العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: من العضو الأقرب إليك . . . . ؟
د. عبد السلام موافي - Dr. Bolbolan 10 76.92%
م. سامح رمزي - sam ram 11 84.62%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 13. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 12-08-2009, 03:49 PM
salahabdelnabi salahabdelnabi غير متواجد حالياً

salahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these parts
افتراضي رد: مش لاقى كلام يتقال

طيب شوفتو الخبر ده وبرضه من جريدة الاهرام

جريدة الاهرام
تحقيقات

يحدث في طب الإسكندرية‏:‏
أستاذ جامعي يستغيث‏!‏
تحقيق‏:‏ حسني كمال
في وقت تتجه فيه الجامعات العالمية لتشجيع البحث العلمي‏,‏ يواجه الدكتور محمد إبراهيم النجار أستاذ الأدوية والسموم بطب الإسكندرية عقبات كثيرة تعوق دراساته وأبحاثه العلمية‏.‏

الدكتور النجار يقول‏:‏ أنا صاحب اختراع لمادة تمنع الحرائق بأقل تكلفة‏,‏ وتم تسجيلها في أكاديمية البحث العلمي في عام‏1994,‏ وبعد ذلك وضعت الجامعة العراقيل أمام هذا البحث‏,‏ ويؤكد أنه توصل أيضا إلي علاج جديد للسرطان دون أعراض جانبية‏,‏ وليس بالكيماوي وبثمن زهيد جدا‏,‏ وتمت احالته إلي التحقيق وعقابه في الجامعة بتوجيه اللوم له ولكنه طعن في الحكم أمام مجلس الدولة‏,‏ وتم إلغاء اللوم‏,‏ والحكم بتعويض ألف جنيه‏,‏ ويتساءل الدكتور النجار عن سبب محاربته من قبل جامعة الإسكندرية الذي اضاع فيها‏(40‏ سنة‏)‏ من عمره وتخرجت علي يديه‏(40‏ دفعة‏)‏ من الاساتذة حتي الآن‏,‏ برغم أنه تم تكريمه من قبل وحصوله علي شهادة تقدير من جامعة الإسكندرية‏.‏

ويقول الدكتور بهجت عبد الغفار الفقي مدرس زراعة الخلايا والأنسجة الحيوانية بمعهد الهندسة الوراثية والتكنولوجيا الحيوية بجامعة المنوفية‏,‏ أن الدكتور محمد النجار جاء لنا في المعهد‏,‏ ومعه مجموعة كبيرة من المجتمع المدني وبتمويل منهم للإشراف علي البحث العلمي الخاص بالقضاء علي السرطان‏,‏ وفي عام‏2007‏ و‏2008‏ قام الدكتور النجار باختبار المادة الفعالة واختبار السمية والآثار الجانبية علي مزارع الخلايا والانسجة وحيوانات التجارب‏,‏ وتعاونا معه كفريق كامل في البحث واختبار المادة الفعالة‏,‏ وقمنا بعمل تقارير معتمدة من المعهد‏(‏ وهو مؤسسة علمية معترف بها دوليا‏)‏ لتقييم الآثار الجانبية ومدي تأثيرها علي الأورام وأثبتت التقارير أن المادة الفعالة لها نتيجة إيجابية علي الأنسجة والخلايا وحيوانات التجارب‏,‏ وكانت جيدة للغاية‏,‏ وهي بمثابة المرحلة الأولي في النتائج‏,‏ ونحن غير مسئولين عن باقي المراحل‏,‏ أو تعطيلها‏,‏ وأن مشكلة التعطيل تخص جامعة الإسكندرية ونحن لسنا طرفا فيها‏,‏ ولكن هذه المشكلة كانت بسبب أنه لجأ إلينا في المعهد التابع لجامعة المنوفية‏.‏ ويقول الدكتور إبراهيم عبد المقصود أستاذ ورئيس قسم البيوتكنولوجيا النباتية وعميد معهد الهندسة الوراثية السابق‏,‏ بجامعة المنوفية إن الدكتور النجار جاء لنا في المعهد تحت رعاية مجموعة كبيرة من المجتمع المدني وقمنا بعمل الاختبارات المعملية علي مجموعة كبيرة من حيوانات التجارب لاختبار المادة الفعالة لعلاج السرطان‏,‏ فكانت نتائج المرحلة الأولي غير جيدة‏,‏ حيث إن تركيزات المادة الفعالة كانت عالية جدا‏,‏ وبعد ذلك تم تخفيض تركيز المادة الفعالة‏,‏ وفوجئنا بنتائج مبهرة وجيدة علي حيوانات التجارب‏,‏ واستمر البحث سنتين‏,‏ ولكي نصل للنتائج النهائية نحتاج إلي عدة سنوات أخري‏,‏ وإجراء التجارب علي المتطوعين وبأعداد كبيرة حتي نصل لأفضل النتائج‏,‏ وأطالب بأن يكون هناك المزيد من التجارب‏,‏ ولابد أن نشجع البحث العلمي والباحثين‏,‏ ولا نضع أمامهم العقبات والمشكلات‏,‏ خاصة أن هناك نسبة كبيرة من الباحثين الآن في أوروبا وأمريكا من مصر‏,‏ فلا نضيع علينا الفرصة الآن‏.‏

ويقول عمرو عبد العزيز حسن عميد بالمعاش أن زوجته طبيبة‏,‏ ولكنها أصيبت بمرض السرطان في الغدد الليمفاوية‏,‏ وفي الصدر‏,‏ وذهبت للدكتور النجار‏(‏ كمتطوعة‏)‏ وأشرف علي علاجها‏,‏ وتم شفاؤها من هذا المرض نهائيا دون اللجوء للكيماويات أو غيره وفي مرحلة أقل من العلاج بالكيماويات‏.‏ وبقي لنا أن نتساءل إلي متي سنهمل البحث العلمي في مصر‏,‏ وإلي متي يظل العلماء والباحثون في حالة شتات‏,‏ وفي مشكلات مع جامعاتهم مما يدفعهم إلي التفكير في الهجرة للخارج لإثبات وجودهم‏...‏ ولمصلحة من؟

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب

عجبى !!( صلاح جاهين )
قديم 12-08-2009, 04:02 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لادا بالحاله دى تسافر

و الحمد لله الطريق و خلص على خير و جينا عند بوابه الاسماعيليه و كانت المفجعه

لقينا ان فى بوابه لدخول الاسماعيليه و رسم الدخول 2 جندى

و انا زى مانتوا عارفين مش معايا غير ربع جنيه و رامى معاه نصف جنيه طيب نعمل ايه

هاسيبكوا تفكروا شويه

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 12-08-2009, 04:17 PM
salahabdelnabi salahabdelnabi غير متواجد حالياً

salahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these parts

حاجة من تلاتة
يأما اعيط انا ورامى ونصعب عليهم ويعدونا من غير ماندفع
مش كده وبس ده ممكن كمان يلمولنا فلوس من الناس المسافرة ونهيص ptmnlo123per1124
يأما اعدى من الحارة المخصصة لرجال الشرطة والجيش
وأقعد رامى ورا ده باعتبار انه من الجيش وانا السواق بتاعه واللى راكبها برده لادا يعنى بتاعة الجيش واوريهم اى كارنية على انه بتاع شرطة او جيش طبعا وانا ماشى مش هاقف لانى لو اتعكشت هاروح فى ابو نكلة وفين يوجعك ptmnlo123per1116
ياما بقى على رأى علاء ولى الدين الله يرحمه فى فيلم الناظر " لف وارجع تانى "
مش كده والا ايييييييييييييييه ptmnlo123per1127

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب

عجبى !!( صلاح جاهين )
قديم 12-08-2009, 04:29 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

هههههههههههه
فكرتني بايامي و انا شاب يا احمد كنا بنعمل حاجات زي دي كده
بس بال 132 كانت عربيه الصفوه مش اللاداptmnlo123per150

الجد بقي لو فعلا مسافر و موتورك خفيف ما تقرصش عليه و خد معاك 2 كيلو زيت
و اهم حاجه يكون معاك استبن
انا ممكن اسافر من غير فرامل انما مش من غير استبن

حـازم خـضـر

قديم 12-08-2009, 04:31 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

بالنسبه لموضوع البوابات فانا دايما علي اي بوابه اقول شرطه و اعدي
هههههههههههه
و ممكن احمد يكون عمل كده او طلع كارنيه اخوه

حـازم خـضـر

الكلمات الدليلية
مســـــــــمار, مغامرات, المدير, اليوتيوب, السلام, العروض, اعلانات, ريجيم, ريجيم سريع, ريجيم كميائى