العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 01-08-2012, 04:46 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Andrew Radi مشاهدة المشاركة

لو سمحتو يا جماعه انا جديد فى المنتدى وكنت عايز استفيد من خبرتكم فى مجال السيارات .. انا كنت عايز اجيب نور لصالون العربيه فــ ممكن مكان اجيب منه و السعر بعد اذنكو و كنت عاوز اركب سماعتين فى البابين اللى قدام مع العلم ان ملهمش مكان هل ده ينفع ولا لا .. و العربيه موديل 1991 .. و شكرا مقدما
اهلا بيك استاذ اندرو معانا واتمنى تبقى متواجد
معانا دائما

اما بالنسبه لنور الصالون فانا نزلت التوفيقيه لقيت حاجه قريبه كده من نور الصالون ولها زرار فيها وبصراحه كانت اكثر من رائعه وفعلا ركبتها كا نور للصالون وكان ثمنها 12 جنية
وطبعا هتروح لكهربائى يركبهالك

اما بالنسبه للسماعات فهو ينفع يركب بس للاسف هتعمل شغل كتير وتخرم وتكسر وكدا فهتصرف كتير والافضل لو تجيب سماعات الشماسات هتبقى ارخص وشكلها اشيك بكتيير ومش هتلعب فى العربيه

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 06-09-2012, 09:39 PM
محمد صلاح محمد عبد الغني محمد صلاح محمد عبد الغني غير متواجد حالياً

محمد صلاح محمد عبد الغني will become famous soon enough
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

السلام عليكم
احب اكون معاكوا ، انا معايا 128 موديل 79 منذ 13 عام و علي فكره انا تقريبا غيرت فيها كل حاجه ويمكن اكون عديلت بعض الحاجات الجديده ذي مثلا الديسك بتاع ال128 الجديد بيكون سيئ للغايه لذلك انا بركب الدسيك بتاع الستروين الـ zx علي فكره مش كتير من المكانيكه يعرفوا المعلومه دي ولكني عرفتها بالصدفه لأن المكانيكي بتاعي اساسا ميكانيكي ستروين و الفرق ان الديسك بتاع الستروين بتكون الفتحه بتاعته اضيق ولكنه بيركب ذي ما هو بدن تعديل ويصبح الدبرياج خفيف جدا لدرجه لا تصدق وانا مغير الزجاج في البابين الأمامين وعلي فكره اتكلف بالزجاج والمصنعيه 250 جنيه
لو حد ليه مزاج يستفيد من الخبرات السابقه يتفضل سأل
قديم 10-09-2012, 09:30 AM
الصورة الرمزية sayed2077

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صلاح محمد عبد الغني مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
احب اكون معاكوا ، انا معايا 128 موديل 79 منذ 13 عام و علي فكره انا تقريبا غيرت فيها كل حاجه ويمكن اكون عديلت بعض الحاجات الجديده ذي مثلا الديسك بتاع ال128 الجديد بيكون سيئ للغايه لذلك انا بركب الدسيك بتاع الستروين الـ zx علي فكره مش كتير من المكانيكه يعرفوا المعلومه دي ولكني عرفتها بالصدفه لأن المكانيكي بتاعي اساسا ميكانيكي ستروين و الفرق ان الديسك بتاع الستروين بتكون الفتحه بتاعته اضيق ولكنه بيركب ذي ما هو بدن تعديل ويصبح الدبرياج خفيف جدا لدرجه لا تصدق وانا مغير الزجاج في البابين الأمامين وعلي فكره اتكلف بالزجاج والمصنعيه 250 جنيه
لو حد ليه مزاج يستفيد من الخبرات السابقه يتفضل سأل
اهلا بيك يا باشا
واتمنى تستمر فى الدعم الفنى معانا
وجزاك الله خيرا
على افادة الاعضاء
تحياتى لك

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 10-09-2012, 11:09 PM
night-rider night-rider غير متواجد حالياً

night-rider is on a distinguished road

باسم سياره الشعب هي حلوة وكل حاجة ونافعاني انما بردوا خلاص بقت عربيه قديمة بس حلوة بردوا بس اة واة من التكيف وعجم وجود تكيف ماعلينا شوفوا بقي ياجدعان انا هاغير مساعدين قدام وكنت مغير قبل كدا مساعد شمال قدام ماقعدش سنه ونص وكان منرو وانا اتعقدت من المنرو وانا عند الراجل بتاع قطع الغيار
وراني مساعد انا في رائي انه حلو اسمة بوما ايطالي والمستورد بيقال انه حد محترم في الزمن اللي مش محترم
المهم مالقتش عندة الا بتاع االاونو واتفقت انه يجبلي اتنين قدام وكان التمن 450 وهما بالمناسبه اعلي من المنرو بس مش بكتير علي ماقالي الاسعار فرق اقل من 50 جنيه ولكن قالي هارد عليك بعد يوم علشان اشفوهملك وانا في خلال اليوم دا دعبست علي المستورد ووصلت لرقم التليفون واتصلت بيه لاقيت المساعدين عندة ولكن المفاجاة بقي اني لاقيتهم ب 360 جنيه تصدوقوا الفرق الرهيب دا واحنا بتوع سيارة الشعب دا بالنسبه لينا فرق خرافي دول حوالي 100 جنية والراجل قالي كمان انه فية حاجة الماني اسمها اوبتيكال وانها اعلي سنه من البوما الايطالي بالرغم من انه بيستورد البوما الايطالي انا تقريبا راسي عا البومة وبما اني مش من القاهرة فاهنزل القاهرة نزوله خاطفه كدا علشان اجبهم بس بجد محتاج نصيحة كل الخبراء هنا اجيب الالماني ولا البوما الايطالي دا انا نفسي واقفة جدا جدا جدا جدا من المنرو ادي الحكايه بالرغيي بتاعها منتظر ردودكم ونصيحتكم ماتبخلوش علي بيها
قديم 11-09-2012, 09:40 PM
الصورة الرمزية sayed2077

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider مشاهدة المشاركة

باسم سياره الشعب هي حلوة وكل حاجة ونافعاني انما بردوا خلاص بقت عربيه قديمة بس حلوة بردوا بس اة واة من التكيف وعجم وجود تكيف ماعلينا شوفوا بقي ياجدعان انا هاغير مساعدين قدام وكنت مغير قبل كدا مساعد شمال قدام ماقعدش سنه ونص وكان منرو وانا اتعقدت من المنرو وانا عند الراجل بتاع قطع الغيار
وراني مساعد انا في رائي انه حلو اسمة بوما ايطالي والمستورد بيقال انه حد محترم في الزمن اللي مش محترم
المهم مالقتش عندة الا بتاع االاونو واتفقت انه يجبلي اتنين قدام وكان التمن 450 وهما بالمناسبه اعلي من المنرو بس مش بكتير علي ماقالي الاسعار فرق اقل من 50 جنيه ولكن قالي هارد عليك بعد يوم علشان اشفوهملك وانا في خلال اليوم دا دعبست علي المستورد ووصلت لرقم التليفون واتصلت بيه لاقيت المساعدين عندة ولكن المفاجاة بقي اني لاقيتهم ب 360 جنيه تصدوقوا الفرق الرهيب دا واحنا بتوع سيارة الشعب دا بالنسبه لينا فرق خرافي دول حوالي 100 جنية والراجل قالي كمان انه فية حاجة الماني اسمها اوبتيكال وانها اعلي سنه من البوما الايطالي بالرغم من انه بيستورد البوما الايطالي انا تقريبا راسي عا البومة وبما اني مش من القاهرة فاهنزل القاهرة نزوله خاطفه كدا علشان اجبهم بس بجد محتاج نصيحة كل الخبراء هنا اجيب الالماني ولا البوما الايطالي دا انا نفسي واقفة جدا جدا جدا جدا من المنرو ادي الحكايه بالرغيي بتاعها منتظر ردودكم ونصيحتكم ماتبخلوش علي بيها
اهلا بيك يا باشا معانا

بالنسبة لمسألة المساعدين الاستيراد

انا عن نفسى صراحه
لما كانت معايا ال 128
مجبتش غير اتنين مساعدين امامى كل واحد لواحدو

اول واحد جبتة اول ما جبت العربيه
وكان استيراد وبصراحه مش انا اللى نزلت ونقيته لا الميكانيكى بتاعى هو اللى نزل ونقاه واشتراه وركبه واخد فى اليلة ديه بمصنعيتة 150 جنية
عارف انه سعر غالى بس بصراحه المساعد فضل عام كامل يعمل بكفائة معايا لغاية ما بعت العربيه وده اللى الواحد عاوزه الواحد عاوز ايه اكثر من كده

اما بالنسبه للمساعد التانى
فبردوا كان استيراد وبرضوا الميكانيكى هو اللى جابه بس المره ديه مالقاش المساعد غير بالسسته بتاعته واضطر يدهونى بسوستته

وكان المساعد بسسوستته عامل 170
والميكانيكى اخد 40 جنية مصنعية

برضوا عارف انه سعر غالى جدااااا وان الميكانيكى
كان ناصب عليا فى كتير
بس ارجع واقول
انه كان شغال بكفائة برضوا لغاية ما بعت العربيه وده اللى انا عاوزه مش عاوز اكثر من كده

بس الدرس فى ايه بقى حضرتك
من كل اللى انا قولته ده

ان لو ميكانيكى هو الى هيشتريلك المساعدين ديه ويضمنهالك والضامن ربنا طبعا انها تشتغل معاك كويس على الاقل سنه
ويطلعلة بقرشين من ورا الحكاية ديه يبقى اهلا وسهلا
وخليه يجيبلك اتنين استيراد

بس بما ان اغلب الميكانيكية عاوزين الحرق

يبقى راى الخاص حضرتك تنزل تشترى مساعدين جديده زيت فقط

واوعى تشترى زيت على غاز علشان هيدمروا الشاسية
علشان ناشفيين اوووى

وفيه جميع الماركات المناسبه
من اول الصينى اللى الجوز ب 180 جنية

لغاية الالمانى الاصلى الجوز عامل 600 جنية او اكثر كمان

وفعلا المساعديين مبقتش تعيش زى زمان لان للاسف الشوارع كل يوم حالتها من سىء لاسواء
فده حال الدنيا

وربنا ييسر الخير للجميع
ان شاء الله

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا