العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 16-05-2012, 12:38 AM
ماجد المصرى وبس ماجد المصرى وبس غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محام حر

ماجد المصرى وبس will become famous soon enoughماجد المصرى وبس will become famous soon enough
افتراضي رد: عاجل وارجو الرد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

يا عم ماجد مال الرشاشات والزيت الى بيجى على البيجوهات وازا فيه حاجة فالرشاشات فيه حاجة بتتحط مع البنزين بتنضف الرشاشات بس انا ناسى اسمها عشان ماجبتهاش من زمان اسال ادميار على اسمها
انا معاك فعلا بس كنت بقولك ان مفيش زيت خلاص كله تمام بس الاحتمال بقا يكون بتلت عشان الرشاشات والمنظف دا كويس ولا ايه خصوصا كنت شارى العربيه من واحد بيحط بنزين 80 والدواره الصبح بتكون ف لحظه اما ع مدار اليوم يتغيب
قديم 16-05-2012, 12:51 AM

ماجد المصرى وبس will become famous soon enoughماجد المصرى وبس will become famous soon enough
افتراضي رد: دايو نوبيرا 2 اوتوماتيك موديل 2003 بتلت والموتور صوته بيعلى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

لو بتغيب وهى بارده بالذات

يبقى ممكن تكون محتاج طقم كابلات بوجيهات

وخصوصا أن كابلاتك كانت غرقانه فى الزيت قبل كده

فياريت لو مكنتش غيرت الكابلات قبل كده

هاتلك طقم كورى بحوالى 50 ج وغير الكابلات وجرب الدواره
هى الدوراه وهى بارده الصبح بتكون لحظه اما ع مدار اليوم بتغيب سواء بارده او ساخنه حتى لو مركونه اسبوع بتدور لحظه معلش طولت ف السؤال بس احترت جداااااااااااااااااااا ولكم جزيل الشكر
قديم 16-05-2012, 01:55 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاجل وارجو الرد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماجد المصرى وبس مشاهدة المشاركة

انا معاك فعلا بس كنت بقولك ان مفيش زيت خلاص كله تمام بس الاحتمال بقا يكون بتلت عشان الرشاشات والمنظف دا كويس ولا ايه خصوصا كنت شارى العربيه من واحد بيحط بنزين 80 والدواره الصبح بتكون ف لحظه اما ع مدار اليوم يتغيب
المنظف دة كويس هما اتنين زجاجة بيضافوا على البنزين داخل التنك وفيه منو زجاجه وحدة قل بتاع قطع الغيار او فالبنزينة عاوز منظف رشاشات انا ناسى اسمها واللهى واحتمال يكون الترسبات دى سبب غيبان الوارة وبعدين لما تيجى تدور افتح الكونتكت واتركهو ثلاث ثوانى قبل المرش لتجميع وضغط طلمبة البنزين للبنزين
قديم 16-05-2012, 08:47 PM

افتراضي رد: دايو نوبيرا 2 اوتوماتيك موديل 2003 بتلت والموتور صوته بيعلى

شكرا ليك يا باشا هجيبه واعمله و ااقولك ع النتيجه وشكرا جدا ل ردك المفييييييييييييييييييييي د
قديم 18-05-2012, 04:42 AM
cars admire
Guest

مميز منظفات دوائر الوقود للانجيكشن والكربراتير بمختلف الانواع !اما عن طريق التنك او رشاش بعد رشاش!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماجد المصرى وبس مشاهدة المشاركة

شكرا ليك يا باشا هجيبه واعمله و ااقولك ع النتيجه وشكرا جدا ل ردك المفييييييييييييييييييييي د

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 18-05-2012 الساعة 04:53 AM