العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 03-04-2013, 06:00 AM
hemaa hemaa غير متواجد حالياً

hemaa is on a distinguished road
افتراضي رد: سوال عن استيراد سيارة من الخارج

شكرا للمتابعة
دلوفتى انا لو استرد سيارة مثلا زى ماتركس او اى نوع من اللى موجود هنا
جبته من امريكا وفيها كل المواصفات وكل الشروط هدفع فلوس هنا يقارب من تمنها لما اشتريها من هنا بس هتفرك انى هيعينها قبل ما يجيبها وتبقا سليمة ولا انا ممكن ابقا معفى من مصاريف زى الارضية لو خلصت ورقها بدرى واستلمتها
تحياتى
قديم 05-04-2013, 09:41 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemaa مشاهدة المشاركة

شكرا للمتابعة
دلوفتى انا لو استرد سيارة مثلا زى ماتركس او اى نوع من اللى موجود هنا
جبته من امريكا وفيها كل المواصفات وكل الشروط هدفع فلوس هنا يقارب من تمنها لما اشتريها من هنا بس هتفرك انى هيعينها قبل ما يجيبها وتبقا سليمة ولا انا ممكن ابقا معفى من مصاريف زى الارضية لو خلصت ورقها بدرى واستلمتها
تحياتى

انت بتتحاسب زى الشخص العادى فى كل حاجة ماعدا انهم بيخصموا 20 الف جنية من ثمن العربية وهى قيمة الأعفاء وبيحسبوا الجمرك على باقى المبلغ. فلو جبت عربية ثمنها بيقارب 20 الف جنية فأنت كدة مش بتدفع جمرك على السيارة. اما عن الارضية والمصاريف الاخرى فانت بتدفع كامل القيمة ولانك فرد مش تاجر فأكيد هتدفع كل المصاريف على عكس التاجر اللى بيعرف سكك فى الجمرك يقلل بيها قيمة المصروف على اقصى درجة

الميزة الوحيدة للفرد ألى بيستورد بنفسة سيارة انه بيجيب سيارة موثوق فيها لان برة مش بيكون فى غش والسيارة بيقول لك على كل حاجة فيها فى التقرير وعلى هذا الاساس بيتحسب الثمن. أما التجار بيشتروا العربيات الواقعة ويجبوها هنا ويعملوا انها عربية فبريكة ويبدأ الغش علشان يكبر مكسبة على اقصى درجة... لو عندك واحد فى امريكا وقادر على انك تمشى وراء الموضوع للنهاية فى الجمرك يبقى توكل على الله لانك هتكون كسبان فى النهاية ويمكن فى النهاية السعر يكون مماثل للى التاجر بيقول لك علية ولكن المكسب انك هتأخد عربية ممتازة تعتمد عليها
قديم 07-04-2013, 02:25 AM
hemaa hemaa غير متواجد حالياً

hemaa is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

انت بتتحاسب زى الشخص العادى فى كل حاجة ماعدا انهم بيخصموا 20 الف جنية من ثمن العربية وهى قيمة الأعفاء وبيحسبوا الجمرك على باقى المبلغ. فلو جبت عربية ثمنها بيقارب 20 الف جنية فأنت كدة مش بتدفع جمرك على السيارة. اما عن الارضية والمصاريف الاخرى فانت بتدفع كامل القيمة ولانك فرد مش تاجر فأكيد هتدفع كل المصاريف على عكس التاجر اللى بيعرف سكك فى الجمرك يقلل بيها قيمة المصروف على اقصى درجة

الميزة الوحيدة للفرد ألى بيستورد بنفسة سيارة انه بيجيب سيارة موثوق فيها لان برة مش بيكون فى غش والسيارة بيقول لك على كل حاجة فيها فى التقرير وعلى هذا الاساس بيتحسب الثمن. أما التجار بيشتروا العربيات الواقعة ويجبوها هنا ويعملوا انها عربية فبريكة ويبدأ الغش علشان يكبر مكسبة على اقصى درجة... لو عندك واحد فى امريكا وقادر على انك تمشى وراء الموضوع للنهاية فى الجمرك يبقى توكل على الله لانك هتكون كسبان فى النهاية ويمكن فى النهاية السعر يكون مماثل للى التاجر بيقول لك علية ولكن المكسب انك هتأخد عربية ممتازة تعتمد عليها
شكرا على اهتمامك
بس فى حاجة السيارات فى بلاد برة سعرها رخيص يعنى الدايو دى هتلقيها اقل من 2000 دولار يعنى مش مكملة 20 الف مصرى وحضرتك بتقول لوثمنها بيقارب 20 الف جنية مش بيدفع حاجة يعنى كدة التجار مش بيدفعه حاجة غير الارضية يعنى كدة اللارضية غالية يا اما كدة بيستغله ويكسبه كتير
هو انا عايز امشى فى الموضوع ده بتاع امريكا بس هاخد معايا مخلص جمركى بس مش عارف هياخد كام بس لو ضمنت انى مش هدفع زيادة من تمنها كتير .
وشكرا لحضرتك