العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 19-03-2010, 12:40 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل فيرنا استار افضل ام اللانوس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samn2010 مشاهدة المشاركة

الاتوماتك مغيرش فى الاوبشن
يعنى هى خفت عن الاول
تثبت على الطريق كام كيلو
شكرا لك لكن اعذرنى انا مش فاهم يعنى اية تثبت على الطريق كم كيلو ويعنى اية الاتوماتيك مش بيغير فى الاتوماتيك ممكن توضح اكتر
ممكن اقول حاجة هى حتى السيارة لو بعد 140 كيلو مثلا خفيفة انت لو مشيت كدة بالسرعة دى حتمشى فين ولو لقيت ومشيت تمشى اد اية اربع تلات دقايق دة خطر جدا وبعدين كل السيارات الفئة دى مهما كان امكانياتها محدودة مهما علت التجهيزات لان الهدف من صنعها سيارة صغيرة متوسطة اقتصادية امنة وجيدة الاداء وليست هايبر او سوبر انا مش فاهم لية الناس بتطلب الكثير من السيارات هو فعلا الشركة ممكن تعملها صاروخ وقوية لكن السؤال كم واحد يقدر يشتريها وحتكون بكم احنا احتياجتنا اية سيارة كمعدة لتخدمنا ام سيارة سباق
مقياس السرعة وتكون ماسكة وتوزان بعد 140 والكلام دة مش مقياس تتوقف عندة علشان تختار سيارتك لكن هناك عوامل اخرى
سعر السيارة وقطع الغيار ومدى توفر قطع الغيار وتكاليف التشغيل واستهلاك الوقود واعادة البيع ومدى توفر قطع الغيار وجودة التصنيع والضمان الخ
كمان احب اوضح ان السرعة العالية لو كان فى فرصة انك تمشى بها بتهلك محرك سيارتك وبتقصر فى عمرة والشد على السيارة والتعجيل المفاجىء والفرمله الزيادة الخ
انا فى انتظار مداخلتك القالدمة ولك منى خالص الشكر ودمت بود وسالما
قديم 19-03-2010, 01:05 AM
samn2010 samn2010 غير متواجد حالياً

samn2010 will become famous soon enough

انا اقصد يعنى امتى احس ان العربية خفيفة بعد اما اعدى الكام
الاتوماتك ولا المنيول فى الاوبشن
قديم 19-03-2010, 01:16 AM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

طبعا تلاقى الاتوماتيك كامل والكمال لله سبحانة وتعالى
حكاية السرعة مش عارف اقولك اية لكن هى مش وحشة لكن الفئة دة مش تطلب منها الكتير حتى الفئات الاعلى منها كمان لان الاكسنت او الفيرنا فى مصر ابعادها محدود نتيجة عن قصر طول قاعدة العجلات ودة بالتاكيد بيأثر على تماسك السيارة لكن حتى 120 هى سيارة امنة وثابتة لكن طبعا الحركات الفوجائية فى معظم تلك الفئة وتغير المسار بقوة غير جيد خصوصا لو لم تكن قائد متمكن من الاحكام السيطرة على سيارتك وشكرا جزيلا
طالما انت بتهتم بعامل التماسك دة شىء كويس انا نفس الشىء انصحك تاخد مش هيونداى تاخد هوندا استاذة فى المجال دة هههههههه
ما العلم والله الهوندا سيتى بعد 120 بتعوم وتترنح لاقل نتوء فى الطريق عن تجربة صديق لى ودمت بخير
قديم 19-03-2010, 02:32 AM
matrix81 matrix81 غير متواجد حالياً

matrix81 is on a distinguished road

انا عندى العربيتين الفيرنا 1600 واللانوس وعن تجربة شخصية لسنين انصحك تجيب الفيرنا 1600 مريحة جدا فى السواقة عن اللانوس وسحبها كويس جدا وفتيسها انعم بكتير من اللانوس ميزة اللانوس الوحيدة عن الفيرنا انها اوسع من جوة شوية
قديم 19-03-2010, 02:57 AM
الصورة الرمزية luckyman

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrix81 مشاهدة المشاركة

انا عندى العربيتين الفيرنا 1600 واللانوس وعن تجربة شخصية لسنين انصحك تجيب الفيرنا 1600 مريحة جدا فى السواقة عن اللانوس وسحبها كويس جدا وفتيسها انعم بكتير من اللانوس ميزة اللانوس الوحيدة عن الفيرنا انها اوسع من جوة شوية
ودة تماما سيدى العزيز ما ذكرتة له فى جميع المداخلات السابقة وقلتة فى التقرير الاول فى المقارنة السريعة بين الفيرنا واللانوس
بكل الاحوال الواضح انة عايز وخالد اعز الناس اللانوس
وهى اهواء ولولا اختلف الاهواء لبارات السلع matrix المحترم وتقبل خالص تحياتى ودمت سالما وبود