان امريكا اولا بعيدة عن مصر وحركة السفن من وإلى امريكا ليست بنفس كثافة دول الخليج. كنت ارشح لك استيراد من دول الخليج لان اقرب وبتكون إمكانياتها عالية...

4- خلى بالك لان السيارات فى امريكا بتكون اعلى من 2000 سى سى مش منتشر العربيات 1600 كثيرة هناك فالبحث بيكون صعب وبالاخص لو هتجيب عربية حديثة فوق 2006 مثلا

5- علشان تسرع الاجراءات ابحث عن مخلص جمركى فى اسكندرية ( الميناء الاقرب لامركيا) هيأخد منك حوالى 2000 جنية ويخلص لك الورق بأسرع مما يمكن..

6- العربية المستوردة من الخارج بنفسك مش هتفرق كثير عن الثمن الموجود فى بورسعيد ولكن الفرق ان العربية هتكون افضل من حيث الحالة وهتكون ضامنها لان برة العربية بيقول لك كل اللى فيها والثمن بيكون على حسب الحالة وليس هناك غش كما هو الحال فى مصر....

7- 35 الف يجيبوا لك نوبيرا 2 وهو معقولة موديل سنة 2000 او اقل....الاسعار غليت قوى عن اخر مرة رحت فيها بورسعيد......