العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 04-11-2009, 12:19 PM
الصورة الرمزية sheekoo
sheekoo sheekoo غير متواجد حالياً
من انا؟: محب للسيارات والاصدقاء
التخصص العملى: م. زراعى
هواياتي: النت ممارسة الرياضة التعرف على كل جديد فىالدنيا

sheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to behold
افتراضي رد: السيارات الجديده في مصر

اية اخبار الشيفورلية كروز
قديم 04-11-2009, 12:39 PM
shc_82 shc_82 غير متواجد حالياً

shc_82 is on a distinguished road

السلام عليكم
ايه رأيك فى الرينو اللوجان الفول أوبشان؟ وهل فيها نفس صعوبات الميجان من حيث الاحتياج الدائم للتوكيل وغلاء قطع الغيار؟
ولو هشترى عربية فى نفس سعرها, هى أفضل ولا الفيرنا ولا اللانوس مثلا؟
أرجو الافادة وجزاك الله خيرا
قديم 04-11-2009, 03:57 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pro mada مشاهدة المشاركة

الرد في الاقتباس
شكرا أخي الغالي على ردك
جزاك الله كل خير

بس لي سؤال ما الفرق بين بين المحركين 1300 و 1600 سي سي؟

جزاك الله كل خير
قديم 04-11-2009, 07:28 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Arabeg مشاهدة المشاركة

شكرا ياباشا على الرد السريع ونصيحتك الغالية
بس لي سؤال لان لاسف لانسر انتشرت اووي في شوارع ptmnlo123per172 تلاقيها في كل حته وبصراحه مش بحب شكلها و مفكرتش فيها خالص دلوقتي ممكن نيسان اتوكل فيها طب ايه ياباشا مميزاتها ؟
ومعلشي مفيش عربية تانية في
نفس مستواهم او فرق بسيط واقدر اختار بينهم زى سيراتو والنترا مثلا ؟ وهل سيراتو ليها عيوب كتيرة مثلا ptmnlo123per111

واسف لو بزعجك مرة تانية وان شاء الله هاكلمك ع موبيل لانى ديه اول عربية اشتريها واسوقها ان شاء الله ptmnlo123per154

اولا لو لسه جديد في السواقه بلاش تجري بعربيه زيرو عشان متتخبطش منك و ترجع تزعل عليها لان خبطه الزيرو بتزعل اوي ( دي انا مجربها )

ثانيا بلاش من اللانسر اوكي و لكن مميزات الصني عن الالنترا و السيراتو انها ياباني يعني صاج اقوي من الالنترا و السيراتو و انا عارف ان شكل الالنترا و السيراتو احلي من الصني و لكن نرجع و نقول كله يهون عشان الصني ياباني و الالنترا و السيراتو كوري ( بس الالنترا و السيراتو مش ضعاف للدرجه دي و لا الصني شكلها وحش اوي كده ) فشوف اولوياتك و توكل علي الله
لو الشكل اهم من المتانه يبقي خليك في الالنترا او السيراتو ( مفيش فرق بين الاتنين الا في الشكل و التوكيل ) و لو المتانه اهم من الشكل يبقي خليك في الصني السوبر صالون ( عشان عفشتها رياضيه ) و منتظر تليفون حضرتك

و طبعا انا عامل الموضوع ده عشان افيد الاعضاء فطبعا مفيش اي ازعاج و انا تحت امر حضرتك في اي وقت

قديم 04-11-2009, 07:41 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed77505 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ايه هي مواصفات سكودا فابيا وايه رأيك فيها

سكودا فابيا
السياره hatch back كما هو معلوم و تتوافر بمحركين سعتهم 1400 cc و 1600 cc و تتوافر السياره عند الوكيل ب 4 موديلات هم :
الموديل الاول 1400 cc صندوق التروس يدوي جميع الكماليات ب 89000 جنيه
الموديل الثاني 1600 cc صندوق التروس يدوي جميع الكماليات ( فتحه سقف + عفشه رياضيه ) ب 110000 جنيه
الموديل الثالث 1600 cc صندوق التروس اوتوماتيكي جميع الكماليات ب 110000 جنيه
الموديل الرابع 1600 cc صندوق التروس اوتوماتيكي جميع الكماليات ( عدد الركاب 7 راكب ) و تسمي combi ب 128000 جنيه

رأيي الشخصي :
عربيه ممتازه من كله في ماعدا شكل الفوانيس الاماميه مش ظريف و وش الفوانيس الاماميه بيصفر بسرعه و طبعا خامات و تقفيل العربيه ممتازين كعاده سكودا و اسعار قطع الغيار غاليه مووووووووووت و طبعا التوكيل كويس بشهاده الجميع

الكلمات الدليلية
السيارات