العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 22-12-2009, 02:27 AM
الصورة الرمزية solidsnake
solidsnake solidsnake غير متواجد حالياً
من انا؟: علاء الدين المنصورى
التخصص العملى: جيوفيزيقى بشركة خدمات بترول ( بى جى اس )
هواياتي: تنس الطاولة

الموقع: القاهرة ( الحلمية الجديدة ) الجيزة ( حدائق اكتوبر )
solidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to behold
افتراضي رد: تخيل لو انت بتصمم عربيه!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

ياااااااااااه
يا باشا انت فكرتني بايام ما كنت متفائل و بفكر اني اطلع مخترع و انا صغير
اصلي فكرت في موضوع الايرباج الخارجي ده
انا كمان فكرت ممكن نعمل اوبشن ان لما عربيتين يقربوا من بعض زيادة عن اللزوم او العربية تقرب من رصيف ان عائق مروري يتم توليد مجال مغناطيسي قوي من كل عربية و يكون متعاكس الاقطاب فبكدة يحصل تنافر و نتفادى التصادم
تصدق كنت تنفع بجد تبقى مخترع
على فكرة بقى فى فيلم وثائقى عن مطار كبير بيصمموه ( ناشيونال جيوجرافيك ( مشاريع عملاقة )) فيه قطر اوتوماتيك بدون سائق بيمشى بفكرة قريبة من دى شوية

شعبنا قامت قيامته، اى حد يهين كرامته نقل قيمته ونبقى كلنا ايد فى ايد
ام الدنيا بقت ابوها ، واللى يتطاول عليها ، جابه لنفسه و تانى نربيه من جديد
قديم 22-12-2009, 03:42 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shooter123 مشاهدة المشاركة

انا نفسي يبقي من ضمن الاوبشن اللي في العربية حاجة جاااااااااامدة جدا نفسي يبقي فيها زرار يطلع رز بلبن
بس دي تنزل مع الفتيس الاوتوماتيك فقط كتجهيز اختياري
طب مفيش زرار بيطلع مكرونه كتجهيز اختياري مع الفتيس الاستيبترونيك

قديم 22-12-2009, 03:44 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

انا بقى الفكرة اللى مسيطرة عليا انى اعمل عربية على شكل كورة و تمشى فى جميع الاتجاهات علشان ماتتقلبش ابدا

و اللي قاعد جواها يجيله صداااااااااااااااع ptmnlo123per1106

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

ياااااااااااه
يا باشا انت فكرتني بايام ما كنت متفائل و بفكر اني اطلع مخترع و انا صغير
اصلي فكرت في موضوع الايرباج الخارجي ده
انا كمان فكرت ممكن نعمل اوبشن ان لما عربيتين يقربوا من بعض زيادة عن اللزوم او العربية تقرب من رصيف ان عائق مروري يتم توليد مجال مغناطيسي قوي من كل عربية و يكون متعاكس الاقطاب فبكدة يحصل تنافر و نتفادى التصادم
لا فكره جامده بجد بس فيها عيب خطير
انك هتخيش في العربيه اللي في النحيه التانيه

قديم 22-12-2009, 08:30 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pro mada مشاهدة المشاركة

لا فكره جامده بجد بس فيها عيب خطير
انك هتخيش في العربيه اللي في النحيه التانيه
عيب عليك يا زعيم
اولا المجال المولد هيبقي من العربيتين القريبين من بعض زيادة عن اللزوم بس مش حوالين العربية كلها و برضوا العربية اللي في الناحية التانية لو مكانتش قريبة المجال بتاعها مش هيشتغل فمش هيحصل حاجة اما لو ملحقش يفرمل مثلا هيتولد مجال منه و العربية الاولي هيتولد منها مجال معاكس و هكذا.

الفكرة ده برضة تنفع جدا في الحد من ظاهرة اللزق في اللي قدام اللي بيتبعها كتير من افردا الشعب المصري

و طبعا دي فكره خيالية و اكيد لو طبقت هيحصل عليها تعديلات كتيرة

اما العيوب فانا شايف ان العيب الوحيد ان فرضا حضرتك ماشي و في جيبك ميداليه مفاتيح معدن و كام جنية فضة و حصلت حادثة جنبك و المجال اشتغل. الخوف تلاقي نفسك بتتسحب و تلزق في كبوت او شنطة واحدة من العربيات

هههههه مش ده خطر برضة
بهزر معاك طبعا

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 22-12-2009, 08:52 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

يا جماعة اللى قاعد جوة العربية الكورة هيفضل ثابت.... الكورة اللى من برة بس هى اللى هتلف
لأنها هتبقى كذا طبقة من الكور ... مش اكتر من 3 او 4 طبقات ... يعنى كورة جوا كورة جوا كورة .
اللى جوه خالص بتاعت الراكب .. ثابته اما اللى برة هما اللى بيلفو فى اتجاهات مختلفة
زى فكرة الكبالن و بلى الكبالن كدة

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!