العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 22-04-2013, 09:47 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال فى TCS

تراكشن كنترول
دا نظام تفعيل تماسك السيارة على الاراضى المنزلقة
لازم تتأكد الاول ان مفيش زرار للمنظومة ديى يكون متداس عليه و فاصل النظام
لو مفيش زرار او فيه و مش متداس عليه يبقى فعلا كدا العربية محتاجة سكان

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 22-04-2013, 07:49 PM
dodo66462 dodo66462 غير متواجد حالياً

dodo66462 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darsh1511 مشاهدة المشاركة

بص بقى يا باشا انا معايا نفس العربية و كنت جيبها من بورسعيد بردو2002 cr 1500 اول حاجة تغير جميع السيور كاتينة و الدينمو و التكييف و فى و احد رابع مش عارف بتاع اية و تشوف الكيلو متر على كام و تحسبلة على شان التغيير المرة الى جاية و بعدين تغير الزيوت المتور و الفتيس و بعدين تغير فلتر البنزين و هتحس بفرق جامد اما بخصوص tcs , abs و لمبة فرامل اليد بردو كانو بينورو معايا و حطتها على الجهاز و الراجل قلى ان فى حساس عايز ينضف و عملة و الحمد اللة كلة تمام متخافش ان شاء اللة بسيطة و شوف موضيعى و مشاكلى مع الافيتا و حلها و ان شاء اللة نكون اصدقاء و كنت عايز اعرف اخبار الاسعار اية و فى مودلات اعلى من 2002 نزلت ولا لاء
---------------------------------------------------------------------
السلام عليكم
ازيك يا باشا
اولا انا غيرت زيت وبعدين السيور ب 240 جنية (170 ثمن السيور + 70 جنية مصنعية)
ثانيا وانا بغير السيور لاقيت خرطوم زيت البور مشمع زيت وده لسه ما غيرتوش ولا الفلاتر والميكانيكى بص على زيت الفتيس والفرامل قالى كويسين
وكشفت كمبيوتر عشان اللمبة اللى منورة لاقيت ان الحساس بتاع العجلة اليمين الخلفية سلكة مقطوع من جوة الحساس ومش عارف ده حلة ايه ؟ هل السلك ممكن يتلحم جوة الحساسا ولا لازم حساس جديد ؟
بالنسبة للاسعار فى بورسعيد مولعة نار انا كنت واخد 30 الف وكنت ناوى اجيب نوبيرا لاقيت اقل نوبيرا وحالتها مش حلوة عاملة من 35 الى 38 قلت اسال على اللافيتا لاقيت واحد بيقولى 60 والتانى 55 والتالت 58 المهم بعد لفة ودوخة جبتها بخمسين50250 من كريستال وكل ما اسال واحد الاسعار غاليه ليه كده يقولى اليورو يا بية وانا حظى السئ انا لما رحت اشترى اليورو كان 10.5. الكلام ده من اسبوعين الله اعلم الاسعار عاملة ايه دلوفت والعربية كانت عاملة 90 الف كيلو وحالتها كويسة ولما غيرت السيور كانت السيور كويسة فيها بس هيا ما فيهاش غير المشكلتين بتاعت خرطوم الزيت والفرامل اى بى اس
قديم 23-04-2013, 12:52 AM
الصورة الرمزية darsh1511
darsh1511 darsh1511 غير متواجد حالياً

darsh1511 has a spectacular aura aboutdarsh1511 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodo66462 مشاهدة المشاركة

---------------------------------------------------------------------
السلام عليكم
ازيك يا باشا
اولا انا غيرت زيت وبعدين السيور ب 240 جنية (170 ثمن السيور + 70 جنية مصنعية)
ثانيا وانا بغير السيور لاقيت خرطوم زيت البور مشمع زيت وده لسه ما غيرتوش ولا الفلاتر والميكانيكى بص على زيت الفتيس والفرامل قالى كويسين
وكشفت كمبيوتر عشان اللمبة اللى منورة لاقيت ان الحساس بتاع العجلة اليمين الخلفية سلكة مقطوع من جوة الحساس ومش عارف ده حلة ايه ؟ هل السلك ممكن يتلحم جوة الحساسا ولا لازم حساس جديد ؟
بالنسبة للاسعار فى بورسعيد مولعة نار انا كنت واخد 30 الف وكنت ناوى اجيب نوبيرا لاقيت اقل نوبيرا وحالتها مش حلوة عاملة من 35 الى 38 قلت اسال على اللافيتا لاقيت واحد بيقولى 60 والتانى 55 والتالت 58 المهم بعد لفة ودوخة جبتها بخمسين50250 من كريستال وكل ما اسال واحد الاسعار غاليه ليه كده يقولى اليورو يا بية وانا حظى السئ انا لما رحت اشترى اليورو كان 10.5. الكلام ده من اسبوعين الله اعلم الاسعار عاملة ايه دلوفت والعربية كانت عاملة 90 الف كيلو وحالتها كويسة ولما غيرت السيور كانت السيور كويسة فيها بس هيا ما فيهاش غير المشكلتين بتاعت خرطوم الزيت والفرامل اى بى اس
الف مبروك عليك و ربنا يسترها معاك انا كنت شارى من سنة ونص من كريستال برضو بس انا اختها 38.250 و كانت عاملة 101 الف بس حلتها كانت كويسة اما بالنسبة للحساس و ديها عند حد كويس و ان شاء اللة يكون بيتلحم