العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 28-07-2011, 04:57 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: بالصور اول قصة حب في التاريخ

خلاص بقا يا عم سالم لحسن الدمعه هتفر من عيني حاسس اني بشوف فيلم تيمور وشفيقة علي روتانا سنيما
قديم 28-07-2011, 05:07 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بالصور اول قصة حب في التاريخ

مش عارفه اقول ايه
بس لو هي اللي ماتت هو مش هيعمل كده هيسبها زي الكلبه لوحدها
احنا كده يا ستات طول عمرنا حونينين
وقلبنا بيغلبنا

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 29-07-2011, 01:41 AM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شوية نكت كدا علي الماشي

بصراحة من زمان ماسمعتش نكت جديدة ولا خفيفة الدم زي دي
لدرجة اني فكرت ان النكت خلصت خلاص
لو سمحتلي اقول نكتتين عشان اجر رجلك وتكمل الموضوع
فيه صرصارين داخلين الانعاش (على نقالة ) واحد بيقول للتاني بيرسول برضه قاله لأ شبشب
واحد فافي بيقول لصاحبه تراهني اني اقدر اكسر البسكوته دي سيف يد قاله ورينا يا سوسو صاحبنا اتعزم وراح نازل عل البسكوته بسيف ايده قال اي اي اي اي قاله فيه ايه ياسوسو قاله مش تقول انها محشيه
قديم 30-07-2011, 12:48 PM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز ترخم علي مراتك تعالي اقولك ازاي ومتنساش تدعيلي

الى عايز اقوله ان الحياه مش سباق على المشاكل الحياه الزوجيه اساسها الموده والحب بين الطرفين والعشره برده من الاساسيات لان العشره لسنوات بتعلم وبتفهم الطرف التانى من طريقته وحياته وتفكيره وكل حاجه عنه والزواج زى المركب لو نقص فيه حاجه من اساسيات المعيشه هتقع وتنهار وصعب لو حصل حاجه تمشى تانى او كل واحد هيبقى شايل من التانى بحظر او بحساب مش هتبقى عيشه كده .

يعنى لو شفنى موقف النبى عليه الصلاه والسلام

بعد وفاة أمى خديجة رضى الله عنها بأربعة عشر عاما يوم فتح مكة والناس ملتفون حول الرسول صلى الله عليه وسلم وقريش كلها تأتى إليه ليسامحها ويعفو عنها فإذا به يرى سيدة عجوز قادمة من بعيد فيترك الجميع ويقف معها يكلمها ثم يخلع عباءته ويضعها على الأرض ويجلس مع العجوز عليها فالسيدة عائشة رضى الله عنها تسأل من هذه التى أعطاها النبى-صلى الله عليه وسلم-وقته وحديثه وإهتمامه كله ؟
فيقول هذه صاحبة خديجة فتسأل وفيم كنتم تتحدثون يا رسول الله ؟ فقال :كنا نتحدث عن أيام خديجة فغارت أمنا عائشة وقالت أمازلت تذكر هذه العجوز وقد واراها التراب وأبدلك الله خير منها ؟
فقال النبى صلى الله عليه وسلم والله ما أبدلنى من هى خير منها فقد واستنى حين طردنى الناس وصدقتنى حين كذبنى الناس فشعرت السيدة عائشة أن النبى قد غضب فقالت له إستغفر لى يا رسول الله فقال إستغفرى لخديجة حتى أستغفر لكى .

ياريت تفكرو فى كل نقطه من موقف الحبيب المصطفى عليه الصلاه والسلام
مفيش حد بيعمل كده فى الزمن ده شوف الحب والموده والرحمه والاخلاص لزوجته سيده خديجه رضى الله عنها وشوفو موقف سيده عائشه رضى الله عنها برده ورد فعلها كان ايه ونتيجته انها بتطلب المغفره سبحان الله

مظنش ان بيحصل كده فى الزمن ده اى حاجه بتحصل بين 2 متزوجين اسهل حاجه روح لمامتك ولا الراجل روحى لامك ويسبو بعض شهر شهرين وبيبقى عيزين وسطه تحل بينهم فى ايه لو واحد منهم ابتدى بالمسامحه وعبره على الى جواه باخلاص هيكون افضل لا ازاى عشان صورته متتهزش ادامها ولا عشان كلمته الى طلعها ميرجعش فيها وينسى ان فيه حاجه اسمها المسامحه نهائى ويبقى متانب الضمير ولا هيه كل تفكيرها يوميا فيه وتقعد تسال الى حوليها انا زعلانه منه طيب هيتصل بعد شويه ميتصلش لا بكره هيتصل ميقدرش يستغنى عنى لا مش عشان هوه ميقدرش يستغنى وبيحبن عنك والكلام الى فيه غرور هوه

