العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-02-2010, 10:08 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه الأفضل ؟ نيسان صنى ولا أوبترا؟؟؟؟

معلوماتى عن الصنى
عيوب فى التقفيل بس بسيطة جدا ( مثال : تحس ان انت لازم ترفع الباب بأيدك علشان يقفل من غير ما يحك بس بتتعالج فى التوكيل)
عفشة السوبر صالون متطورة جدا
الفتيس الاوتوماتيك متطور جدا و يعطى السيارة استجابة جبارة اثناء التسارع full throtelle الكيك داون
الماتور جبار
الصاج قوى جدا جدا جدا
قاعدة العجل طويلة فتحك العربية فى بعض المطبات بس مش مشكلة جامدة
الاريال يدوى
التوكيل محترميييييييييين
على فكرة انا معايا لانوس بس سقت الصنى و شفت تكنولجيا الماتور و الفتيس حاجة تفرح
طبعا فوانيس ال 2007 احلى من الفوانيس الجديدة بس الفوانيس الجديدة مخليا شكلها زى المرسيدس s ( محتاجه قدرة تخيل )
صالون الصنى عامتا باصنفة اشيك صالون فى فئته و بعض الفئات الاعلى
قديم 21-02-2010, 07:53 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

ولله يا مان هما الاثنين واوحش من بعض الاوبترا كوري بس متخلف اوي و الصني زي ما قلت تقفيل زباله
ولله لو مش هتقدر تعلي شويه للانسر1600 يبقا النترا عربيه شيك جدا و موتور محترم اوي بس عبها الوحيد و هو عيب خطير جدا الثبات يعني اول ما تستلم العربيه تطنط 15 او 16 عريض و تحاول تهبطها شويه لانها عربيه مفهاش ثبات خالص و البور مش بيقفل بعد ال120 يعني عربيه في وادي و الامان في وادي تاني

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 21-02-2010, 08:43 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

والله فى كتير
وهات بالترتيب

النترا
صنى
اوبترا
قديم 04-04-2010, 02:44 AM
engmnour engmnour غير متواجد حالياً

engmnour is on a distinguished road

sunny super saloon
قديم 04-04-2010, 06:26 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

انا عشان معايا الالنترا هاقول رايى
تقريبا مشاكلها نادره عربيه شكل حلو وامكانيات ممتازه وثبات لحد 150 ومن غير جنوط وبالجنوط اعلى طبعا وبكاوتش عريض اعلى واعلى
نعومه وسلاسه فى السواقه انا معايا المانيوال عفشه ناعمه وعزل رائع انا باقفل الازاز وانا على 190 مابحسش انى سايق
الاهم بقى استهلاك بنزين جوه البلد من 230 لحد 250 حسب سواقتك وفى السفر حسب السرعه من 320 وانت طالع

يعيبها مافيش جنوط سبور وكاوتش هانكوك زى الزفت وانا باقول زفت لانى غيرته ببريدجستون عريض وعرفت الفرق الشاسع