العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-08-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أرجو المساعدة "نوع البوجيهات" "مشكلة تبطيل العربية"

أ.هشام انا عاجز عن الشكر والله يكفي اهتمامك بارد دا لوحده يكفي.
اعذرني لو هتقل عليك شوية هل يمكن الكشف علي الاعطال دي بالكمبيوتر؟
ياعنيانا حاسس اني فيه برجلة وضعف في السحب وتبطيل للعربية يبقي ممكن الميكانيكي يقولي هودي العربية عن واحد بتاع كمبيوتر وهيكشف عليها ويقولي العيب فين؟
هل ممكن ياعني دا يحصل ولا لأ، اصلي الي انا اعرفه عن حكاي. الكشف بالكمبيوتر دي انها لما تكون فيه لمظة سيرفس منورة او لمضة الإيرباجز او اي لمضة تانية منورة علي الطابلوه ساعتها بنحل المشكلة ولو اللمضة ما طفتش بيكي دور الكشف بالكمبيوتر علشان نمشح مثلا ذاكرة الاعطال ويبقي الطابلوه مافهوش اي انذارات.
هل كدة صح ولا انا فاهم غلط ولا يمكن يكون الطب كمان اتقدم في الميكانيكا؟

قديم 12-08-2012, 03:01 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
نقاش رد: أرجو المساعدة "نوع البوجيهات" "مشكلة تبطيل العربية"

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

أ.هشام انا عاجز عن الشكر والله يكفي اهتمامك بارد دا لوحده يكفي.
اعذرني لو هتقل عليك شوية هل يمكن الكشف علي الاعطال دي بالكمبيوتر؟
ياعنيانا حاسس اني فيه برجلة وضعف في السحب وتبطيل للعربية يبقي ممكن الميكانيكي يقولي هودي العربية عن واحد بتاع كمبيوتر وهيكشف عليها ويقولي العيب فين؟
هل ممكن ياعني دا يحصل ولا لأ، اصلي الي انا اعرفه عن حكاي. الكشف بالكمبيوتر دي انها لما تكون فيه لمظة سيرفس منورة او لمضة الإيرباجز او اي لمضة تانية منورة علي الطابلوه ساعتها بنحل المشكلة ولو اللمضة ما طفتش بيكي دور الكشف بالكمبيوتر علشان نمشح مثلا ذاكرة الاعطال ويبقي الطابلوه مافهوش اي انذارات.
هل كدة صح ولا انا فاهم غلط ولا يمكن يكون الطب كمان اتقدم في الميكانيكا؟
البى ام له ميكانيكى مخصوص دون العربيات كلها
لكن عموما لازم تتكشف عليها بالكمبيوتر
لأن كتير من الأعطال اللى على الشاشة بتبقى حقيقية
وبعدين لما كله يتظبط ، اى عطل هنقدر نتوصله بسهولة بعد كده
قديم 12-08-2012, 03:13 PM

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

اوكي ياباشا انا كنت عند الميكلنيكي النهاردة وعملت سيرفيس عمومي من تغير زيت وتيل فرامل وتربيط عفشة وكشف علي دورة المياه ولقيت تسريب في جنب الراديتير وجاري اصلاحه مع تغيير سينسور المياه بتاع قربة المساحات لانه كان منور علي طول غير تظبيط شوية وصلات كهربا بتاعت الفوانيس الامامية كانت مبرجلة بردك ولاكن العيوب الرئيسية لسة ماحلتهاش لانه لسة ماوداهاش عند بتاع الكمبيوتر انشاء الله هيكون عندي رد بكرة وهقولك عليه علشان نستوفي الاعطال كلها.
منتظر بعد الكشف بالكمبيوتر انه يقولي حساس الهوا بايظ ولا المشكلة من حاجة تانية وكمان نحل مشكلة لمضة الإير باج الي منورة علي طول دي.
موعدنا غدا بإذن الله.
الف شكر ليك تاني علي الاهتمام.

قديم 13-08-2012, 10:41 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

قديم 13-08-2012, 11:27 AM

الله يبقي يخربيت الصنايعي الي مايراعيش ضميره واكل عيشه ويعطل الناس معاه.
العربية لسة عند الباشا وبيركب الراداتير بعد التصليح اما حكاية الكمبيوتر بيقولي لسة اصلي لازم العربية تمشي علشان يعرف يروح بيها.
امال ايه صحيح تخيل بتصلح عربيتك عند واحد اسمع توني وقال ايه بيفتح نص وقت بس علشان توقيت رمضان ياحرااااام علي اساس انه صايم ياعني.
ياجدعان والله ايا كان نوع العربية بعد كدة الس تعطل تاخدها وترميها او اوديها للتوكيل بس ماتودوهاش عند توني ابدا:260309~3 52: