العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: من العضو الأقرب إليك . . . . ؟
د. عبد السلام موافي - Dr. Bolbolan 10 76.92%
م. سامح رمزي - sam ram 11 84.62%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 13. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 14-10-2009, 12:55 PM
الصورة الرمزية king mimo20
king mimo20 king mimo20 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طلعت سليمان
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البحث والاطلاع ولعب كرة القدم

king mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عمره سنتين وذكائه خارق مثل أينشتاين

شكرا على اهتمام حضرتك وردك الجميل دة

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من اهم مواضيعى

مصر بلد الوحوش
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...E1%E6%CD%E6%D4

حصرى لمصر موتورز تقرير عن هوندا بايلوت 2010

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17013

صور مضحكة من مصر !!!!!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24756

لا اله الا الله محمد رسول الله
قديم 14-10-2009, 02:48 PM
الصورة الرمزية omnya
omnya omnya غير متواجد حالياً

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute
افتراضي الجواز و العربيات و العيشه و اللي عيشنها( الجزء التاني )

اولا : شكرا لكل الناس اللي شاركت في الجزء الاول (رغم انه كان موضوع لا علي البال و لا علي الخاطر دي كانت فضفضه بس علي رأي الاستاذ حازم كانت بصوت عالي شويه )

ثانيا: انا قرأت كل المشاركات و فعلا الكل مبقوق يا حرام ... و نظرا لاهميه الموضوع الاجتماعيه قولت اكتب بقي الجزء الثاني..و هو عباره عن تجربه خطوبه فاشله انما هاتتطلعو منها بحاجه ان شاء الله .

و بعيدا عن الفلسفه و رسم الأدب و الاخلاق و مواجهه الواقع اللي اصبح أليم هاحكلكو قصتي مع الجواز للتأكيد علي كلام ابو نورا بأن مش البنات بس اللي باظو ده الشباب بقي انيل و الاهل اللي نايمين في العسل و المربي اصبحو انيل و انيل

و عشان نكون منصيفين و ايضا واقعين خلينا نقول يعني هي البنت لما تصيع هاتصيع مع موتسكل مثلا ماهو مع راجل يا اخونا و الغلط مافيهوش ولد و بنت ولا راجل و ست

و تأكيدا علي كلامي اليكم القصه التاليه :_

انا اسمي امنيه و عندي 23 سنه و خريجه اداب قسم اعلام بدايتي مع موضوع الجواز كان كالاتالي

مع دخولي الكليه بدأت االناس تتقدم كان في الاول الرفض من البيت نظرا لاني لسه طالبه في الكليه و عشان العلم علم مش مهلبيه و بالذبيب و المكسرات يبقي لازم ماتشغلش بأي شئ في الفتره دي غير بالدراسه و انا كاشخصيه (معقده)ptmnlo123per1127كن ت بحترم البنت اللي بتفكر كده و استمر الوضع 3 سنوات ابتدأا من دخولي الجامعه وصولا للسنه النهائيه و هنا بدأت العرسان تهل تهل و يتفضلو مشكورين في بتنا . البيت يتروق و الرسبشن ينور و حاجه ساقعه داخله و جاتوه طالع و انا قاعده بكل بجاحه بتفرج علي العريس ( اشمعني هو جي يتفرج عليه ) ... و النهايه معروفه و متوقعه بقول :- لأ ...

اكيد في ناس يتسأل دلوقتي طب لا ليه! و الله انا نفسي حتي الان لم اتوصل لسببها بعد يمكن يكون عشان كان عقلي في الدراسه و اني بقي هاشتغل و هابقي حاجه و الكلام بتاع السن الصغير ده يمكن يكون عقلي ماكنش مستوعب الفكره من الاساس و يمكن يكون مالقتش بجد حد يعجبني برده يجوز ....

عدد العرسان وصل الشهر اللي قبل اللي فات 22 عريس انا قولت اه علي 3 منهم و هما اللي قالو لأ
الاول : كان قنعور و متقنعر و عاوز واحده متشنجه اصل كان والده عضو مجلس الشوري و اخواته البنات كانو قاعدين يبصو عليه زي رايه و سكينه و انا قمه في البسسسسسسسسسساطه فا معجبتوش قولت خير خد الشر و راح .ptmnlo123per172

التاني بقي هو اللي عنده مربط الفرس من الموضوع ده كله : قصته بدأت كالتالي :هو صديق لجار لينا كان عاوز يعمل معانا خدمه (و ياريته ماعملها ). ..اتصالات و كلام و مواعيد و اتفاقات و حاجات كنت بسمعها و انا بلمع أكر بس ماعرفش عنها حاجه و اللي فهمته ان في حد جي ..
و فعلا البيت يتروق و الرسبشن كله ينور و حاجه صاقعه داخله و جاتوه طالع و روحت انا طالعه الحقيقه صعب يترفض طول عرض جاذبيه نضافه خفه دم و حد علي طبعته ( و مركز ) و بلاش اقول هو كان ايه حفاظا علي ان الموقع يفضل مستمر !

والده منصب العن منه و اخواته نفس الوضع و قولت اه و قرأنا الفتحه و اتكلنا علي الله و اجلنا الشبكه لحد مانتعارف شويه ...طول الفتره دي و اللي استمرت شهر و هو فيه حاجات مش مريحاني و اكتر من مره اسأل انت كنت بتعرف بنات الاجابه بكل اندهاش ( انا معقول طبعا لأ ) اقول في نفسي ماهو يا هو اهبل و مفكرني هبله و بيستهبلني يا اما انا اللي وحشه و نيتي سوده ...و عشان انا طيبه و بنت حلال ربنا بين بيانه .... و بدأ الباشا المحترم ياخد عليه و يطلب بقي طلبات مش اللي هي !!!!!!!! يا باشا كده عيب مافيش فايده خليك محترم انت في بتنا برده مافيش فايده بالزوق و بالأدب برده مافيش فايده ..

و عشان انا حماقيه شويه وما بيلزمنيش و الادب عندي يعني ادب و اللي بيعدي حدوده بكسر رجله ادتها كورسي في الكلوب و فشكلنا الحكايه . بس للاسف الموضوع ما مرش عليه زي ما انا بكتبه ببساطه كده .طب يا ريت ....
انا اتصصصصصصصصصصصصصصدددددددمت الادب و الاخلاق اللي كانو مرسومين دول راحو فين و معقول ممكن حد يطلع بيعرف يمثل كده ... طب بلاش هو كان صايع مع طوب الارض و دخلت بيت خلاص يبقي ليه كده ...........طب بلاش ده منصبه تتهزله البلد و الناس اللي زيه بيتنقو كده ...... طب بلاش طيب فين ربنا من حياته اصلا كلها حتي لو كان كناس في الشارع ...........

عشان كده يا جماعتنا فعلا موضوع الجواز مش سهل و مابقاش فيه حاجه مضمونه خالص و القدره علي التمثيل اصبحت هايله و بقولها 1000000000000000000 مره الكلام ده ينطبق علي الصبيان و البنات ...
و الاهم من ده و الكلام للرجاله : يعني انت ازاي تصيع و تلف و تعك و تبقي متخيل بقي ان ربنا هايوعدك ببنت الحلال الكويسه طب ازايييييييييييي ده حتي ربنا كبير و من اعمالك صلت عليكم و من يتقي الله يجعل له مخرجا ......... اللي احنا لازم نكون متأكدين منه ان الباشا هايقع واقعه و لا حدش هايسمي عليه ...

اللي فات ده كله كان الجواز علي الصعيد اللا اخلاقي .
اللي جي بقي الجواز بس علي الصعيد الاخلاقي . تلاقي الناس محترمين و كويسيين وولاد حلال انما الدلع ثم الدلع ثم الدلع علي مستوي البنات .علي مستوي الرجاله عدم القدره علي التحمل عدم القدره علي التحمل و بعيد و ازيد فيها
اي بيت عشان بجد يكمل و يبقي هادي و جميل كده لازم البنات يبطلو دلع شويه و مش كل حاجه بابا و ماما و يبقي فيه عقل حبتين و ترسي و تهمد شويه و تركز في البيت بدل النادي و شله النادي
و مافيش ابدا اي مانع من الترفيه انما يعني لحدود مش عمال علي بطال
و الراجل لازم يستحمل شويه و مش كل حاجه القهوه و اصحابي و (العربيات )..
و الستات اساسا مجانين و لو مابقوش كده مايتحبوش و عشان مراتك تبقي زي الخاتم في صباعك لازم تمشي بمبدأ اطبطب و ادلع و اصبر ..
انا جالي عريس مره فا بقوله يعني انت ايه المواصفات اللي انت عاوزها في اللي هاتتجوزها شوفو بقي جمال الرد ( مابحبش وجع الدماغ ) قولتله قوم يلا امشي اطلع بره ههههههههههههههههههههههههه هههههههههه (اكيد قولتها في نفسي) بس سد نفسي ربنا يسد نفسه .

الملخص بقي : جواز اليومين دول اصبح قعده معقده متعقده و احنا بنعقدها اكتر عشان اصلا احنا مش عاوزين نتجوز و بنهرب من المسؤليه و اسهل كلمه نقولها اصلي مش لاقي بنت الحلال و اصلي مش لاقيه ابن الحلال .. دي بقي حته علم نفس انا اكتر واحده ادري بيها بعد الخبره الهايله في 22 عريس و البقيه تأتي و يبقي الوضع علي ماهو عليه ...

و اذا دخلنا بقي في الاحلام فا انا واثقه ان كلنا بنحلم اننا بجد نحب اللي هانعيش معاه ( اصلك عمرك ماهاتحبه الا اذا لقيت فيه حاجات تتحب ) و اللي متجوز نفسه يفضل عايش في العسل بتاع شهر العسل العمر كله و علي فكره دي مش معجزه احنا اللي بنستسهل الغم اصل عشان تبقي سعيد لازم تعمل مجهود و تشوف المشكله فين و تحلها و تحافظ علي الهدوء في بيتك و ده مش سهل انما مش مستحيل ptmnlo123per1123الناس لو عرفت تحب بعضها بجد في حاجات كتير ممكن تتحل ..عمرك ماهتلاقي حد ماعندوش اخلاق بيعرف يحب حد اذا كان هو اصلا بيبقي عاجز عن انه يحب نفسه وبيغلط في حق نفسه كتير( ولد او بنت )..و ربنا يعفينا

و الله ما عارفه قلبي المتنيل ده هايحب امته ده انا اتهيألي ان الدم اتحبس فيهشوفلنا حل بقي..
اه علي فكره انا عجبني موضوع التعارف ده اوي قرأته ( كنت بدور فيه علي عريس )
مستنيا مشاركتكم و قصصكم فضفضو شويه الفضفضه بترييييييييييييييييييييح بس كل واحد يبقي صريح مع نفسه الاول ظلم او اتظلم ...
قديم 14-10-2009, 02:56 PM
الصورة الرمزية omnya

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الجواز و العربيات و العيشه و اللي عيشنها( الجزء التاني )

اللي انا كتبته مجرد نموذج بسيط و مش معقد و صغير لي اللي احنا بقينا فيه . و نسيت اضيف شئ ان الباشا بتاعي مافكرش يرجع و كان بيقول عليه فيما معناه اني رجعيه و متخلفه يعني لو حد مكانه كان الطبيعي انه يقدر و يحترم
و ان شاء الله بعد كده يكون لينا كتابات تانيه في الموضوع ده لانه متشعب و كبير و بقي بجد مرعب خصوصا مع زياده نسبه الطلاق بشكل غريب
قديم 14-10-2009, 02:59 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

هذا الفيديو منقول من الجزء الاول بناء على طلب الاستاذه امنيه مع التعليق اللى كان مكتوب عليه

مش لاقى كلام احسن من اللى فى الفيديو ده

ياترى مين من بنات مصر ملتزمه بالملابس الشرعيه

لو عديناهم هنلاقيم يتعدوا على صوابع اليد

اسيبكوم مع الفيديو

#

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 14-10-2009, 03:06 PM
الصورة الرمزية omnya

شاكرين فضلك يا استاذ احمد

الكلمات الدليلية
مســـــــــمار, مغامرات, المدير, اليوتيوب, السلام, العروض, اعلانات, ريجيم, ريجيم سريع, ريجيم كميائى