العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 31-05-2012, 06:02 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما فائدة الانتخابات ؟؟ إذا كنا شعب ملناش فالديمقراطية ولا نحترم بعضنا .

وهات ليا رد عليك في موضوع نقاش ليك فية راي وراي اخر انا رديت عليك فية بعد اعلاني ذالك ..
لكن دة موضوع هزار وكانت مشاركتي لهدف اثبات شىء في نفس يعقوب ..
سيدنا يعقوب علية السلام كان فى نفسه غرض سامى اتمنى غرضك كمان يكون كده .. لكن على اى حال انا واى عضو تانى من حقة الا يسمح بمشاركة خارج سياق الموضوع لاغراض خاصة بنفسك او نفس يعقوب

لكن انت تكرمت بكل سرعة وحذفت المشاركة .. بعد ما اقتبست منها ورديت !!!

مش بسرعة ولا حاجة انا سبتها طول اليوم على فكره والاستاذ سمير عياد كان اول من اقتبس منها ورد فانا رديت على ما اقتبسه استاذ سمير عياد لدرجة انه زعل منى وافتكر الكلام موجه ليه وعموماً الموضوع قائم هناك ابقى تابعة ... هناك برضو

الموضوع ماشي ازاي .
برضو إدارة الحوار فى الموضوع ده راجعة لى لوحدى بعد اذنك

ومعلش ألي يشوف النار لازم يطلب زبادي .
لو متابع ردودى هتعرف ان انا وكيل الزبادى الحصرى فى المنتدى وانت تحديداً حاجزلك دستة زبادى تستاهل بقك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 31-05-2012, 06:57 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما فائدة الانتخابات ؟؟ إذا كنا شعب ملناش فالديمقراطية ولا نحترم بعضنا .

احنا ملناش فالديمقراطية .
احنا شعب فينا 40% تحت خطر الفقر دة غير نسبة الجهل ألي تقارب ال 60% محصلوش علي تعليم جامعي .
كل دة لية مدلول واحد اني الديمقراطية مش هتنفع .

علمياً كلامك مش دقيق طبعاً لان مش شرط الشعوب تكون غنية او نسبة التعليم الجامعى فيها عالية علشان تكون ديموقراطية

كمان مش مقبول من السيد عمر سليمان او السيد ابو فاروق او اى حد فى الدنيا انهم يعتبرو نفسهم (اصحاب الديموقراطية) ويمتلكو حق وهبها للشعب او لاء !!!

وبافتراض (جدلاً) ان ده صحيح اسهل نقصر حق التصويت على فئات معينة ( وده ليه واجاهه وسوابق تطبيق ) بس برضو ده مش معناه اننا لا نستحق الديموقراطية ( الان)

عموماً علشان مطولش عليك فى الجزئيه ديه وهى تحتمل عشرات الردود عليها هقولك بس ان الديموقراطية مبداء والمبادئ لا تجزء فعلينا اننا نعتنق المبداء ونطبقه ومع الوقت نرسخ المعتقد ونطور المنهج .. وكل ما نبداء بدرى كل ما كان احسن

لكن الحاصل ان اصحاب القناعات الباليه ديه امثال عمر سلميان عايزنا ( بسوء نية ) كل ما نتقدم خطوة نرجع عشرات الخطوات تانى لان استمرار الشعب على الحالة ديه لا يخدم الا مصالحهم

اما (المؤمنين بالديمووقراطية نظرية وتطبيقاً ) فمن مصلحتهم ان الناس تحط رجلها على الطريق وتبداء الممارسة والتطبيق وعقيدتنا اننا قادرين على الوصول لنموذج ديموقراطى ناجح ورائد فى فترة اقل من الشائع (قديماً) باثر تقنيات الاتصال الحديثة
وثقة فى مدى حاجة وجاهزية الشعب لاسترداد ارداتة

وخلينا نقولها تانى بالزبادى

عارف يا ابو فاروق لما فاروق ابنك يكبر ان شاء الله ويتجوز وهو لسه عريس جديد يطلب من عروستة تعملكو عزومة جامدة ليكو عندة
طبعاً عروسة جديدة غالباً غير مؤهله لعمل عزومة كبيرة واصناف كتيرة لا عندها المعرفة الكافيه ولا الخبرة

رايك يقولها ملكيش فى العزومات ؟؟
ولا يقولها لازم تجربى وتحاولى وتتعلمى من اخطائك واكيد مع الصبر والمثابرة هتعرفى ؟؟

طيب شجعناها وعملت العزومة والاكل طلع وحش والتنظيم بقى هرجله وبوظت الدنيا خالص
نقولها انتى فاشله ومش نافعة وملكيش تعملى عزومات
ولا نقولها اتعلمى من غلطاتك وشدى حيلك الزيارة الجاية

علشان كده بقولك ان مش صح نحكم بعدم اهليه شعب لامتلاك ارادته الصح اننا كلنا نتعلم ازاى نوحد ارداتنا على مصالح واهداف مشتركة

وصدقنى لو بتحب مصر وشايفها كبيرة فى عينك مش هتقدر تتصولها بشكل تانى غير دولة مدنية ديموقراطية حديثة اسوارها مبنية على العلم والعمل واساسها مبادىءها وثقافاتها واديانها المتمثلة فى سلوكيات شعبها مش شكلياته

اسيبك مع اول كوباية زبادى ولى عودة ان شاء الله

اخر موضوعاتى

قديم 31-05-2012, 07:28 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

الانتخابات مفيهاش ريحة التزيف ولا التزوير ولا التلاعب .. وكلنا رحنا واخترنا علي كيف كيفنا ..

