العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 15-12-2012, 05:19 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of
افتراضي رد: هل تحب عربيتك ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melkhayat83 مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههههههه انا فاتني كتير اوي ياجدعان ياخساره والله علي ضحك السنين والله يا استاذ ابو جنى صدق المثل الي بيقول الي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته فالما نعترف بالي بيحصل وتفاجئ ان كل الناس زيك فابتبقي عادي ومش متكدر بس من الواضح ان العربيه والزوجه فعلا ضراير
يعنى مش كفاية ..بتقول ..ضراير....كمان هاتقول بلاوى...ربنا يستر عليك ..
يبقى ناس ..بتستفتى برة...وياعينى ناس .. بتت فتفت جوا
ومضطر بعد كدة ياحلو تعمل كدة..
قديم 15-12-2012, 07:25 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

والله موضوع جميل وهايل وأن كانت أتمنى الكلام فية منذ فترة ولكن كل الناس اللى اتعملت معاهم وقولتلهم على الكلام اللى حضرتك قولته أقعدو يضحكو عليا وعلى فكرة أنا مؤمن جدا أن السيارات بتحس بكل حاجة وانا عمتا بعامل بكينام هانم سيارتى الادا معملة جيدة بس بقالها فترة مضيقنى ومزوالنى بالرغم أن حالتها فوق الممتازة وصرفت عليها لغاية دلوقتى 3000 جنية وشوية ولسة عايزة بتاع 500 جنية ومستنى ربنا يكرم بفلوس محتاجة فردة كوتش+ ترس المرش به مشكلة+السيرفو بيدخل هواء على الموتور فبيلغبط المحرك غير صوت الهواء اللى يضيق+ فى تزيقة فى العجلة اليمين ورا + غسيل وتشحيم علشان العفشة فيه بعض الأصوات + علبة الدركسيون بها شرخ + جوز مساعدين ورا + احتمال تكون محتاجة جوز يايات قدام أو الكوتش بتاع اليايات عايز يتغير والحمد لله على كل شئ.
وشكر خاص لكتاب الموضوع
أخوكو محمد
: 018A1D~146:

قديم 20-12-2012, 01:23 PM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

والله موضوع جميل وهايل وأن كانت أتمنى الكلام فية منذ فترة ولكن كل الناس اللى اتعملت معاهم وقولتلهم على الكلام اللى حضرتك قولته أقعدو يضحكو عليا وعلى فكرة أنا مؤمن جدا أن السيارات بتحس بكل حاجة وانا عمتا بعامل بكينام هانم سيارتى الادا معملة جيدة بس بقالها فترة مضيقنى ومزوالنى بالرغم أن حالتها فوق الممتازة وصرفت عليها لغاية دلوقتى 3000 جنية وشوية ولسة عايزة بتاع 500 جنية ومستنى ربنا يكرم بفلوس محتاجة فردة كوتش+ ترس المرش به مشكلة+السيرفو بيدخل هواء على الموتور فبيلغبط المحرك غير صوت الهواء اللى يضيق+ فى تزيقة فى العجلة اليمين ورا + غسيل وتشحيم علشان العفشة فيه بعض الأصوات + علبة الدركسيون بها شرخ + جوز مساعدين ورا + احتمال تكون محتاجة جوز يايات قدام أو الكوتش بتاع اليايات عايز يتغير والحمد لله على كل شئ.
وشكر خاص لكتاب الموضوع
أخوكو محمد
: 018A1D~146:

ربنا يباركلك في باكينام هانم والله ياباشا لو كل الناس زيك كانت العربيات رخصت من كتر ان ماحدش بيفكر يغير عربيته في مده قصيرة
اشكرك
قديم 20-12-2012, 02:07 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

بصراحة أنا مش هأتكلم عن نفسى, أنا هأتكلم عن مثلى الأعلى فى العربيات, واحد جارنا أسمة عم رشدى
الراجل ده بجد محسسنى إن اللادا (بوجه عام) مرسيدس. راجل لاداوى عتيييييييق. تقريباً جنسيته روسى كمان.
كان معاه لادا 2105 حمراء موديل 84 س س, 1300بقالها فوق الـ 25 سنه. و تقريباً فكها و أعاد تجميعها كلها من الأول (قصدى بقى فاهم فيها)

و فجأه باعها, ليه ؟؟ هل تخلى عن مبادئة و عشرة عمرة, و ليه مستحمل كل ده لو مش عاجباه و .... و فجأه
بأعدى على الميكانيكى إللى فى المنطقه عندنا لاقيته بيلين عربية لادا 2107 موديل 2001 تقريباً, و بيقولى أيه رأيك؟ عملتلها طقم شنبر. __" الله ينور" و محطيتش فى بالى.
آخر الليل لاقيت عم رشدى هو إللى سايقها. راجل أصيل صحيح.
سألت ولاده قالولى إنه طلع معاش و بالمكافأه بتاعة نهاية الخدمة زوّد على تمن القديمة و جاب دى. ربنا يباركله.
الغريب ... لية مفكرش يغير؟ لية مثلاً مقالش إن الشاهين أحسن و لا يجيبله واحده
لانوس مثلا و تكييف و باور و الذى منه؟ و هل هيشتغل عليها مثلاً؟ لا أعتقد ذلك.
مرة سألت أبنه (إللى فرتكله العربية القديمة كذا مرة) بأقوله إشمعنى اللادا؟
قاللى قطع غيار + صنايعيه + تحمل (- كماليات) = قطع غيار و مصنعية أغلى + كماليات. و قطع الغيار فى مصر مضروبة و مبتقعدش. (وجهه نظر)
بس برضة الموضوع مش مادى. الموضوع ....فهمها و فهمته.

قديم 21-12-2012, 02:26 AM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

بصراحة أنا مش هأتكلم عن نفسى, أنا هأتكلم عن مثلى الأعلى فى العربيات, واحد جارنا أسمة عم رشدى
الراجل ده بجد محسسنى إن اللادا (بوجه عام) مرسيدس. راجل لاداوى عتيييييييق. تقريباً جنسيته روسى كمان.
كان معاه لادا 2105 حمراء موديل 84 س س, 1300بقالها فوق الـ 25 سنه. و تقريباً فكها و أعاد تجميعها كلها من الأول (قصدى بقى فاهم فيها)

و فجأه باعها, ليه ؟؟ هل تخلى عن مبادئة و عشرة عمرة, و ليه مستحمل كل ده لو مش عاجباه و .... و فجأه
بأعدى على الميكانيكى إللى فى المنطقه عندنا لاقيته بيلين عربية لادا 2107 موديل 2001 تقريباً, و بيقولى أيه رأيك؟ عملتلها طقم شنبر. __" الله ينور" و محطيتش فى بالى.
آخر الليل لاقيت عم رشدى هو إللى سايقها. راجل أصيل صحيح.
سألت ولاده قالولى إنه طلع معاش و بالمكافأه بتاعة نهاية الخدمة زوّد على تمن القديمة و جاب دى. ربنا يباركله.
الغريب ... لية مفكرش يغير؟ لية مثلاً مقالش إن الشاهين أحسن و لا يجيبله واحده
لانوس مثلا و تكييف و باور و الذى منه؟ و هل هيشتغل عليها مثلاً؟ لا أعتقد ذلك.
مرة سألت أبنه (إللى فرتكله العربية القديمة كذا مرة) بأقوله إشمعنى اللادا؟
قاللى قطع غيار + صنايعيه + تحمل (- كماليات) = قطع غيار و مصنعية أغلى + كماليات. و قطع الغيار فى مصر مضروبة و مبتقعدش. (وجهه نظر)
بس برضة الموضوع مش مادى. الموضوع ....فهمها و فهمته.

هو ده الحب الحقيقى ..والتفانى فى تلبية كل مايحتاجه الحبيب