العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 11-12-2011, 04:33 PM
الصورة الرمزية noor a.s
noor a.s noor a.s غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرية - مسلمة - You can win life by all means, if you simply avoid two things in your life... Compa
التخصص العملى: اعمال إدارية
هواياتي: القراءة - الصداقة

noor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud of
افتراضي رد: حد عندة خبرة فى تربية الكلاب

[QUOTE=THE EGYPTIAN;565564]تحريم اقتناء الكلاب إلا ما استثناه الشرع
ما حكم تربية الكلاب في البيوت ؟.

ومن حكمة الله عز وجل أن الخبيثات للخبيثين , والخبيثون للخبيثات يقال : إن الكفار من اليهود والنصارى والشيوعيين في الشرق والغرب كل واحد له كلب والعياذ بالله يتخذه معه , وكل يوم ينظفه بالصابون والمنظفات الأخرى ! مع أنه لو نظفه بماء البحار كلها وصابون العالم كله ما طهر ! لأن نجاسته عينية , والنجاسة العينية لا تطهر إلا بتلفها وزوالها بالكلية .
لكن هذه من حكمة الله , حكمة الله أن يألف هؤلاء الخبثاء ما كان خبثاً ، كما أنهم أيضاً يألفون وحي الشيطان ؛ لأن كفرهم هذا من وحي الشيطان ، ومن أمر الشيطان ، فإن الشيطان يأمر بالفحشاء والمنكر , ويأمر بالكفر والضلال , فهم عبيد للشيطان وعبيد للأهواء , وهم أيضاً خبثاء يألفون الخبائث . نسأل الله لنا ولهم الهداية " انتهى .

هل هذا الجزء اجتهاد من حضرتك ؟؟؟ ولا ده باقى كلام " رياض الصالحين " ؟؟؟
قديم 11-12-2011, 04:49 PM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من أجمل ما قيل

كلام جميل وشكرا على المجهود

قديم 11-12-2011, 04:51 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب مساعدة في شراء تليفزيون lcd , لاب توب

بص موضوع الاب انا بخبرتي المحدوده المبلغ شويه ....
التلفزيون اقلك زي كلام ا. حازم سامسونج بس غاليه ..
عندي ال جي 19 بوصه بس ثمنها علي ما اذكر بين 2 و3 الاف..

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 11-12-2011, 05:02 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد عندة خبرة فى تربية الكلاب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

السلام عليكم واعزكم الله
ابنى كل يوم يعملى مشكلة لانة عاوز يجيب كلب ويربية وبصراحة انا معنديش اى خبرة فى تربية الكلاب نهائي
والمشكلة انى خايف من النجاسة رقم واحد
ورقم اتنين ما فيش مكان انى اربية فية
الحكاية كلها انى ساكن فى شقة والشقة اللى ادامى بتعتى والمسافة بنهم حوالى 3 متر بعرض متر ونص وانا فى الدور الرابع والدور الخامس والوحيد اللى فوق منى شقة بتاعة امى والشقة التانية بتاعة جار عزيز علية ....السطوح صعب جدا لانة معمول بسلم بحارى ومقفول بقفل ثم ان السطوح مفهوش سور
انا بوصف بالظبط عشان لو حد عندة اقتراح اعملة عشة مثلا فين يقولى
وبعدين فى حاجة تانية مؤلمة جدا هى ازاى الكلب هايعمل حمام ...ابنى بيقولى هاجيب رمل وانا هانضفلة المكان والشعارات اللى انتو عرفنها دى ومصمم عليها
لو لقيت حل للعشة بتعتة انا عارف اماكن بعهم واعتقد انة سوق الجمعة فى الامام بس ممكن اعرف نوع كويس وسعرة كام بس مش عاوز حاجة غالية لانى معرفش هاخلية مستمر ولا هامشية على حسب الظروف
وبعدين شكل العشة ممكن يكون عامل ازاى وهل تتصنع من الخشب بدون اى تغليف داخلى عشان الجو برد جدا عندنا ولا اية بالظبط
ارجو من لدية الخبرة ما يبخلش فى الرد

نصيحة لوجه الله بلاش موضوع الكلب ده خالص
انا مريت بنفس التجربة مع اولادى و شبطوا فى شراء كل واحد كلب صغير وشوفت المر الوان
اولا : برغم وجود حديقة كبيرة للفيلا خلفية و امامية المنظر اصبح بشع
طبعا قلت ممنوع دخول الكلبين للداخل باى حال
قرفونى من رائحة سلق الاكل الخاص بهم من الفراخ و اللحم الخاص اللى اصبح له ميزانية واوانى خاصة و ما ادراك بالوعود التى نأخذها للعناية و النظافة و غيرة و لا تنفذ
الجنينة اصبح منظرها زبالة و الزرع و الورد و مسك الليل انتهى و اصبحت لا اشم غير رائحة كلاب برغم ان الجناينى متفقين معاه للعناية بالجنينة مرة كل اسبوع و لكن هيهات ينزلوا يلعبوا و يحموهم بالخرطوم و يطلعوا منظرهم زى الزفت و طول اليوم ما فيش حاجة تشغلهم غير اطعام الكلاب اللى حول حياتنا الى قرف و هرجلة واعصابى تعبت من القرف
ثم نأتى الى موضوع تطعيم الكلاب علشان مش عارفة ايه
احكى ايه و لا ايه دول كانو عمالين يزغطوهم كانهم هيدبحوهم فى العيد ............ده كان اسهل و انظف خروف فعلا للعيد اللى مش بنرضى نشتريه بدرى علشان البهدلة و النظافة و بنتركه عند الجزار

وفى النهايه لم نرتاح الا بعد اقناعهم و بكاؤهم و الالحاح علينا بكيت انا و قلت ارحمونى انا هموت من القرف و اصبحت مش عاوزة آآآآآكل لحوم و لا فراخ خااااااااااااالص:10F925~1 65:

و اشترينا لهم حوض اسماك ملونه و قفص عصافير كناريا جميلة
اتسلوا بيهم برضة شوية و زهقوا و زهقونى ايضا فى التنضيف و الاكل و خلافة

و لكل مرحلة عمرية مع الاولاد طلباتها و رغباتهم و ربنا يهدى الجميع
كل شويه يشبطوا فى حاجة جديدة بلاى اسيشن - كمبيوتر - دراجات - سيارات الى ان يصبحوا رجال باذن الله

هى فترة يشبطوا شويه فى حاجة و بعد شويه تنسوا
اعانكم الله و اعاننا على تربية الجيل المتعب

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 11-12-2011, 05:07 PM
الصورة الرمزية mohammed fathi
mohammed fathi mohammed fathi غير متواجد حالياً

mohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب مساعدة في شراء تليفزيون lcd , لاب توب

ربنا يوفق فى الشراء وكل النصايح اللى اتقالت كلها صحيحة 100%

إذا أرهقتك هموم الحياة،
وهمك منها عظيم الضرر ، وذقت الامرين حتى بكيت ،
وضج فؤادك حتى انفجر ، وسدت بوجهك كل الدروب ،
وأوشكت أن تسقط بين الحفر ، فاسجد إلى اللــــه في لهفة،
وبث الشكاة لرب البشر

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة