العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 19-11-2012, 08:34 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all
افتراضي رد: عايز الاقى حل لعضة الفتيس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

بلغى دواست الدبرياج منغير ما اعمل اى تعديل فالفتيس التعديل فمجموعة الدبرياج كل الى عليك تدوس فرامل اسناء الوقوف والمحرك فحالت تشغيل وبعدين تدى الغيار الاول ثم تترك الفرامل فتتحرك السيارة ثم تضغط على دواست البنزين فتندفع السيارة وعند الغيار الثانى والثالث وهاكذا تقوم بترك البزين فقط فيتم الفصل لائتاحت الفرصة لدخول الغيار ثم تضغط لتندفع السيارة بالغيار الجديد وهاكذا ولا تستخدم الفرامل للغيار الا اثناء الوقوف فالاول والمرشدين وعند ايقاف السيارة انا كنت عاملو على شاهين وشلتو لما بعت العربية والتكلفة حوالى الفين جنيه تقريبا انا لم اقرر بعد ازا كنت هعملو للناس او بيعو لشركة انا مستنى لما اعملو على عربيتى وهنزلو فديو فالموقع وهتشوفو على الطبيعة : 140109~347:
دا اختراع جامد جدا
فعلا لو الكلام دة اتنفز يبقى زى الاتوماتيك و بتكلفة اقل و نترحم من الدبرايج الرخم هههههههه
ربنا يوفقك و نشوفة فى تقرير لحضرتك يكسر الدنيا
قديم 19-11-2012, 08:43 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

انا عندى بى واى دى العربيات دى عيبها تقل الدبرياج والعضة وانا حليتو خالص غير استوانة الدبرياج والبلية فقط وركب استوانة فاليوم موتسوبيشى وبلية دبرياج كورى او يبانى وما تغيرش الدسك اسمع الكلام وما تقلهمش فالتوكيل عشان ما تخرجش من الضمان ولاون الضمان ملوش لازمة هما بيدوك ضمان عشان تفضل ترحلهم وتصرف عندهم انا من سعت ما جبتها ما رحتش بيها توكل ولا بضمان ولامن غير ضمان
نفس نظام Selespeed في سيارات الفاروميو وفيات وشيري

تحياتي
سيف
العراق
قديم 19-11-2012, 10:13 PM
الصورة الرمزية خالد السيد على
خالد السيد على خالد السيد على غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط لكن لا انحنى الا لربى
التخصص العملى: مهندس كهرباء قوى
هواياتي: كل شيئ يرضى الله

خالد السيد على will become famous soon enoughخالد السيد على will become famous soon enough

جرب ترفع رجلك من على الدبرياج بعد فصل الغيار
يعنى لا تنقل من غيار الى غيار بضغطه واحده لالالالالالاء
اضغط على الدبرياج وافصل الغيار
ثم ارفع رجعلك من على الدبرياح
ثم اضغط على الدبرياج مرة تانيه واعطى الغيار التالى
جرب وشوف

بسم الله الرحمن الرحيم
والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا وان الله لمع المحسنين
صدق الله العظيم
قديم 20-11-2012, 04:13 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد السيد على مشاهدة المشاركة

جرب ترفع رجلك من على الدبرياج بعد فصل الغيار
يعنى لا تنقل من غيار الى غيار بضغطه واحده لالالالالالاء
اضغط على الدبرياج وافصل الغيار
ثم ارفع رجعلك من على الدبرياح
ثم اضغط على الدبرياج مرة تانيه واعطى الغيار التالى
جرب وشوف
معلش انا اول مرة اسوق ولسة مفهمش حاجات كتير
ممكن شرح مبسط اكتر لانى مش فاهم
متشكر جدا
قديم 21-11-2012, 06:23 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اولاً خلى حد صاحبك سواق قديم يركب العربية مشوار ويشوف اذا كان هيحس بعضة ولا لاء لان ساعات كتير الشكاوى من عضة الفتيس بتبقى عيب سواقة مش عربية

ثانياً لو تأكدت انه عيب عربيه اول حاجة تروح تروح تجيب سلك دبرياج اصلى وتروح للميكانيكى يفك القديم ويركبهولك ويضبط رجلاش الاسطوانة ويبص عليها و90% مشكلتك هتتحل ان شاء الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش