العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 26-05-2011, 05:11 PM
PIERRE NABIL PIERRE NABIL غير متواجد حالياً

PIERRE NABIL is on a distinguished road
افتراضي فى خبراء فى الجمارك ؟ هو فى فك حظر قبل 3 سنين و بكام

ارجوكم ساعدونى انا حمايه عامل جواب سياره معاقين و اتقبل و احنا دلوقت بنفكر نجيب واحده بالجواب ده اشتريها انا و انا الحمد لله سليم
طبعا انا فكرت فى الموضوع لجوده السيارات و رخصها بس هو ممكن اعمل تصالح ولا لأ وكمان لو مشيت بيها بدون تصالح ايه العقوبه

وشكرا للمعلومات
قديم 27-05-2011, 02:17 AM
ha_thewolf ha_thewolf غير متواجد حالياً
من انا؟: حسين القاضي
هواياتي: الانترنت

ha_thewolf is on a distinguished road
افتراضي رد: فى خبراء فى الجمارك ؟ هو فى فك حظر قبل 3 سنين و بكام

تقريبا انت بتدفع في حدود 10000 و تفك الحظر من عليها ولكن مش هتتغير من اسم المعاق الي اسمك الا بعد 5 سنين الفلوس اللي دفعتها دي ما الا انك تقدر تسوق العربيه في عدم وجود المعاق
اما لو مدفعتش المبلغ ده فالحاله الوحيده اللي ممكن تسوق بيها العربيه هي ان يكون المعاق جنبك في العربيه طبعا في اي مشوار لانها تقريبا العربيه بتتسحب لو حاله عدم وجود المعاق في العربيه (للعلم علي اساس ما سمعته من صاحبي كان عاوز يعمل الحوار ده ممكن تمشي بيها من غير فك الحظر بس لو اتمسكت تدفع رشاوي طول ما انت ماشي علشان ميسحبوش منك العربيه و انت وحظك بقي لو وقعت في ايد واحد مالوش في الحرام (الرشاوي) هتسحب منك غير كده لو فكرت فيها هتلاقي 10000 احسن لانك طول ما هتتمسك هترش فلوس بالهبل )
ارجو منك التاكد برده لعل يكون في بعض الخطا في المعلومات اللي عندي
قديم 27-05-2011, 02:36 PM
PIERRE NABIL PIERRE NABIL غير متواجد حالياً

PIERRE NABIL is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ha_thewolf مشاهدة المشاركة

تقريبا انت بتدفع في حدود 10000 و تفك الحظر من عليها ولكن مش هتتغير من اسم المعاق الي اسمك الا بعد 5 سنين الفلوس اللي دفعتها دي ما الا انك تقدر تسوق العربيه في عدم وجود المعاق
اما لو مدفعتش المبلغ ده فالحاله الوحيده اللي ممكن تسوق بيها العربيه هي ان يكون المعاق جنبك في العربيه طبعا في اي مشوار لانها تقريبا العربيه بتتسحب لو حاله عدم وجود المعاق في العربيه (للعلم علي اساس ما سمعته من صاحبي كان عاوز يعمل الحوار ده ممكن تمشي بيها من غير فك الحظر بس لو اتمسكت تدفع رشاوي طول ما انت ماشي علشان ميسحبوش منك العربيه و انت وحظك بقي لو وقعت في ايد واحد مالوش في الحرام (الرشاوي) هتسحب منك غير كده لو فكرت فيها هتلاقي 10000 احسن لانك طول ما هتتمسك هترش فلوس بالهبل )
ارجو منك التاكد برده لعل يكون في بعض الخطا في المعلومات اللي عندي
شكرا يا باشا على الافاده
قديم 27-05-2011, 05:44 PM
ايمن البورسعيدى ايمن البورسعيدى غير متواجد حالياً

ايمن البورسعيدى will become famous soon enoughايمن البورسعيدى will become famous soon enough

هتدفع خزنة حوالى 9600 جنيه بعد 3 سنين والعربية تتنقل باسمك والمعاق هو اللى هيفضل اسمه معلق ولا يستحق سيارة اخرى معفاه الا بعد مرور 5 اعوام كاملة وطبعا مصاريف المستخلص والرسوم هيكون الاجمالى حوالى 10.000 جنيه ان شاء الله بس حالياً مش بيدققوا فى الموضوع ده عشان الثورة وخلى معاك التوكيل ويفضل تخلى المعاق يمضيلك على ورقة تفيد انك آخد العربية على سبيل الرهن الحيازى عشان لو جراله حاجة الورثة متاخدش العربية منك وربنا يصلح الاحوال
قديم 09-09-2012, 05:25 PM
promohamed promohamed غير متواجد حالياً

promohamed is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن البورسعيدى مشاهدة المشاركة

هتدفع خزنة حوالى 9600 جنيه بعد 3 سنين والعربية تتنقل باسمك والمعاق هو اللى هيفضل اسمه معلق ولا يستحق سيارة اخرى معفاه الا بعد مرور 5 اعوام كاملة وطبعا مصاريف المستخلص والرسوم هيكون الاجمالى حوالى 10.000 جنيه ان شاء الله بس حالياً مش بيدققوا فى الموضوع ده عشان الثورة وخلى معاك التوكيل ويفضل تخلى المعاق يمضيلك على ورقة تفيد انك آخد العربية على سبيل الرهن الحيازى عشان لو جراله حاجة الورثة متاخدش العربية منك وربنا يصلح الاحوال
بعد ازنك يا باشا ايه اجراءات فك الحظر و فين ممكن تتباع عادي ساعتها؟؟