وتقعد تقرف الى حوليها بالكلام ده كل يوم هوه هيتصل
طيب ما تتصلى بيه وقليله كلمه طيبه احسن من انك تتصلى بيه تقرفيه

الراجل لا هيه الى عيزه كده ارفتنى وانا مبقتش اتحمل خلاص ارفت منها ومن الشغل ومن العيال وكل حاجه لكن ميقولش الحمد لله على عيشته وانه عايش احسن من ناس تانيه وهوه الى عامل كده وربنا وقف جمبه والحال ماشى معاه وبيحصل اكتر من كده فى لحظه الغضب ببنسى الخالق مش عارف ليه ويكون فرصه للشيطان انه يسيطر على كل تفكيره صعب .
كل ده بيحصل وكل واحد عارف الى ليه والى عليه والمبررات مفيش اسهل منها والكذب اسهل طريق

ليه برده من منبصش لموقف انتا بتقف فيه وربنا ان شاء الله ميكتبوش لحد
لما مراتك بتولك وقدر ربنا انه يحصل حاجه والدكتور يخيرك بين مراتك وابنك تلقائى بتختار مراتك حتى لو مش هتولد تانى سبحان الله بتكون هنا ايه وفى مواقف المعيشه ايه

وبرده مراتك لو بيحصلك حاجه والدكتور بيخيرها بتبقى عيزه تشيل من جسمها وتديك وتقعد تقوله خده منى يا دكتور بس يعيش ويشوف الدنيا تانى حتى لو هيه هيحصلها حاجه
سبحانك ياربى مواقف مواقف محدش يقول لا دى تفرق كلها واحد الحياه تساوى العيشه والمبررات مفيش اسهل منها

ربنا يغفر لكل الناس ان شاء الله واعزرونى انى وضحت وجهه نظرى بطريق هجوميه شويه لان عايز اعرف الناس ان السماح والمغفره لزوجتك او لزوجيك احسن وافضل من اى شئ فى الدنيا ومحدش ينسى انه هيتسال عن ابنه ومراته يوم الحساب وبرده الام هتتسال عن ابنها
وعن زوجها يوم الحساب
يعنى كل واحد هيتحاسب على الى فى رقبته بس الاولويه هتبقى للراجل لانه مسؤل مسؤليه كامله ادام ربنا عن المراته وولاده

وربنا يغفل للجميع ويسامح لانها من صفات الحبيب المصطفى قدوتنا عليه الصلاه السلام

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 30-07-2011, 01:09 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز ترخم علي مراتك تعالي اقولك ازاي ومتنساش تدعيلي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

الى عايز اقوله ان الحياه مش سباق على المشاكل الحياه الزوجيه اساسها الموده والحب بين الطرفين والعشره برده من الاساسيات لان العشره لسنوات بتعلم وبتفهم الطرف التانى من طريقته وحياته وتفكيره وكل حاجه عنه والزواج زى المركب لو نقص فيه حاجه من اساسيات المعيشه هتقع وتنهار وصعب لو حصل حاجه تمشى تانى او كل واحد هيبقى شايل من التانى بحظر او بحساب مش هتبقى عيشه كده .

يعنى لو شفنى موقف النبى عليه الصلاه والسلام

بعد وفاة أمى خديجة رضى الله عنها بأربعة عشر عاما يوم فتح مكة والناس ملتفون حول الرسول صلى الله عليه وسلم وقريش كلها تأتى إليه ليسامحها ويعفو عنها فإذا به يرى سيدة عجوز قادمة من بعيد فيترك الجميع ويقف معها يكلمها ثم يخلع عباءته ويضعها على الأرض ويجلس مع العجوز عليها فالسيدة عائشة رضى الله عنها تسأل من هذه التى أعطاها النبى-صلى الله عليه وسلم-وقته وحديثه وإهتمامه كله ؟
فيقول هذه صاحبة خديجة فتسأل وفيم كنتم تتحدثون يا رسول الله ؟ فقال :كنا نتحدث عن أيام خديجة فغارت أمنا عائشة وقالت أمازلت تذكر هذه العجوز وقد واراها التراب وأبدلك الله خير منها ؟
فقال النبى صلى الله عليه وسلم والله ما أبدلنى من هى خير منها فقد واستنى حين طردنى الناس وصدقتنى حين كذبنى الناس فشعرت السيدة عائشة أن النبى قد غضب فقالت له إستغفر لى يا رسول الله فقال إستغفرى لخديجة حتى أستغفر لكى .

ياريت تفكرو فى كل نقطه من موقف الحبيب المصطفى عليه الصلاه والسلام
مفيش حد بيعمل كده فى الزمن ده شوف الحب والموده والرحمه والاخلاص لزوجته سيده خديجه رضى الله عنها وشوفو موقف سيده عائشه رضى الله عنها برده ورد فعلها كان ايه ونتيجته انها بتطلب المغفره سبحان الله

مظنش ان بيحصل كده فى الزمن ده اى حاجه بتحصل بين 2 متزوجين اسهل حاجه روح لمامتك ولا الراجل روحى لامك ويسبو بعض شهر شهرين وبيبقى عيزين وسطه تحل بينهم فى ايه لو واحد منهم ابتدى بالمسامحه وعبره على الى جواه باخلاص هيكون افضل لا ازاى عشان صورته متتهزش ادامها ولا عشان كلمته الى طلعها ميرجعش فيها وينسى ان فيه حاجه اسمها المسامحه نهائى ويبقى متانب الضمير ولا هيه كل تفكيرها يوميا فيه وتقعد تسال الى حوليها انا زعلانه منه طيب هيتصل بعد شويه ميتصلش لا بكره هيتصل ميقدرش يستغنى عنى لا مش عشان هوه ميقدرش يستغنى وبيحبن عنك والكلام الى فيه غرور هوه

وتقعد تقرف الى حوليها بالكلام ده كل يوم هوه هيتصل
طيب ما تتصلى بيه وقليله كلمه طيبه احسن من انك تتصلى بيه تقرفيه

الراجل لا هيه الى عيزه كده ارفتنى وانا مبقتش اتحمل خلاص ارفت منها ومن الشغل ومن العيال وكل حاجه لكن ميقولش الحمد لله على عيشته وانه عايش احسن من ناس تانيه وهوه الى عامل كده وربنا وقف جمبه والحال ماشى معاه وبيحصل اكتر من كده فى لحظه الغضب ببنسى الخالق مش عارف ليه ويكون فرصه للشيطان انه يسيطر على كل تفكيره صعب .
كل ده بيحصل وكل واحد عارف الى ليه والى عليه والمبررات مفيش اسهل منها والكذب اسهل طريق

ليه برده من منبصش لموقف انتا بتقف فيه وربنا ان شاء الله ميكتبوش لحد
لما مراتك بتولك وقدر ربنا انه يحصل حاجه والدكتور يخيرك بين مراتك وابنك تلقائى بتختار مراتك حتى لو مش هتولد تانى سبحان الله بتكون هنا ايه وفى مواقف المعيشه ايه

وبرده مراتك لو بيحصلك حاجه والدكتور بيخيرها بتبقى عيزه تشيل من جسمها وتديك وتقعد تقوله خده منى يا دكتور بس يعيش ويشوف الدنيا تانى حتى لو هيه هيحصلها حاجه
سبحانك ياربى مواقف مواقف محدش يقول لا دى تفرق كلها واحد الحياه تساوى العيشه والمبررات مفيش اسهل منها

ربنا يغفر لكل الناس ان شاء الله واعزرونى انى وضحت وجهه نظرى بطريق هجوميه شويه لان عايز اعرف الناس ان السماح والمغفره لزوجتك او لزوجيك احسن وافضل من اى شئ فى الدنيا ومحدش ينسى انه هيتسال عن ابنه ومراته يوم الحساب وبرده الام هتتسال عن ابنها
وعن زوجها يوم الحساب
يعنى كل واحد هيتحاسب على الى فى رقبته بس الاولويه هتبقى للراجل لانه مسؤل مسؤليه كامله ادام ربنا عن المراته وولاده

وربنا يغفل للجميع ويسامح لانها من صفات الحبيب المصطفى قدوتنا عليه الصلاه السلام
انا معاك في كل ده علشان الحياه مش حلوه بالخصام والبعاد
بص انا بستعجب من البنت اللي تكون مهمتها في الحياه انها ازاي تقلب حياه جوزها او خطيبها
ان عن نفسي لما بتيجي اي واحده من اصحابي تطلب راي او مساعدتي بطلعها غلطانه واخليها تروح تصالحوا وتبدا هي بالكلام الحلو
بص
الحياه مهما كبرت هي صغيره ولو هتعشها مره مش هتعشها تاني فليه الزعل والنكد
وليه نكمل كل حياتنا كاننا في حرب بنخطط وندبر وكمان ندير ارض المعركه
انا مع كل نداء للعقل والتعقل في مسائل الزواج والعلاجه بين الاتنين
انما كل الموضوع اني بحب المداعبه البسيطه اللي مش هتزعل حد وتقضي وقت لذيذ برضوا

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share

الكلمات الدليلية
حوادث سيارات, الشاي, اعلانات, اضحك, دحك, فرفش, نكت, كاميرا