والنتائج كانت بتتعرض فورا من كل لجنة وكل محافظة . وانا شخصياً كنت من احد مراقبين لجان عندنا .

افهم من كلامك انك كنت مندوب لاحد مرشحى الفلول واللى اعرفه ان عددكم مكانش مغطى ربع اللجان حتى فازاى بتحكم على اجمالى العملية ده اولاً

ثانياً انا برضو كنت مندوب لاحد المرشحين (مش فلول الحمد لله) وشوفت بعينى خروقات فاضحة للعملية الانتخابية فى لجنة 21 القبة الفداوية تمثلت فى الاتى

1- عدم اطلاع رئيس اللجنة على بطاقات المرشحين وغيرها من باقى اجراءات التصويت
2- السماح (لذوى الاعاقة الذهنية) بالتصويت باملاء من زويهم

بالاضافة لعشرات المخالفات الاخرى فى اللجان وحرمها

على فكره اللجنة ديه تحديداً زارها سيادة المشير بنفسه فى حضورى .. يشكر على تعبه طبعاً بس ما قيمة المتابعة ان كانت شكلية فقط

بالاضافة لألاف المخالفات الاخرى التى رصدتها حملات المرشحين (من غير الفول) وقدمت بها طعون فى العديد من اللجان الاخرى
بالاضافة لألاف المخالفات الاخرى التى رصدها المراقبين ومنعتهم اللجنة من التصريح بها رسمياً
بالاضافة لما تقدم من طعون واستشكالات عن تعمد اخفاء كشوف الناخبين وما بها من تلاعب وتضارب غير منطقى

وطبعاً الطعون كلها رفضت وكانها انتخابات ملائكية لا ياتيها الباطل من امامها ولا من خلفها ولما لا والنتيجة على الهوى وحسب المراد

نتيجة الانتخابات واداء اللجنة محل شكوك من البداية للنهاية ومن المادة 28 لاعلان النتيجة
والنتيجة الحقيقية للانتخابات ( بالالية الرائعة اللى صممها المجلس العسكرى )
ان اغلبية مطلقة مؤيدة للثورة تطلع خسرانة من اول جولة
واقلية غير متجانسة من الاخوان والفلول هم اللى يكسبو
وبعدين تقولى مانا قولتلك انت مليكش ديموقراطية

الديموقراطية ملهاش ذنب يا سيدى
الديموقراطية مقالتش شكل لجنة من قضاه مشاركين قبل كده فى انتخابات كلنا نعلم انها مزورة
والديموقراطية مبتقولش ان المعاتيهه (فاقدى الاهلية العقلية) ليهم صوت
ومقالتش ان رئيس وزرا مسئول سياسياً على الاقل عن جريمة بشعة حصلت على مشهد ومسمع العالم كله وفشل تماماً فى منصب رئيس ورزاء انه يقبل كمرشح لمنصب رئيس جمهورية !

بس نقول ايه اهية انتخابات عسكرى زى انتخابات عسكرى زى استفتاء عسكرى وكلها زتونة سوده واحدة

اخر موضوعاتى

قديم 31-05-2012, 10:59 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

مش بسرعة ولا حاجة انا سبتها طول اليوم على فكره والاستاذ سمير عياد كان اول من اقتبس منها ورد فانا رديت على ما اقتبسه استاذ سمير عياد لدرجة انه زعل منى وافتكر الكلام موجه ليه وعموماً الموضوع قائم هناك ابقى تابعة ... هناك برضو
فعلا

أنا كنت مفكرك بتقصدنى

وقلت أقصر فى الكلام

وبالتالى رديت

بأشكرك يا أبو نورا

------------------------

ولما قعدت مع نفسى تانى

حسيت فعلا وأقتنعت فعلا أن ممكن تكون نيتك سليمه

ولا تقصدنى بالفعل

---------------------

والحمد لله

أنت أكدت ده فى كلامك الحالى

---------------------------------

أهو ده بأه

تلبيس إبليس عليه لعائن الله المتتاليه

يقعد يوسوس للواحد

ويلعب بدماغه

----------------

زى ماحصل معاك بالضبط

أنت وماندو

( بغض النظر عن تدرجات الحوارات التى لا ترضينا جميعا )

سواء منك أو منه

بس طبعا مفيش شك

الغلط راكبه هو من ساسه لراسه

لأن مكنش يصح يسيب نفسه كده للشيطان

وهنا بأه

بتيجىء حكمة الواحد منا

فى ملك زمام نفسه

وقت شرودها منه

------------------------

ياريت بأه

متنسوناش معاكم فى الزبادى

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 01-06-2012, 04:53 PM
ابو فاروق ابو فاروق غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رجل اعمال
هواياتي: الصبر !

ابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond repute

قبل ما ارد عليك ؟
منين عرفت او مين قالك . او ما هوة سندك ؟
اني رشحت فلول ؟ وبمين تقصد الفلول ألي انا رشحتو بالظبط ؟
مستني ردك عشان اكمل رد