العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 21-11-2010, 06:50 AM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light
افتراضي رد: طقوسك ايه ؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

موضوع حلو وممتع
شكرا على ذوقك يا جميل

انا طقوسى انى بنزل بشيل الغطى واسمى واركب طبعا مش بشوف زيت ولا مية ولااى حاجة عشان العربية لسة جديدة (اسبرانزا 2010 ) وبعدكدة اركب واشغل الطبلاوى او محطة القرأن وادور امشى
زي الفل ياباشا وخاصة موضوع إنك تشيل الغطاء لأن ده معناه إنك عندك غطاء أصلا لعربيتك وده أنا بعتبره في حد ذاته حاجة ممتازة وبشجعها جدا بس طبعا للي بيركن في جراج مش في الشارع لأن في الشارع هيتسرق زي ما عرفت

بس بانسبة لعربيتى القديمة ال132 بنزل بحس انة يوم اسود مش طلعلة شمس واخر مزهثت منها دخلتها التجديد وربنا يرجعها بالسلامة ......................... .
يارب ترجعلك بالسلامة وأحسن من الأول بإذن الله

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا

قديم 21-11-2010, 06:59 AM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h00ka مشاهدة المشاركة

ببص من البلكونة كدة هطلع ازاى و فى حد قافل ولا لا و فى الغالب لا ..... بنزل صلاة خفيفة كدة ايا كان سبب النزول من البيت..... بدور و اطلع استكشف العربية وانا بمسحها خربوش , قلم جاف , اي حاجة غريبة " مرة لاقيت العربية مغسولة بمعنى مغسولة بالجير حتى المرايات " ربنا يسامحه بقى ,,, بركب بزود بنزين ببص على زيت و حرارة وبنزين واربط الحزام واظبط الكاسيت اللي بيشلنى " كل مرة تطفيه لازم تظبطه تانى " واطلع وربنا يستر معانا جميعا
كلام زي الفل ياباشا وخطوات منظمة جميلة عجبتني بصراحة
* بتبص من البلكونة الأول قبل ما تنزل عشان تظبط حالك مش تشد الرحال وتنزل تلاقي نفسك خبطت في حيطة سد والعربية مقفول عليها ومش هتعرف تطلع
* بتصلي ركعتين قبل ما تخرج وديه حاجة في حد ذاتها أكثر من روعة وخاصة إنك بتبقى على سفر والله اعلم الطريق فيه ، يارب حتى تكون رايح أول عباس وانت ساكن في أول مكرم برده مع البلد واللي بنشوفه فيها من ألوان وأشكال السواقة كل يوم، أنا حقيقة اعتبر المشوار ده سفر
* بتهتم بالعربية وتتابع حالتها أول بأول وأنا بحترم ده جدا، سواء في العربية أو أي حاجة عندك، حتى لو جراب الموبايل، أصلي بحب قوي اللي يحافظ على الحاجة
* بتهتم تربط الحزام وديه حاجة برده بحترمها قوي ومش عارف الناس اللي ما بتربطهوش ما بتربطهوش ليه نفسي أفهم سبب وجيه لكده ؟
* بالنسبة لنوع الكاسيت الله يكرمك يا كابتن قولنا نوعه ايه عشان ماحدش يجيبه وتبقى عملت خدمة فينا

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا

قديم 21-11-2010, 07:48 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

انا طقوسى ابص على العربية من البلكونة واشوف هطلع ازاى (اصل انا ساكن على البحر والارض لسه رمل ومش متساوية وفيها حفر وطلعات ونزلات والناس بتركن عشوائى) ..
وبنزل وانا رايح على العربية ببص عليها نظرة سريعة (ضغط الكاوتشات ولو فيه طوب ولا حاجة)

غالبا قبل ما اركب بزود ميه فى القربة وكل اسبوع تقريبا بقيس الزيت ..

وبعدين بركب العربية وقبل ما ادور بربط الحزام (علشان منساش) وبدور وبشغل الكاسيت وبفتح الازازين اللى قدام نص فتحة وبسخن 3 او 4 دقايق وبسمى ربنا وبمشى ...

وشكرا على الموضوع الجديد ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 21-11-2010, 08:24 PM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all

بدور و استنى دقيقتين و اتوكل على الله

اللي ميعرفش يقول هجص !

قديم 22-11-2010, 02:41 AM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

أنا مريح دماغى ومأجر جراج بس لازم ابص على ال4 فرد والزجاج والابواب واخش ادور واتكل على الله

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله