العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 09-03-2011, 09:40 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة عادلة بين طالب الطب وطالب التجارة..مع كامل احترامي لكل منهما

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_ahmed_90210 مشاهدة المشاركة

و لو جينا نقارن اللي اخدوا دبلوم صنايع بناس تجاره و طب ... دبلوم صنايع يكسب

ودبلوم صنايع ليه
اللي من غير مؤهل خالص واخدها من قصيره ودخل في مهنة او حرفة وكبر دماغه بلا تعليم بلا قرف
خد بقى عندك الحوار ده
والله مرة كنت مع واحد صاحبي عند المياكنيكي اتصدمت
الواد بلية
الواد بلية عنده حوالي 12 سنة ( طب ناهيك عن ان ده مخالف للقوانين والاعراف والحقوق الانسانية )
عم بلية ده صدمني انت اتعلمت يابني
لا
ليه اخدتها منقصيره بلا تعليم بلا قرف
يابني ابوك اللي قالك كده
لا ده انا اللي قلت كده انا ناقص وجع دماغ كل يوم اصحي الفجر لعشان انزل المدرسة والمدرس ده يزعق ويشخط فيا ويتأمر الخ الخ الخ
طيب ما انت الاسطي بيزعقلك ويهزقك ويديلك على قفاك وعلى قلبك زي العسل
اصل ده الاسطي بتاعي مقدرش اقوله لأ ولازم استحمل كل حاجة منه علشان بكرة انا هبقى اسطي كبير واحسن منه
طيب ايه رأيك اجيبلك الكتب تاني وتذاكر مع نفسك من غير مدرسة ولا وجع دماغ وانا هجيلك كل يوم ساعه هنا في الورشة اساعدك في القراية
لا ياعم مش عاوز بلا وجع دماغ
انا هتعلم الصنعه من الاسطي احسنلي
ماشي ياعم بلية زي ما تحب ولما تنوي ابقى قولي وانا هجيبلك الحاجة
لا ياعم مش هنوي
خلاص براحتك

رد عليا صاحبي وواحد كمان معاه
قالي انت بتكلم مين
بقولهم حرام الواد ده يتبهدل على الاقل يتعلم شوية علشان يقدر يفكر صح
فوجئت بالرد الصادم
اللي مش عاجبك ده مرتبه قدك ويمكن في ظروف كمان احسن منك
نعم
ازاي
خد عندك
يوميته 25 جنية صافي ( وبيطالب بالزيادة) الكلام د هقبل الثورة وقبل موجة الغلاء بتاعت السنة الي فاتت بقاله سنة ونص تقريبا زمانه وصل 40 دلوقتي
بيجي الصبح ويروح اخر النهار ومعاه مصاريف مواصلاته رايح جاي
الصبح بتاعه يعني الساعه 10 في حين الصبح بتاعنا بيكون الساعه 6 او 7
الاسطي بيبعت يجيب فطار ( بلية تاني اصغر من ده ولو مش موجود بيبعت ده ) وفطار محبش وتقيييييييل احنا منقدرش عليه ولو تعبان يبقى هو سندوتشات فول وطعمية
على الساعه 5 او 6 يبعت يجيب الغداء
طول النهار فيه مشاريب رايحة وجايه على الورشة طبعا عم بلية بينوبة من الحب جانب ويا سلام بقى لو على حساب الزبون اطلب ومتتكسفش
كل يوم بيطلعلة بحسبه صغيرة كده على الماشي دخان واكراميات وشاي او ايا كان المسمي يعني بيدخله بالميت كده ( هضحك على نفسي واقول 10 جنية بس ) ده حاجة كده على ما قوسم جنب اليومية
ايه رأيكم بقى
في الاسطي بلية
مش احسن من مشروع طبيب بيصرفله مبلغ وقدره دروس وثانوية وكلية ودكاترة وفي الاخر يقعد يقتص ويغتنم الفرص الانتهازية لاستقطاع 1000 مليم كل سهر من مرتبه علشان يجيبه حته 128 يعمل بيها برستيج قدام زمايله

طيب عم بلية ده لو اخدناه ودخلناه مدرسة يتعمل فيها مباديء هندسية وانجليزي ولزقناه جنب اخونا المهندس سمير مثلا يتعلم الحاجة على اصولها تفتكروا هيبقى ايه بعد 10 سنين

لا مؤاخذه يا جماعة طولت عليكم اصلي انا رغاي قوييييييييييييييييي وبقالي كتير مرغتش قلت افرغ شحنة كبت الرغي عندكم
هههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 09-03-2011, 09:51 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

لا بس مش كل خريجى التجارى بيلاقوا شغل فى بنك باركليز أو أى بنك ولو حكومى ، دا فيه خريجى تجارة بيشتغلوا كمسارية فى الترام ، وكمان فى أطباء ربنا فتح عليهم من وسع

ايه يا باشا مين زعلك قولي بس وانااااااااااااااااااااا

هقعد ساكت
هههههههههههه

عمدتنا نبيل باشا
الفكرة هيا المقارنة للحال الطبيعي لو مشيت الامور كما ذكرت في مشاركات سابقة
لكن طبعا الحال عندنا في مصر لا يسر عدو ولا حبيب يكفي ان خبرات كبييييييييييرة وقوية جدا سابت مصر وهاجرت سواء هجرة مؤقتة ( للعمل في دول عربية ) او هجرة دائمة (الاقامة والحياة بشكل دائم في دول عربية أواوربية ) والامثلة كثيرة الشهير منها
احمد زويل
مصطفي السيد
فاروق الباز
مجدي يعقوب ( لو انه بدأ يتواجد بشكل مكثف في مصر الفترة الاخيرة )
عصام حجي
دول ابرز الامثلة لكن للأسف فيه خبرات كثييييييرة جدا خارج مصر لا يعرف او يسمع بهم احد ( وايضا داخل مصر )

طيب هل حد فيكم يعرف ان فيه واحد عندنا في مصر اسمه صفي الدين عرجون متخصص في محركات الدفع النفاث أو الصاروخي في هندسة القاهرة وانه تتلمذ على يد استاذ كبيييييييير في الخمسينيات ( للأسف نسيت اسمه ) والاستاذ اللي انا ناسي اسمه ده كان في ألمانيا واتعلم هناك بدايات خطوات التحضير لمركبات الفضاء وغزو الفضاء من خلال تطوير ابحاث الدفع الصاروخي
الكلام ده كان في حقبة الخمسينيات
النهاردة احنا بنستورد سيارات صينية وبنتخانق مع بعض علشان نقول مين احسن الصيني والا الكوري

قديم 09-03-2011, 10:02 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

يا ناس يا شر كفاية قر - ومتبصليش بعين رضية بص للي اندفع فيا - عين الحسود صابتني ورب العرش نجاني

بالنظر للي سبق طبعا عرفتوا انا من انهي فئه!!!! (تكسجي)؟؟؟ لا بس طبعا محاسب المهم ان مهما احنا تدرجنا في الوظائف اخرنا ايه معاش ويلا علي بيتك لكن انتوا يا دكتره طلعين وكلين نازلين وكلين حتي بعد سن السبعين - شوفت السجع - حاجة ساجعة

نورت يا باشا
وربنا ما يكتب عليك القر ولا يجيب الشر

اي خدمة يا باشا
شوفت السجععععععع
هههههههههه

قديم 09-03-2011, 10:05 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

يا سلام على المقارنه ربنا يبشرك بل الخير
ربنا يبشرك ويبشرنا بكل خير ان شاء الله

بس برضة انت تسكت يا كريم خااااااااااااالص
لحسن افضحك واجرسك اكتر ما أبو دنيا مفضوح
هههههههههههههههه
وعمدة اسكندرية موجود معانا اهو هشكيك ليه

قديم 09-03-2011, 10:33 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

مقارنة عادلة بين طالب الطب وطالب التجارة..مع كامل احترامي لكل منهما

المقارنة دي عجبتني فنقلتها
وهيا عبارة عن جدول ويارب الصورةتحمل عندي من غير مشاكل

طبعا منقول
واضح يا محمد يا على انك مابتروحش عيادات خاصه
عايز اقول لحضرتك ان اقل فيزيته لدكتور دلوقتى ا/ د مش اقل من 150 ج
والله العظيم انا دكتور مراتى بتاع الانف والاذن كشفه 150 ج
ولما مراتى ولدت هنا اخد بس لايده 4 الاف جنيه

جدولك عايز يعاد ترتيبه

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة