العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-10-2012, 09:20 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ميكانيكي حمار !!!!!!!! منه لله (خلو بالكـــــــــو)

نسبه الاهمال عاليه جدا فى مصر والاهمال عموما بيسبب كوارث لا يحمد عقباها

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 09-10-2012, 10:44 PM
mohamed.89 mohamed.89 غير متواجد حالياً

mohamed.89 will become famous soon enough

شكرا لحضراتك جميعا
المهم النهارده وانا راجع من الشغل دوست علي الفرامل نفس التكه هيا هيا

المهم روحت للباشا وبصينا علي السوسته اللي ركبها لقيناه كلها كويسه وثابته مكانها قالي يمكن السوست تكون ضعفت الرد المنطقي كان التيل هوا اللي ضعفها واشمعنا الفرده دي مش التانيه
المهم اخر حاجه قالي التيل ده مش الاصلي بتاعها فمش داخل كويس عند الطنبوره وخلاني احاول احركه بايدي فجاب زي حاجه حديد رقيقه وطبقه بالبنسه وحشرها عشان يحكم التيل المهم وهجرب تاني و اشوف واهه انا اتعلمت اني مسبش الصنايعي يشتغل لوحده و اني مشتريش الا الاصلي بتاع العربيه
المهم انا كمان هغير كوتشه الكوبلن اكمل معا نفس الراجل ولا اشوف حد تاني ولا ايه
انا اسف لو طولت وشكرا لردودكم جميعا
قديم 09-10-2012, 11:20 PM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of

استاذ محمد سلام عليكم . انت فتحت موضوع كبير قوى وقلبت على المواجع بتاع زمان وانا بفكر اعمل موضوع عن القواعد الاساسية عند الذهاب الى اى صنايعى المهم حضرتك المفروض تخلى بالك معاه وهو بيفك عشان عادة الصنايعى مهمل بالنسبة لحتة الصاج الى زى السوستة طبعا مهمة والا مكنش الخواجة حطها انصحك تدور على واحدة عند بتوع الاستعمال او عند اى ميكانيكى تانى بيبقى عنده خردة وربنا معاك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 10-10-2012, 03:36 AM
@واحد من الناس@ @واحد من الناس@ غير متواجد حالياً

@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute

انا مرة كهربائى الصبى بتاعه أخد فيوز المروحة والعربية سخنت لما كانت هتولع وربنا ستر وروحتلة دبيت معاه خناقة
قالى والله معلش يا بيه وكل حاجة هتبقى تمام يعنى عشان فيوز ميسواش 3 مليم تجيبلى اجل الماتور وهو لسه مكملش 30 الف كيلو

مـثل صيـنـي يقول :

" إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه
لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول "

تحياتي

@ واحد من الناس @

قديم 10-10-2012, 05:34 AM
mohamed.89 mohamed.89 غير متواجد حالياً

mohamed.89 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tata33 مشاهدة المشاركة

استاذ محمد سلام عليكم . انت فتحت موضوع كبير قوى وقلبت على المواجع بتاع زمان وانا بفكر اعمل موضوع عن القواعد الاساسية عند الذهاب الى اى صنايعى المهم حضرتك المفروض تخلى بالك معاه وهو بيفك عشان عادة الصنايعى مهمل بالنسبة لحتة الصاج الى زى السوستة طبعا مهمة والا مكنش الخواجة حطها انصحك تدور على واحدة عند بتوع الاستعمال او عند اى ميكانيكى تانى بيبقى عنده خردة وربنا معاك
هوا جاب سوسته مفس المقاس واعد يقص منها لحد ما عمل وحده زيها بالظيط وشفتها الحمد لله ماسكه الخبور بتاع الفرامل انما هدور وربنا يسهل
انما الي عاوز اتاكد منه لو التيل مش اصلي ممكن فعلا يعمي مشكله انه يكون مش محكوم في مكانه بيتحرك يعني