العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-06-2012, 03:40 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: ايه من رائيكم اكتر عربيه للاستخدام الشاق تنفع فى مصر (موضوع للنقاش)

انا شايف ان الناس كلها متفقة ان العربية لازم تكون عالية
بس انتو بتقارنو بين عربيات (كلهم عاليين) من فئات مختلفة

انا في رايي ان فكرة الربع نقل او "البيك اب" ملهاش لزمة الا في حالتين:
- يا اما انتا هاتحتاج تنقل حاجات كتير كل فترة، والحاجات مستحيل تتنقل لو في سقف للعربية
- يا اما انتا شاب، ودي عربيتك الخاصة، ومتأكد مليون في المية ان عمرك ما هاتحتاج تاخد ناس كتير معاك في العربية، وفي نفس الوقت شايف ان شكل الربع نقل احلى من شكل الجيب من نفس العربية

غير كده، اي كان الربع نقل اللي انتا بتحبه، ليه متاخدش المقفول منه؟
مثلا : (الدودج رام - الدرانجو) او (الهايلكس - الفورتشينر)

انا كانت وما زالت عربية احلامي الكاديلاك اسكاليد ext
بس ما بعدت ما اخدت الارمادا، اكتشفت اد ايه الصف التالت ده مفيد، وفي نفس الوقت عمري ما حاولت انقل حاجة والعربية قالت لأ دي كبيرة عليا (بما فيهم دولاب بدرفتين)

نقطة اخيرة:
لازم تاخدو بالكم ان في شركات كتير بتخلي الربع نقل عفشته انشف بكتييير من الجيب اللي زييو، عشان لما بتنقل بني ادميين غير ما بتنقل عفش شقتك. انا ركبت الهايلوكس كتير (بنزين وديزل)، بصراحة بحسها ناشفة جدا جدا ومش عارف الناس بتسافر بيها ازاي مسافات طويلة، ولكن ارجع واقول انها لازم تكون كده والا ماتبقاش ربع "نقل". انا عندي في الارمادا العفشة اللي ورا زيها زي التيتان، بس من قدام مخلينها انعم شوية، فرق الراحة واضح جدا.

I love my MaDa
قديم 03-06-2012, 05:45 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه من رائيكم اكتر عربيه للاستخدام الشاق تنفع فى مصر (موضوع للنقاش)

السلام عليكم
السيارات المختاره جميله وفعلا الطرق المصريه عايزه سيارات خدمه شاقه بس ياريت نبص علي ازمة البنزين لأن السيارات ديه هاتزود الأزمه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين